کاریکاتوریست ها مظلومیت مردم غزه را در یک کتاب به تصویر کشیدند


2404 بازدید

کاریکاتوریست ها مظلومیت مردم غزه را در یک کتاب به تصویر کشیدند

امروزه کاریکاتور به عنوان یک هنر و زبان بین المللی، تبدیل به رسانه ای فراگیر و تاثیرگذار شده و استفاده از این هنر برای نشان دادن واقعیات عرصه جهانی خصوصا افشا کردن جنایات رژیم های خودکامه کاربرد بسیار یافته است.حملات شدید و ناجوانمردانه ای که رژیم صهیونیستی از مدتها قبل در فلسطین و خصوصا در غزه آغاز کرده باعث شده هنرمندان فرهیخته کاریکاتوریست در سراسر دنیا با هنر خود به همراهی با مردم مظلوم فلسطین بپردازند.

اغلب رسانه های قدرتمند دنیا در اختیار لابی های صهیونیستی و استکبار جهانی است و متاسفانه مردم دنیا از طریق رسانه های مکتوب کمتر با وقایع تلخی که هر روز در فلسطین و خصوصا غزه رخ می دهد رو به رو می شوند. در این میان کتاب «مسابقه بین المللی کاریکاتور غزه» که با آثار هنرمندان کاریکاتوریست در خصوص مظلومیت مردم فلسطین و جنایت های رژیم صهیونیستی منتشر شده می تواند بر آگاهی مردم جهان نسبت به حملات این رژیم غاصب بیفزاید و چهره جنگ طلبانه آنها را به نمایش بگذارد.

اسلحه ای با ماشه فلسطین
این کتاب حاصل آثار برگزیده ای 354 هنرمند از 65 کشور دنیاست که در مسابقه بین‌المللی کاریکاتور غزه شرکت کرده و از نگاه داوران مسابقه یعنی «رائد خلیل از سوریه، آموریم از برزیل، هانی عباس از فلسطین، داچوآن زیا از چین، محمدامین آقایی، قاسم لطفی و سیدمسعود شجاعی طباطبایی از ایران» انتخاب شده اند.

در یکی از طرح هایی که توسط مارسیو لیته از برزیل کشیده شده تصویر یک اسلحه دیده می شود که با رنگ سیاه در پس زمینه سفید کشیده شده و در قسمت ماشه آن تصویر پرچم فلسطین دیده می شود که نشان دهنده هدف اصلی تیراندازی و نابودی این کشور یعنی «فلسطین» است.

اثر دیگری که توسط جیتت کوستانا از اندونزی طراحی شده است، تصویری از یک قبر را نشان می دهد که در آن اجساد مردم فلسطین روی هم تلنبار شده است و سربازان صهیونیست و آمریکایی به اجبار و با لگد زدن به آن اجساد در حال نسب پرچم آمریکا در آنجا هستند.

در طرحی که توسط کاریکاتوریست ترکیه ای آسکین آیرانسیو قلو کشیده شده است. مظلومیت و از جان گذشتگی به خوبی دیده می شود. در این اثر تصویر مادری دیده می شود که فرزندش را در آغوش گرفته و در میان ویرانی های ایجاد شده توسط رژیم اشغالگر قدس خود را همچون سنگی به تیرکمان بسته و قصد پرتاب کردن خود به سمت دشمنان را دارد. در واقع هنرمند در این اثر سعی کرده نمایش از جان گذشتی یک مادر برای دفاع از فرزند و میهن خویش را به نمایش بگذارد.

کتاب «مسابقه بین المللی کاریکاتور غزه» در قطع وزیری کوچک در 188 صفحه و توسط انتشارت سوره مهر و همکاری معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران و خانه کاریکاتور ایران در سال 1388 منتشر شده است


ایبنا