گزارش وقایع فرماندارى نظامى تهران و حومه در 18 بهمن 57


2892 بازدید

گزارش وقایع فرماندارى نظامى تهران و حومه در 18 بهمن 57
گزارش وقایع فرماندارى نظامى تهران و حومه



مدت : از ساعت 1700 روز 18/11/1357 الى ساعت 0800 روز 19/11/1357

1ـ برابر گزارش ضد اطلاعات فرماندارى نظامى

الف ـ دو اعلامیه دست نویس مشروحه زیر در روز جارى 18/11/1357 در جلوى دانشگاه تهران نصب شده است.

(1) ـ دو نفر خلبان ن ه ش که معروف به خلبانان 1. ض میباشند تعدادى از زندانیان سیاسى را به پایگاه خاش برده‏اند اگر ارتش این مورد را تکذیب نماید اسامى و شماره هواپیماى مزبور را در اختیار میگذاریم.

(2) ـ اعلامیه‏اى از قول درجه‏داران چترباز که در آن اظهار شده : سرهنگ رکنى و سرهنگ تهرانى افسران چترباز ما را مجبور به تیراندازى به مردم مینمایند. داغ ننگى به پیشانى ما زده‏اند که ما را به ساواک منتقل نموده‏اند حاضریم براى پاک کردن این ننگ از فرامین امام خمینى پیروى نمائیم.

ب ـ اعلامیه مشروحه زیر در تاریخ 18/11/57 در سرتاسر خیابان آیزنهاور نصب شده است.

قابل توجه طرفداران قانون اساسى جاده‏اى که در سال 2536 با هزینه 6 میلیون تومان در رز ایران و عراق ساخته شد دولت شاهنشاهى بدون مجوز آنرا بدولت عراق واگذار نمود (ضمیمه خاک عراق کرد) و اکنون دم از استقلال و تمامیت عرض میزنند. مراتب به فرماندارى نظامى منطقه مربوطه جهت جمع‏آورى اعلامیه‏هاى مزبور ابلاغ گردید.

2ـ برابر اعلام سازمان اطلاعات و امنیت تهران

الف ـ برابر اطلاع واصله مسیرهاى راه‏پیمائى روز 19/11/1357 از تهران پارس، جاده قدیم شمیران، راه‏آهن بطرف میدان شهیاد خواهد بود و آیت‏اله خمینى در راه‏پیمائى مزبور شرکت و در میدان شهیاد سخنرانى خواهد نمود و تعدادى نیز از شهرستانها براى شرکت در این راه‏پیمائى به تهران آمده‏اند ضمنا قرار است گروهائى وابسته به سازمان چریکهاى به اصطلاح فدائى خلق و مجاهدین خلق به ستاد ژاندارمرى و مجلس شورایملى و مجلس سنا حمله نمایند.

مراتب به فرماندارى نظامى منطقه مربوطه و مرکز فرماندهى سب اعلام گردید.

ب ـ اعلامیه مشروحه زیر در تاریخ 18/11/1357 از طرف کمیته به اصطلاح نظامیان اسلامى انتشار یافته است.



بسم‏اله الرحمن الرحیم

(اعلامیه شماره 1)

همانطور که نظامیان غیور و وطن‏پرست آگاهند رژیم منفور پهلوى همواره در حال نفاق و دو دستگى بین نظامیان و دولت بوده است اکنون که نهضت اسلامى برهبرى امام خمینى در حال دستیابى به پیروزى نهائى است ما همافران، افسران، درجه‏داران و سربازان نیروهاى مسلح اسلامى همبستگى خود را با برادران و خواهران مجاهد اعلام میکنیم و در تاریخ پنجشنبه 19/11/57 در ساعت 0800 صبح با لباس نظامى در اجتماعى واقع در خیابان ایران مقابل دبیرستان علوى گرد هم آمده و در راه‏پیمائى بزرگ و تاریخى به پشتیبانى دولت مهندس بازرگان شرکت کرده و تا میدان آزادى همگام و همصدا با ملت فریاد خواهیم زد درود بخمینى ـ سلام بر بازرگان ـ جمهورى اسلامى کمیته نظامیان اسلامى نیروهاى سه گانه

3ـ برابر گزارش فرماندارى نظامى منطقه 2 در ساعت 1430 روز 18/11/1357 بانک ملى شعبه تهران نو واقع در قاسم‏آباد توسط عده‏اى مسلح مورد دستبرد قرار گرفته و مبلغ 400/339 تومان موجودى بانک بسرقت برده میشود سارقین از اتومبیل شماره 38622 تهران 24 استفاده کرده‏اند مراتب تحت بررسى میباشد.

