کاردار سفارت آمریکا در روز تسخیر کجا بود؟


4761 بازدید

کاردار سفارت آمریکا در روز تسخیر کجا بود؟

سخنگوی دانشجویان پیرامون حضور کاردار بین گروگان‌ها گفت: کاردار در سفارت نبود. شاید به این علت که تصرف سفارت روز یکشنبه یعنی تعطیلی آمریکایی‌ها صورت گرفت، او در خارج از سفارت بوده است. بهرحال اگر لازم باشد کاردار را هم خواهیم گرفت.
 
بعد از به تصرف درآمدن سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام، کارها تقسیم شد و هر گروه از تسخیر کنندگان بسته به توانایی خود عهده دار مسئولیتی شدند. مجامع خبری که همه در بهت فرو رفته بودند منتظر بودند تا خبری حتی یک خطی منتشر شود تا آنها هم متوجه شوند اوضاع از چه قرار است.
کمیته خبری دانشجویان بالاخره یک نشست خبری برگزار کرد و از خبرنگاران خواست تا با شرکت در این جلسه سوالاتشان را مطرح کنند. سخنگوی دانشجویان مستقر در سفارت در پاسخ به یکی از خبرنگاران پیرامون وجود کاردار سفارت بین گروگان‌ها گفت: کاردار در سفارت نبود. شاید به این علت که تصرف سفارت روز یکشنبه یعنی تعطیلی آمریکائی‌ها صورت گرفت او در خارج از سفارت بوده است. بهرحال اگر لازم باشد کاردار را هم خواهیم گرفت.(خنده خبرنگاران).
مسئله بعدی اعلام حمایت‌هایی است که از ما شده است. گروه‌های مختلفی اعلام حمایت کرده‌اند و افرادی که حمایت خود را از ما اعلام داشته‌اند آیت‌الله منتظری، آقای موسوی خوئینی‌ها و آیت‌الله طاهری هستند. با توجه به حمایت روحانیت مبارز از کار دانشجویان ما فکر می‌کنیم که جنبش دانشجویی بتواند سرآغاز یک حرکت نوین در ادامه انقلاب همپای روحانیت مبارز شد. فقط پیوند روشنفکر و روحانی است که ما را معتقد به تداوم انقلاب کرده است.
سخنگوی مذکور گفت: امام مستقیماً نظری نداده‌اند ولی در تماس‌هایی که از دفتر امام با ما گرفته شده، آنها به هیچ‌وجه با این حرکت ما مخالفت نکرده‌اند. خبرهای جدید‌تر اینکه مجلس خبرگان حرکت ما را با اکثریت آرا مورد موافقت قرار داده و خبر بعدی که اجازه دارم به آن اشاره کنم اینست که در اسناد بدست آمده از سفارت آمریکا سندهایی در رابطه با وقایع کردستان و خرمشهر وجود دارد که به زودی در اختیارتان قرار خواهد گرفت. این سخنگو در پاسخ به خبرنگار دیگری گفت: 90 درصد از گروگان‌ها آمریکایی و بقیه ایرانی‌ هستند. این عده در محیطی بسیار مناسب نگهداری می‌شوند و از لحاظ غذا و بهداشت هیچ کمبودی ندارند.
سخنگوی دانشجویان در پاسخ خبرنگار دیگری که پرسیده بود وضع پاسپورت مردم چه می‌شود گفت: مادامی که ما در سفارت هستیم اینجا تعطیل است، بنابراین امور مربوط به پاسپورت و ویزا به تعویق خواهد افتاد. با توجه به حمایتی که مردم از ما می‌کنند ما در سفارت خواهیم بود. در مورد سپاه پاسداران نیز بگویم برغم اینکه خیلی‌ها سعی در لوث کردن و ارتجاعی نشان دادن سپاه دارند، سپاه پاسداران ماهیتی دقیقاً ضد امپریالیستی و مترقی دارد، در این جریان کاملاً از ما حمایت کردند. بعد از تصرف سفارت آنها آمدند و مردم را راهنمایی کردند و نظم را برقرار ساختند. پاسداران سفارت ‌را در حلقه کنترل خود دارند و ما بسیار از آنها متشکریم.
به هرحال ما تا کنون در مورد تصرف سفارت با هیچ مقام رسمی وارد مذاکره نشده‌ایم و در صورت لزوم احتمالاً با شورای انقلاب به مذاکره خواهیم نشست. در سفارت ارگان‌های اطلاعات، اسناد، تدارکات، خدمات، عملیات و... تشکیل شده است. حرکت دانشجویان در رابطه با هیچ مقامی نبوده است و قبلاً نیز در این مورد با هیچ مقامی مذاکره نکرده‌ایم. کار ما بر اساس رهنمودهای ضد آمریکایی امام صورت گرفته است. ما به عنوان یک نیروی دانشجویی که معتقد به حرکت در خط امام است دست به تصرف سفارت زدیم.
بعد از پیروزی تصرف تماس‌هایی از دولت با ما گرفته شده است. ولی به علت اینکه شورای هماهنگی ما هنوز در نظر ندارد وارد مذاکره شود، ما در این خصوص اقدامی نکرده‌ایم. در اینجا خبرنگار دیگری سؤال کرد برخورد شما با قرارداد دو جانبه نظامی ایران و آمریکا و چهار قرارداد ضمیمه آن چگونه خواهد بود؟
