مرحوم هاشم امانی در آئینه تصاویر


محمد مهدی اسلامی
1734 بازدید
هاشم امانی

حاج هاشم امانی متولد سال ۱۳۰۳ تهران بود که کودکی خود را در محله خیام گذراند و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ثریا طی کرد اما به دلیل تعلیمات ضد دین در مدارس به خواست پدر ترک تحصیل و در بازار در کنار پدر به شغل امانت فروشی مشغول شد. و از  جوانی به صف مبارزان با طاغوت پیوست.

حاج هاشم امانی به همراه یارانش در جریان اجرای حکم شرعی حسن‌علی منصور نخست وزیر شاه و عامل اجرای کاپیتالاسیون آمریکایی دستگیر شد. وی ابتدا به همراه شهیدان صادق امانی، محمد بخارایی، مرتضی نیک‌نژاد و رضا صفار هرندی به مرگ محکوم شد ولی در ادامه رژیم شاه حکم او و شهید مهدی عراقی را به حبس ابد تغییر داد.

حاج هاشم امانی سیزده سال در زندان شاه بود و کمی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به همراه دیگر یارانش نظیر مرحوم عسگراولادی از زندان آزاد شد . وی در سال های بعد از انقلاب نیز از یاری رساندن به انقلاب و انقلابیون لحظه ای غفلت نداشت و دور از هیاهو خود را وقف انقلاب نمود اگرچه هیچ مسئولیت دولتی و اجرایی را نپذیرفت.


موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
مرحوم هاشم امانی در آئینه تصاویر
سال 1344 در دادگاه در کنار شهیدان صادق امانی و مهدی عراقی

در کنار شهیدان محمد بخارایی، رضا صفارهرندی، صادق امانی و مهدی عراقی و آقایان عباس مدرسی‌فر، حبیب الله عسکراولادی، ابوالفضل حاجی حیدری، نقی کلافچی و احمد شاهبداغلو در دادگاه عوامل اعدام انقلابی حسنعلی منصور

جشن خانوادگی برای بیستمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

سخنرانی در حسینه ارشاد، دهه فجر سال 1381

اسم سالگرد مرحوم حاج سعید امانی

بازدید به همراه مرحوم احمد قدیریان از منزلی که اخوان امانی در آن فعالیت‌های مبارزاتی خود را دنبال می‌کردند

بازدید به همراه مرحوم احمد قدیریان از منزلی که اخوان امانی در آن فعالیت‌های مبارزاتی خود را دنبال می‌کردند

حاج هاشم امانی در سالیان آخر عمر