گوشه‌ای از روابط گسترده و پنهانی رژیم پهلوی و اسرائیل

ماجرای انتقال سرنشینان نفتکش اسرائیلی به تهران


تاریخ سند: ۲۹ تیر ۱۳۵۵

سرّی

منظور: استحضار تیمسار ریاست ساواک و صدور اوامر

سحرگاه امروز رابط سرویس اسرائیل در مرکز اطلاع داد که یک فروند کشتی نفتکش اسرائیلی به نام «امگا» بعد از بارگیری در [جزیره]خارک هنگام حرکت به طرف بحر احمر در نزدیکی سواحل عمان «شهر سلاله» به گل نشسته است. سرنشینان این تانکر عبارتند از کاپیتان کشتی به نام ایرون، سرمهندس و مهندس کشتی، یک افسر نیروی دریائی ایران و ۸ ملوان تبعه اتیوپی.

طبق اطلاع واصله منابع انگلیسی در عمان موضوع را به لندن اطلاع داده و خبر از طریق لندن به تل آویو و از تل آویو به تهران(اداره پیمانها) مخابره شده است. مقامات عمان سرنشینان کشتی را به ساحل برده و ظاهراً با آنان با مهربانی و عطوفت رفتار کرده‌اند و نیز تصمیم گرفته‌اند که این عده را به تهران اعزام دارند. مقامات انگلیسی در عمان ضمن تماس با سفارت شاهنشاهی ایران در آن کشور ترتیب تخلیه سرنشینان کشتی را به وسیله یکی از پروازهای هواپیمائی ملی ایران به تهران داده‌اند. مقامات انگلیسی از اسرائیل خواسته‌اند که ضمن تماس با دولت ایران ترتیبی داده شود که هواپیمای ایرانی مستقیماً از عمان(احتمالاً سلاله) به تهران پرواز کند و بین راه در محل دیگری مانند شیخ نشین‌های خلیج فارس توقفی نداشته باشد. ضمناً به استحضار می‌رساند که کمپانی مالک تانکر«امگا» تصمیم گرفته کارکنان تازه‌ای را با تجهیزات لازم برای کشتی مذکور به محل اعزام دارند تا بعد از نجات کشتی آن را به مقصد هدایت نمایند. مراتب از عرض می‌گذرد تا به هر نحو که مقرر فرمایند عمل شود.

حوزه تیمسار ریاست ساواک

[دستخط نعمت الله نصیری رئیس ساواک]

اداره کل دوم

۱- تماس بگیرید سرنشینان را فوراً به تهران اعزام دارند.

۲- اداره بنادر را در جریان بگذارید.

۳- چون سرنشینان اسرائیلی هم هستند حتی‌المقدور طیّاره در شیخ نشین‌ها به زمین ننشیند، در بندرعباس یا تهران یا شیراز توقف نماید. اگر در شیخ نشین‌ها اجباراً مجبور است توقف نماید، اسرائیلی‌ها از طیّاره خارج نشوند.


مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی
ماجرای انتقال سرنشینان نفتکش اسرائیلی به تهران