کتاب «رضانام تا رضاخان» اثر جدید هدایت الله بهبودی رونمایی شد


کتاب «رضانام تا رضاخان» اثر جدید هدایت الله بهبودی رونمایی شد

خانه شعر و ادبیات با مشارکت موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی روز دوشنبه 20 بهمن ماه 1399 مراسم رونمایی از کتاب «رضانام تا رضاخان» اثر جدید آقای هدایت الله بهبودی را برگزار کردند.

در این مراسم به مناسبت صدمین سالگرد کودتای رضاخان اثر جدید آقای هدایت الله بهبودی نویسنده توانا درباره زندگی رضاخان تا پیش از به قدرت رسیدنش در جریان کودتای انگلیسی سوم اسفند 1299 به علاقه‌مندان تاریخ معاصر ایران معرفی شد.

کتاب «رضانام تا رضاخان» به زاویه کمتر شناخته شده زندگی پهلوی اول یعنی سال‌های قبل از قدرت او پرداخته و پس از بررسی چگونگی آن، با وقوع کودتای سوم اسفند 1299 پایان می‌یابد. در این کتاب، علاوه بر زندگی رضانام -رضاخان بعدی- تا حدی زمانه او هم مورد بحث و نظر قرار می‌گیرد.

آثار انقلاب اکتبر روسیه بر ایران، پایان جنگ جهانی اول، قرارداد 1919، ارتقای بریگاد قزاق به دیویزیون، آمدن مستشاران نظامی و مالی بریتانیا به ایران، استحاله قزاقخانه روسی به انگلیسی و سیاست انگلستان در ایران بین دو جنگ جهانی از موضوعات اشاره شده در این کتاب است.

درچهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی درآیین معرفی کتاب  که با حضور شخصیت‌های برجسته سیاسی،فرهنگی ونویسندگان صاحب نام ، از آقای هدایت الله بهبودی بخاطر چهار دهه تلاش مستمر در تولید آثار فاخر در تاریخ معاصر ایران  تجلیل شد.

 

آقای بهبودی در این مراسم طی سخنانی گفت: 

«آیا با خود اندیشیده‌اید که ما آدم‌ها،از هر گروه و رسته‌ای،از جان تاریخ چه می‌خواهیم؟

آن کهنسالی که در صف نان ایستاده، و پس از نگاهی به چهره‌های پیش‌رو و پشت سر، بی‌مقدمه، اما حسرت‌وار، از قیمت گوشت و برنج و تخم‌مرغ در دوران نخست‌وزیری هویدا می‌گوید؛آن جوان سر برداشته از صفحه سحرآمیز نمایشگر خود، فریادِ رضاشاه روحت شاد می‌زند؛یا نه؛ آن میانسال دوستدار انقلاب و دین که پس از برخاستن از پای منبر به هرآنچه که در گذشته دور و نزدیک بوده، لعن می‌فرستد؛ و یا آن قلم‌اندازی که پس از دست‌وپا زدن در حوض تاریخ، چون مورخان شناگر داد سخن می‌دهد؛ اینان، یعنی بیشتر ما آدم‌ها، چه سرشته‌دار و صاحب‌منصب، و چه به‌جامانده در بطن توده، تاریخ را تا جایی‌که شیرین باشد می‌پسندیم؛ تا جایی‌که تصورات ما را تصدیق کند می‌پذیریم؛ تا جایی‌که با پیش‌داوری ما همراهی کند، می‌ستاییم.

تاریخ یعنی فن جوریدن حقیقت. صاحب این فن، پس از کوشش‌های همواره، اگر توانست به مرزهای حقیقی پژوهیده خود برسد، جدا از تلخی و شیرینی، خوش‌آمد و بدآمد، و به دور از ذهنیات فردی یا گروهی، به بازنمایی آن می‌پردازد و خشت تازه‌ای به سازه حق‌دوستان می‌افزاید.خوشاخوش اگر از پس خوانده شدن کتاب در شمار حق‌پژوهان درآیم و بدابد اگر در کنار« بیشتر ما آدم‌ها» جای گیرم. »

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام احمد خزایی، رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی با تاکید بر اهمیت پرداختن به تاریخ معاصر گفت:

«متاسفانه بسیاری از حقایق تاریخی ما زیر غبار فضای مجازی و تبلیغات سوء دشمنان پنهان مانده است. بر همین اساس و با توجه به اینکه وظیفه ما پرداختن به تاریخ  است، به این نتیجه رسیدیم که باید کار تحقیقاتی در مورد رضاخان را در دستور کار قرار بدهیم. دیدید که در سال 1396 عده‌ای جوان ناآگاه شعارهایی را به نفع رضاشاه سر دادند. به نظرم این موضوع زنگ خطری بود که باید آن را جدی می‌گرفتیم. به عبارت دیگر معلوم شد که با تلاش‌های عده‌ای یکی از چهره‌های منفور تاریخ کشورمان تا چه اندازه برای نسل جوان نمود پیدا کرده است.

وی با نقل خاطره‌ای از امام خمینی صحبت‌های خود را ادامه داد و گفت: نقل است که یکی از نویسندگان کتابی را که در مورد امام خمینی نوشته شده بود ، خدمت ایشان برد. امام پس از دیدن کتاب گفت: بروید و در مورد آن پدر و پسر بنویسید که خیلی زود عده‌ای تلاش می‌کنند آنها را منزه از هر کاری بخوانند.

خزایی با اشاره به چاپ این کتاب در موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی گفت: به این نتیجه رسیدیم که باید کاری در مورد رضاخان نوشته شود و این کار باید به آقای بهبودی سپرده شود. در حقیقت ایشان پس از نوشتن دو کتاب ماندگار «الف لام خمینی» و «شرح اسم»  درباره امام خمینی و مقام معظم رهبری باید سراغ آدم بدها هم می‌رفتند و در مورد آنان می‌نوشتند. باید اشاره کنم که ایشان به همراه تیم پژوهشی که در اختیار داشتند نزدیک به 2 سال و نیم زحمت کشیدند تا منابع لازم برای این کتاب بیرون کشیده شود.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی خاطر نشان کرد: برای نگارش این کتاب، صد‌ها سند به زبان انگلیسی و آثار و کتاب‌های مهجوری مثل کتابی از یک فرمانده روس ترجمه شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با اشاره به ویژگی کاری هدایت‌الله بهبودی گفت: به نظرم یکی از ویژگی‌های آثارایشان سند پژوهی دقیق و فهم آن است. ایشان استاد کار کردن با سند و جمع‌آوری و تبدیل آن به کتاب است و در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است. البته باید بگویم که فهم آثار آقای بهبودی نیز کار بسیار دشواری است. عده‌ای دو کتاب الف لام خمینی و شرح اسم او را نفهمیدند. امیدوارم که بتوانیم از قلم ایشان بیشتر استفاده کرده و حقایق را به شیوه بهتری به نسل جوان منتقل کنیم. مطمئناً اگر اسناد به دست بیاید، محققین و پژوهشگران ما بهتر می‌توانند کار کرده و تاریخ را بیان کنند.

خزایی یادآور شد: این کتاب با قلم جذاب استاد بهبودی، نیشتری بر دُمل چرکین تاریخ گذشته ماست.»


موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی