رحلت آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی


14679 بازدید

رحلت آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی

آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی، از شاگردان امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره)، در ساعات اولیه صبح روز دوم بهمن 1395، درگذشت.

این عالم فقید در سال ۱۳۰۳ در کرمانشاه به دنیا آمد، پدرش در مسیر سفر زیارت عتبات عالیات، در کرمانشاه رحل اقامت می‌افکند، بعد از اینکه همسرش فوت می‌کند، با خانواده‌ای یزدی‌الاصل، وصلت می‌کند. آیت‌الله خسروشاهی ثمره این ازدواج مبارک است. پدر به قم مهاجرت می‌کند و زمانی که آیت‌الله خسروشاهی ۷-۸ ساله بوده از دنیا می‌رود.

پس از فوت پدر، کودکی آیت‌الله خسروشاهی، به سرپرستی مادر به سختی سپری می‌شود و در عنفوان جوانی تقدیری مبارک او را به محضر مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عباس تهرانی می‌کشاند. وی فریفته اخلاق و جاذبه‌های معنوی آیت‌الله شیخ عباس تهرانی می‌شود و میل به طلبگی در او شدت می‌یابد و با اینکه از سختی‌های زندگی طلبگی و مشکلات طلبه‌ها و حوزه‌های علمیه با خبر است با تنی چند از دوستانش خدمت آن بزرگوار می‌رسند و از ایشان می‌خواهند که دروس حوزوی را در محضرش آغاز کنند، آیت‌الله تهرانی که از شاگردان برجسته حاج شیخ عبدالکریم حائری به شمار می‌رفته، دروس مقدماتی حوزه را برای این گروه کوچک تدریس می‌کنند.

آیت‌الله خسروشاهی، وقتی با فدائیان اسلام و سپس با امام خمینی آشنا می‌شود، شجاعانه و عاشقانه در وادی مبارزه با رژیم طاغوت قدم می گذارد. در مدرسه فیضیه با علامه طباطبایی آشنا می‌شود و رابطه‌شان به دوستی نزدیکی می‌انجامد و در جلسات تفسیر و اخلاق ایشان شرکت می‌کند . او همچنین به مجلس درس فقه آیت‌الله العظمی بروجردی راه می‌یابد و از آنجا وارد جرگه اصحاب جامع‌الاحادیث می‌شوند . دروس خارج اصول را نزد مرحوم عبدالجواد اصفهانی شاگردی می‌کند و در بحث‌های فقهی منزل مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی به همراه بزرگانی چون مرحوم آیت‌الله شیخ علی‌پناه اشتهاردی و مرحوم آیت‌الله مشکینی حاضر می‌شود.

آیت الله خسرو شاهی به امر آیت‌الله العظمی گلپایگانی برای تبلیغ به کرمانشاه می‌رود و بعد از محرم ۴۲ که به خاطر سخنرانی‌اش در عاشورا در کرمانشاه به شهربانی احضار شد، برای فرار از آزار و اذیت‌های ساواک  و به عشق امام خمینی، رهسپار نجف می‌شود و ضمن حضور در درس امام  از محضر مرحوم سیدعبدالاعلی سبزواری در درس خارج بهره می‌برند تا اینکه به امر امام خمینی دوباره به کرمانشاه باز می‌گردد.

بعد از ازدواج دخترش با حجت‌الاسلام شیخ محسن حبیبی، به تهران کوچ می‌کند و بعد از انقلاب علی‌ رغم دعوت بزرگانی چون شهید دکتر بهشتی، به مناصب قضایی و دولتی نزدیک نمی‌شود و به اقامه نماز جماعت در مسجد المهدی(عج) و تدریس بعضی از دروس حوزوی در مدارس علمیه تهران از جمله مروی بسنده می‌کند.

در پی رحلت آیت‌الله آقای حاج سید ابراهیم خسروشاهی ، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب در پیامی این ضایعه را تسلیت گفتند. متن این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت عالم پارسا وسالک الی الله، مرحوم آیت‌ الله آقای حاج سیدابراهیم خسروشاهی رضوان‌الله‌علیه را به شاگردان و ارادتمندان و بویژه به خاندان و بازماندگان مکرّم ایشان تسلیت عرض میکنم. این عالم بزرگوار، از شاگردان قدیم حضرت امام خمینی و علّامه‌ی طباطبائی اعلی‌الله مقامهما و ازمستفیدانِ سلوک معنوی در محضر بزرگان اخلاق و معرفت، و خود، آراسته به پرهیزگاری و پارسائی بود.

از خداوند رحمت و مغرفت و علوّ درجه برای ایشان مسألت میکنم


خبرگزاری مهر