شهید حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد باهنر به روایت اسناد ساواک

سخنرانی شهید باهنر در مسجد هدایت


سند شماره ۱:

 

تاریخ سند: ۱۴ شهریور ۱۳۴۷

در ساعت ۱۹ و ۱۵ دقیقه روز ۴۷/۶/۷ نامبرده بالا در مسجد هدایت به منبر رفت و پس از بیان مقدمه اظهار داشت به جز خداوند به کسی پرستش نکنید چون به دنبال استعباد استعمار می‌آید، یعنی آن بنده یا غلام در انحصار اربابش در می‌آید و روی همین اصل فقر در اسلام مطرود شده است. برنامه تمام دُول استعمارگر ایجاد گرانی است که بدین‌وسیله ملتی را زیر بار قرض خود در می‌آورند و طبعاً چنین ملتی باید از آن دولت اطاعت کرده و در قید بندگی و استعمار او درآید و مثل رعیتی است که اگر در تمام عمرش کار بکند باز هم بدهکار است. اسلام با تمرکز مال و ثروت مخالف می‌باشد و بلکه معتقد است که سرمایه را باید در راه پیشرفت جامعه به کار برد و از پول بیت‌المال شرکت تعاونی درست کرد و از پول موجود تهیه شغل و کسب نموده جامعه را از هلاکت فقر و مسکنت نجات داد. دیگر از مسائل مهم اقتصادی در اسلام قرض‌الحسنه می‌باشد که باید به اشخاص محتاج بدون توقع بهره کمک نمود، چون درخواست بهره ربا محسوب می‌شود و ربا هم در اسلام حرام است. مشارالیه پس از بیان مطالب فوق به وعظ خود پایان داد.

 

******

 

سند شماره ۲:

 

تاریخ سند: ۱۲ آذر ۱۳۴۸

ساعت ۱۲ روز ۱۳۴۸/۹/۵ آقای دکتر جواد باهنر در مسجد هدایت ضمن سخنرانی پیرامون جنگ بدر در حضور ۷۰۰ نفر از حاضران چنین اظهار داشت: استعمار نخستین کاری که کرد بین مسلمانان اختلاف‌ انداخت و باعث جدایی ممالک اسلامی‌ شد، میان شیعه و تسنن دشمنی به وجود آورد، و بالاخره جنگ اعراب و اسرائیل را دیدید که چه تأسف‌آور بود. مسلمان‌ها در خواب غفلت ماندند، ولی آنها دنبال علم رفتند و بیش از ۱۰۰ میلیون مسلمان اسیر ۲ میلیون کلیمی ‌شدند. در قرآن ما برعکس انجیل نوشته شده هوشیار باشید بین شما نفاق نیندازند و چنانچه کسی به گوش شما زد در عوض شما هم بزنید. راجع به جنگ اعراب و اسرائیل شخصی می‌گفت که عرب‌ها سزاوارند شکست بخورند، یهودی‌ها برای ما خیلی بهتر هستند. این حرف خیلی ناراحت‌کننده بود، خدا یکی، پیغمبر اسلام یکی.

 

******

 

سند شماره ۳:

 

تاریخ سند: ۹ آذر ۱۳۴۸

خیلی محرمانه

موضوع: جلسه مذهبی در مسجد هدایت

در حدود ساعت ۱۱ و ۱۵ دقیقه روز ۴۸/۹/۷ در جلسه روضه‌خوانی مسجد هدایت ابتدا سیدمحمود طالقانی درباره امر به معروف و نهی از منکر صحبت نمود. سپس پسربچه پنج‌ساله‌ای به نام کریمیان منبر رفت و ضمن صحبت خود نام خمینی را آورد که جمعیت صلوات فرستاد. پس از نماز دکتر جواد باهنر منبر رفت و به بحث درباره مسلمان‌ها و معاهدات آنان با یهودیان پرداخت و گفت در تاریخ اسلام دیده نشده که هر موقع یهودی‌ها خواستند بر علیه مسلمان‌ها اقدامی بکنند مسلمان‌ها دست روی دست گذاشته باشند، بلکه قبلاً فهمیده و به اشدّ مجازات آنها را تنبیه کرده‌اند.

 

******

 

سند شماره ۴:

 

تاریخ سند: ۱۸ خرداد ۱۳۵۰

خیلی محرمانه

موضوع: جلسه بحث و تفسیر هفتگی مسجد هدایت

در جلسه مذکور پس از ادای نماز جماعت به وسیله سیدمحمود طالقانی در ساعت ۲۰ و ۱۵ دقیقه دکتر محمدجواد باهنر به منبر رفت و ضمن صحبت چنین اظهار داشت: تمام پیشوایان اسلام هر کدام به نوعی شهید شدند. امام حسن عسگری در سن ۲۸ سالگی از دنیا رفت و هرکدام از آنها وظایف مخصوصی داشتند و وضع این‌طور نبود که در مقابل حاکم و یا خلیفه وقت بیکار بنشینند و آنها هر چه دلشان خواست انجام دهند، و یا وظایف خود را در خواندن نماز و برچیدن ختم و خواندن دعا و غیره محدود کنند. تمام آنها در زندان‌های طویل‌المدت به سر می‌بردند و همین که آزاد می‌شدند آن چنان از منبع علمشان استفاده می‌شد که موج افکار شاگردان آنها تا به امروز در نوسان است. هر چه ما به تاریخ زندگی امامان بعد از حضرت علی(ع) نگاه بکنیم می‌بینیم آنها به خاطر وجود گرفتاری‌های زیادتر و داشتن مخالفان بیشتر زندگی کوتاهی داشته‌اند. ناطق در پایان شمه‌ای درباره لقب امام حسن عسگری و اقداماتی را که برادرش به نام جعفر کذاب به منظور جانشینی او به عمل آورده است و همچنین مطالبی درباره اثبات وجود امام زمان بیان داشت و در ساعت ۲۱ به گفتار خود پایان داد و مجلس ختم شد. تعداد شرکت‌کنندگان حدود ۱۳۰ نفر و اشخاص شناخته شده عبارت بودند از آقایان: خلیل شالچی، حکیمی، احمدعلی ‌بابایی، دکتر عباس شیبانی، على درخشان، موسوی دانشجوی مؤسسه عالی حسابداری، سیدابراهیم موسوی حسینی، محمدعلی رجایی، محمد بهفروزی، اکبر عسگری‌آزاد، علی دانش‌منفرد، حسام‌الدین انتظاری، صدرالله واثقی، محمدصادق اسلامی، علی‌اکبر پوراستاد، حجت(محمدمهدی) اندوهی، هادی اندوهی، محمدعلی یزدان‌پناه، بهبهانی اهل شمال، محمدصادق قاضی طباطبایی، وفایی، میرزایی، واحدی دانشجوی دانشکده پلی‌تکنیک، محمدعلی قیومی هوشیار، محمد بسته‌نگار، محمدمهدی جعفری، محمدی کتابفروش، خوش‌صولتان، اکبری و علیجانی اهل طالقان، مهندس عرب‌زاده کمالی، حاج عیسی موسوی و پسرانش، (علی اکبر و نقی) حاج روایی، حاج‌ جواد علی‌الله، محمد اشکان‌نژاد، عبدالحسین طوفانی‌اصل، کریمخانی و عبدالمجید معادیخواه.

 

 

اسناد بیشتر درباره شهید حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد باهنر را در اینجا بخوانید


سخنرانی شهید باهنر در مسجد هدایتسند شماره ۱
سند شماره ۲

سند شماره ۳

سند شماره ۴