روزنامه «پراودا»: ژنرال آمریکائی معاون شورای سلطنت است


روزنامه «پراودا»: ژنرال آمریکائی معاون شورای سلطنت است
اشاره:

رابرت هایزر، ژنرال‌ چهار ستاره نیروی هوایی آمریکا و معاون فرماندهی ناتو، بالاترین درجه نظامی زمان صلح در آمریکا را داشت و فردی برنامه‌ریز و خبره بود. وی 14 دیماه 1357(4 ژانویه 1979) برای یک مأموریت فوق سرّی بدون اطلاع مقام های ایرانی، وارد تهران شد . او در 21 دیماه 1357(11 ژانویه) با محمدرضا پهلوی ملاقات کرد.

ارتشبد حسین فردوست در خاطرات خود، از سفر هایزر به ایران اینگونه می‌گوید: «...من از ورود هایزر اطلاع نداشتم و محمدرضا نیز اطلاعی نداشت. من تنها بعدها بود که از طریق گارد شنیدم که بدره‌ای به محمدرضا اطلاع داده که هایزر ۲۰ روز است که در تهران است. محمدرضا تلفنی از سولیوان سفیر امریکا گله می‌کند و فردای آن روز سولیوان و هایزر به اتفاق هم به دیدار محمدرضا می‌روند. ماجرای این ملاقات را بدره‌ای به اطلاع من رساند. او گفت که در این ملاقات، هایزر بدون معذرت‌خواهی از تأخیر خبر ورود خود، کار را خراب‌تر می‌کند و از محمدرضا می‌پرسد: «اینکه شنیده‌ام به استراحت می‌روید، آیا صحیح است؟» و تاریخ خروج محمدرضا را می‌پرسد[!]»



*****



روزنامه آیندگان؛ 11 بهمن 1357



ژنرال آمریکائی معاون شورای سلطنت است

مسکو-خبرگزاری‌ها- «پراودا» ارگان حزب کمونیست شوروی نوشت ژنرال آمریکائی رابرت هویزر[=هایزر] و حکومت و فرماندهی نظامی ایران باید در خونریزی تهران و سایر شهرها مسئولیت مشترکی برعهده گیرند.

این روزنامه ادعا کرد هویزر، معاون فرماندهی نیروهای آمریکا در اروپا، در رهبری یک کودتا از سوی رهبران نظامی که از محمدرضاشاه دستور می‌گیرند به عنوان معاون شورای سلطنت عمل می‌کند.

به نوشته پراودا هویزر که اوائل ژانویه وارد تهران شد، به معاونت شورای سلطنت گمارده شده است و روابط مؤثری با فرماندهی ایران برقرار کرده است تا به این فرماندهی اطمینان دهد که از واشنگتن دستور بگیرد، و این در واقع بدین معناست که ژنرال هویزر، حکومت و رهبران بلندپایه نظامی ایران مسئول خونریزی هر روز خیابان‌های تهران و سایر شهرها هستند.

هویزر به ظاهر به ایران رفت تا بر عملیات گروه نظامی آمریکا در ایران که در قلمروی فرماندهی اروپا قرار دارد نظارت کند.

او همچنین با رهبران نظامی ایران ملاقات کرد و گفته شد از این ژنرال‌ها درخواست کرده است از حکومت غیرنظامی شاپور بختیار نخست وزیر حمایت کنند.

پراودا افزود پیوندهای نزدیک بین حکومت و رهبران بلندپایه نظامی ثابت می‌کند بر اثر مداخله وقیحانه و آشکار آمریکا در امور داخلی ایران، یک نوع «کودتای خزنده‌ای» در شُرف انجام است.

به نوشته این روزنامه چنین مداخله‌ای خونریزی را در ایران بیشتر و طولانی‌تر کرده است. هویزر از انظار دور نگه داشته شده است و سفارت آمریکا هیچگونه اطلاعاتی درباره فعالیت‌های او انتشار نداده است.

یک سخنگوی سفارت آمریکا در تهران دیروز گفت هویزر هنوز در ایران است و نمی‌داند که او این کشور را ترک کرده است[یا نه!]