اعلامیه  اعتراضی به واقعه خونین شیراز در 28 آبان 1357


سند پیش رو اعلامیه آیت الله بهاء الدین محلاتی در اعتراض به کشتار مردم در دو مراسم جشن عید غدیر در شهر شیراز است.

درروز یکشنبه  28 آبان 1357 مطابق با 18 ذی حجه 1398 (روز عید غدیر) بنابه دعوت سیدکرامت‌الله ملک‌ حسینی، امام جماعت مسجد حبیب شیراز ، مردم در این مسجد اجتماع کرده بودند. در اثنای سخنرانی علی‌اکبر مکارم مشهور به رضوانی که علیه رژیم سخن می‌گفت با دخالت افسری به نام سرهنگ عطاءالله قاسمی بین مأموران و تجمع‌کنندگان در مسجد درگیری به وجود می‌آید. طولی نمی‌کشد از زمین و هوا با هلیکوپتر اجتماع‌کنندگان به گلوله بسته می‌شوند ودر نتیجه  سه نفر به شهادت می‌رسند.

هم زمان با این رویداد اجتماع دیگری به مناسبت عید غدیر خم در فلکه مصدق  شیراز برگزار شده بود که این اجتماع نیز با دخالت مأموران به خون کشیده شد. در حین سخنرانی سخنران اجتماع، فرماندار نظامی با فحاشی سعی کرد از ادامه مراسم جلوگیری به عمل آورد. در نتیجه  اعتراض مردم ، درگیری بین طرفین بوجود آمد که با تیراندازی از سوی مأموران به اجتماع‌کنندگان هفت تن به شهادت رسیده و عده‌ای مجروح شدند.

در بخشی از اعلامیه آیت الله محلاتی  چنین آمده است:

«وا اسفا، با اینکه این مجلس مذهبی در کمال آرامش در مسجدی در گوشه‌ای از شهر بزرگ شیراز برگزار می‌شد و هیچ‌گونه بی‌نظمی و تخریب که مجوز مداخله نیروهای نظامی به زعم آنان باشد، مشهود نبود و شعاری جز صلوات و ادای احترام به پیشوایان مذهبی که رژیم مدعی علاقه و احترام به آنان است مشهود نبود، در حالی که خطیب گویای اهمیت عید غدیر در اسلام بود، ناگهان بدون هیچ اخطار قبلی تانک‌هایی که از ثروت عمومی مردم خریده شده و باید برای حفظ جان و مال مردم در موقع هجوم بیگانگان به کشور به کار برده شود، مردم را گلوله‌باران کرد و عده‌ای را مقتول و مجروح نمود.

 از نظر اینجانب با تأثر شدیدی که از درگذشت برادران عزیز مسلمانم دارم، برای چندمین بار انزجار و تنفر شدید خود را از روشی که دولت نظامی برای محو و نابودی مردم و مملکت در پیش گرفته ابراز می‌نمایم و به مناسبت شهادت جوانان ارزنده یک هفته عزای عمومی اعلام می‌دارم. مقتضی است در این یک هفته اهالی محترم شیراز با نصب پرچم سیاه بر دکاکین و مغازه‌ها و مؤسسات در این عزای ملی شرکت نمایند و بدین وسیله خانواده‌های داغدار را تسلی دهند».

در ارتباط با واقعه مزبور روزنامه اطلاعات روز دوشنبه 29 آبان 1357 چنین گزارش کرده است:

«حدود سه هزار نفر از مردم این شهر [شیراز] در مسجد جامع حبیب اجتماع کردند. پلیس، راه را بر تازه‌واردین بست و با شلیک گلوله و گاز اشک‌آور اجتماع‌کنندگان را متفرق کرد، در نتیجه 3 نفر به نام‌های: محمود دهقانی (44ساله)، علی‌اصغر خلفی‌نژاد (19ساله- دیپلمه)، جواد زاهدی (اهل استهبان) به ضرب گلوله به شهادت رسیدند و 7 نفر دیگر به نام‌های اصغر و جعفر ذوالقدر، علی علیخواه، خسرو عابدی، علی توکلیان، علی حکیمی و حسن حسنی مجروح شدند. برای متفرق کردن اجتماع‌کنندگان بیش از 30 تانک و دیگر خودروهای ارتش مقابل مسجد مستقر شده بودند».


اعلامیه  اعتراضی به واقعه خونین شیراز در 28 آبان 1357