4ـ برابر گزارش فرماندارى نظامى منطقه شمیرانات : در ساعت 15 ـ 21 روز 18/11/1357 یک عدد بمب دست ساز توسط ناشناسى بداخل کلانترى دربند پرتاب و منفجر گردید. در این حادثه خسارت جانى ببار نیامده (مراتب تحت بررسى میباشد)

5ـ اطلاعات تلفنى مردم تعداد بیشمارى از طرفداران قانون اساسى که در روز 18/11/1357 در یک گردهمائى در امجدیه شرکت کرده بودند اظهار میداشتند که پس از خروج از امجدیه مشتى از عناصر اخلالگر با چوب و سنگ و چاقو به آنها حمله کرده و لاستیکهاى اتومبیلهایشان را سوراخ نموده‏اند و استدعا داشتند که در این قبیل موارد مامورین فرماندارى نظامى از محل اجتماع طرفداران قانون اساسى مراقبت نمایند تا آنها بتوانند با آزادى کامل حرفهایشان را زده و در این گردهم‏آئى شرکت کنند.2

6ـ برابر گزارش فرماندارى نظامى منطقه 6

در ساعت 2300 روز 18/11/1357 دو نفر ناشناس دو عدد نارنجک دستى بداخل پارکینگ منزل حاج سید جوادى واقع در کندى اول خیابان فرصت داخل کوچه مهر پلاک 18 پرتاب که نارنجک منفجر و باک یکدستگاه شورولت و یکدستگاه پژو و یکدستگاه پیکان ترکیده و 9 جام از شیشه‏هاى خانه مزبور و خانه‏هاى اطراف شکسته و خسارات جانى نداشته است.3



معاون و رئیس ستاد فرماندارى نظامى تهران و حومه ـ سرلشگر رضا ناجى

19/11/1357



* از روز هجدهم دى ماه و از ساعت 5 بعداز ظهر کانال 10 یا کانال انقلاب پخش برنامه‏هاى خود را آغاز کرد و فیلم گردهم‏آیى بهشت زهرا و سخنان امام را تا شعاع 5 کیلومترى خود پخش کرد. (خراسان، ش 8573، ص 3) «این تصاویر وسیله یک فرستنده ضعیف که از طرف یک گروه از تکنسین‏ها، تصویربرداران و مهندسین صدابردار اعتصابى رادیو تلویزیون ملى ایران در یک مدرسه نزدیک به محل اقامت آیت‏اللّه‏ کار گذاشته شده و از طریق یک فرستنده سیار تکمیل یافته است پخش مى‏شود.» (بولتن محرمانه خبرگزارى پارس، ش 326، ص 3)

* امروز (18/11/57) امام خمینى براى سیصد تن از قاضیان و وکلاى دادگسترى که در مدرسه علوى به دیدار ایشان آمده بودند در سخنانى از جدا شدن طبقات مختلف مردم از یکدیگر اظهار تأسف کردند. امام این جدایى را موافق طبع بیگانگان دانستند : «دانشگاهى در یک طرف بود، روحانى در یک طرف بود، قضات دادگسترى در یک طرف بودند، علماى روحانى در یک طرف بودند، و وکلاى دادگسترى همین طور. و این دستى بود که از اجانب در این مملکت فعالیت مى‏کرد.... آن چه اسباب خوشحالى است این است که این نهضت اسلامى موجب شد که این اختلافات رو به نقصان گذاشت و رو به نابودى.» امام در پایان سخنان خود فرمودند : «حالا باید شما و ما همه دست به دست بدهیم و این مملکت را از سر بسازیم.» (صحیفه امام، ج 6، صص 88 تا 92)

2ـ عصر امروز (18/11/57) تعدادى از طرفداران قانون اساسى و در واقع خواستاران ادامه سلطنت شاه در ایران در ورزشگاه شیرودى (امجدیه) جمع شدند که تعدادى از نمایندگان مجلس نیز در بین آنها بودند. ظاهرا حزب تعاون ملت ایران، حزبى که شاید تازه تأسیس شده بود بانى این گردهم‏آیى بود. خبرنگار کیهان نوشت : «اکثر اجتماع کنندگان افراد 30 ساله به بالا بودند و در بین آنان گروه زیادى از زنان متجدد نیز دیده مى‏شد که به هنگام ورود به داخل سالن در حالى که پرچم ایران را در دست داشتند به طرفدارى از شاه شعار میدادند.» (ش 10633، ص 4)

3ـ این خبر با جزئیات بیشتر در جراید چاپ شد. ر. ک : اطلاعات، ش 15780، ص 2.