سخنگوی یاد شده پاسخ داد: اگر چنین قراردادی را تکذیب نکرده است، در صورت وجود چنین قراردادی مثل کارهای دیگر با آن برخورد خواهیم کرد.
خبرنگار مذکور پرسید آیا امضای این قرارداد را درخواست‌های خود خواهید گنجاند؟ پاسخ داده شد: ما از خواست‌های خود هنوز چیزی نگفته‌ایم شیوه ما اعتراض است. به هرحال خواست‌های خود را بعداً اعلام خواهیم کرد. سخنگوی دانشجویان در پاسخ یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه اگر دولت آمریکا شاه را پس نداد با گروگان‌ها چه خواهید کرد اظهار داشت:
یک جنبش در حال رشد دانشجویی را از اینجا مورد قضاوت قرار ندهید و نهایت آن را از همین مقطع نبینید. ما دانشجویان حاضریم تا آخر برویم و شاه را هم پس بگیریم مشروط بر اینکه مردم از ما حمایت کنن.
بگذارید خبر جدیدی به شما خبرنگاران بدهم- دیشب اسرائیل مواضع فلسطینی‌ها را در جنوب لبنان شدیداً بمباران کرده است این خبر را دفتر فلسطین در اختیار ما گذاشته است. ما از این واقعه بسیار متأثریم و آن را محکوم می‌کنیم. هرچه اسرائیل به جنایاتی از این قبیل دست بزند خلق فلسطین مستحکمتر خواهند شد.
پیام دانشجویان به امام
دانشجویان مسلمان پیرو راه امام پیامی به رهبر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی فرستادند. دانشجویان در این پیام گفتند مبارزه علیه جنایتکاران جهانی و در رأس آنها آمریکا تا محو کامل سلطه آن‌ها ادامه خواهد یافت.
بیانیه‌های دانشجویان
دانشجویان پس از تصرف سفارت آمریکا به صدور بیانیه‌هایی پرداختند که در آن هدف آنها از این عمل و اطلاعاتی در مورد اوضاع داخل سفارت داده شده بود. در این بیانیه‌ها آمده است: "انقلاب ایران موقعیت آمریکا را در ابعاد سیاسی، اقتصادی و استراتژیکی در منطقه بر هم زده است آمریکای خونخواری که دهها سال شیره جان ملت ما و ملتی را مکیده و بر آن زندگی کرده ناگزیر است برای بدست آوردن و حفظ منافع خود دست به تلاش‌های مذبوحانه جدیدی بزند که از جمله نقش ژانداری دادن به مصر و بازی مهره‌های نظامی در کره جنوبی و... و توطئه‌های مختلف برعلیه انقلاب ایران در داخل و خارج از کشور می‌توان نام برد. ما دانشجویان مسلمان پیرو خط امام از موضع قاطعانه امام در مقابل آمریکای جهانخوار به منظور اعتراض به دسیسه‌های امپریالیستی و صهیونیستی سفارت جاسوسی امریکا در تهران را به تصرف در آورده‌ایم تا اعتراض خویش را بگوش جهانیان برسانیم.
اعتراض به آمریکا جهت پناه دادن و استفاده از شاه جنایتکاری که قاتل دهها هزار زن و مرد بخون خفته در این مملکت است. اعتراض به آمریکا به خاطر توطئه‌ها و دسیسه‌های ناجوانمردانه‌اش در مناطق مختلف کشور ما و نفوذ در ارگان‌های اجرایی مملکت. اعتراض به آمریکا به دلیل نقش مخرب و خانمان برانداز خود در برابر رهایی خلق‌های منطقه از دام امپریالیسیم که هزاران هزار انسان مؤمن و انقلابی را به خاک و خون میکشد.
در بیانیه‌های شماره 2 و 3 دانشجویان به تجاوز وحشیانه مزدوران آمریکایی به دانشگاه تهران در 13 آبان سال گذشته (57) اشاره کردند در این بیانیه آمده است: آنها در خاک ما به امن بسیر می‌بردند و ما در خانه خود امان نداشتیم. اکنون پس از یک سال بر خویش دریغ داشتیم که خفاشان خونبار و دسیسه‌گر را ببینیم که آزادانه در لانه خود خزیده و همچنان به توطئه مشغول باشند.
در بیانیه‌های شماره 5 و 6 دانشجویان نیز ضمن شرح متن پیام آیت‌الله منتظری در تأئید از این حرکت، از زحمات پاسداران در برقراری نظم در خارج از ساختمان سفارت تشکر کردند.
دانشجویان مسلمان پیرو امام در بیانیه شماره 7 خود از کلیه دانشجویان خارج از کشور خواستند که به هر شیوه ممکن با آنها هم صدا شوند. در این بیانیه آمده است: ملت مسلمان ایران بیائید به ندای امام پاسخ دهید که می‌گویند: بیائید متحد شویم و دست جنایتکاران چپ و راست را که در رأس آن آمریکا است قطع کنیم.


خبرگزاری فارس