دعوت برای راهپیمائی روزهای تاسوعا و عاشورا


روزهای تاسوعا و عاشورای سال 1399 ه.ق  مصادف بود با روزهای یکشنبه   19 و دوشنبه  20 آذر ماه 1357 . در این روز راهپیمایی ها گسترده علیه رژیم شاه بصورت مسالمت امیز برگزار شد که اوج آن در تهران بود . به گفته اکثر صاحب نظران تاریخ معاصر ایران در این دو روز پیوند نهضت عاشورایی با حرکت انقلاب اسلامی کار رژیم  شاه را تمام کرد . در عمل پس از این دو راهپیمایی بود که شاه به این جمع بندی رسید که باید کشور را ترک کند . 

در سند پیش رو گزارش ساواک درباره  یکی از اعلامیه ها برای دعوت به برگزاری راهپیمایی سراسری را مشاهده می کنید .

متن سند به شرح ذیل است :

تاریخ سند: 16 آذر 1357


انتشار و توزیع اعلامیه از طرف جمعی از روحانیون تهران در مورد راه پیمائی روزهای تاسوعا و عاشورا در پایتخت روز 17 /9 /57 (2537 شاهنشاهی)، اعلامیه های از طرف قریب دویست نفر از روحانیون تهران تحت عنوان : «اعلامیه جمعی از روحانیون بمناسبت کشتار اخیر و راه پیمائی یکشنبه و دوشنبه» در مورد راه پیمائی روزهای تاسوعا و عاشورا (19 و 20 /9 /57) منتشر و در نقاطی از شهر تهران توزیع و بدرب و دیوارهای تعدادی از مساجد پایتخت الصاق گردیده است.
1 متن خلاصه اعلامیه مزبور بشرح زیر میباشد : کشتار وسیع و وحشیانه مردم در محرم 99 که گویاترین سند فریبکاری و دروغ پردازیهای رژیم سفاک است، تبلیغات و ادعاهای مکررش را در خصوص دین خواهی و مردم دوستی پوچ و باطل کرد.
جلادان حاکم با این کشتار فجیع آمادگی خود را برای ایفاء نقش یزدیدی2 در مقابل رهروان راه مقدس حسینی اعلام داشتند و مسلمانان غیور با نثار خون و جان لیاقت و صلاحیت خود را برای ادامه راه مقدس سیدالشهدا (ع) و توسعه جهاد کربلا ثابت کردند.
3 این مقاومتهای قهرمانانه و شکوهمند همراه با اعتصابات و کم کاریها هوشمندانه و پر دامنه اکثریت اقشار ملت در سراسر کشور مخصوصا اعتصابهای کوبنده و موثر کارکنان نفت و مطبوعات و رادیو تلویزیون و آب و برق و مخابرات و دارائی و بانکها و هواپیمائی و فرهنگیان و دانشگاهیان و قضات دادگستری و کسبه و اصناف آنچنان قاطبه ملت را برهبری روحانیت و مراجع تقلید خاصه زعیم عالیقدر حضرت آیت اله العظمی خمینی در مقابل ستمگران حاکم یکپارچه و یکصدا قرار داده که دیگر گوش شنوائی برای تبلیغات و یاوه سرائیهای کوردلان نمانده تا ادعا کنند رهبری مبارزه آلت دست اجانب و پیروان او مشتی مردم ساده لوح فریب خورده و گرداننده اجتماعات معدودی مارکسیست از خدا بی خبرند، گرچه هنوز این ادعای پوچ و رسوا شده را ناشیانه تکرار میکنند و همه این نعره های اعتراض را محصول چند ضبط صوت و بلندگو معرفی میکنند.
روحانیت تهران بمنظور بزرگداشت حماسه عظیم کربلا و ماه محرم و شکستن خفقان حاکم و جبران ممنوعیت حرکت دستجات عزادار و نشاندادن یکپارچگی و مقاومت شکست ناپذیر مردم در مقابل فشارهای بیرحمانه رژیم تصمیم گرفته است همگام با صفوف منظم مردم در روزهای تاسوعا و عاشورا از 8 نقطه شهر بشرح زیر بطرف میدان بزرگ (منتهی الیه آیزنهاور) براهپیمائی آرام و مسالمت آمیز بپردازند : 1ـ میدان کندی 2ـ میدان گمرک 3ـ میدان ارک 4ـ میدان شاه 5ـ میدان فوزیه 6ـ پیچ شمیران 7ـ میدان ونک 8ـ چهارراه سید خندان حرکت جمعیت از این 8 مرکز ساعت نه صبح بسوی شاهرضا شروع و بطرف مقصد اعلام شده در فوق حرکت میکنند.
در خاتمه از عموم شرکت کنندگان انتظار داریم با مراعات نظم و انظباط و اطاعت از دستورات مسئولان راه پیمائی در حمل شعار و پلاکاردها و ساعات و مسیر حرکت که همه اینها بدقت تعیین و ابلاغ میشود و نمونه رشد و آگاهی ملت اسلامی را بمعرض دید انبوه خبرنگاران و نظار جهانی که بدقت مراقب حرکت ما در این مرحله حساس خواهند بود گذاشته و اجازه خرابکاری از طریق آتش سوزی و یوررش بخانه ها و دزدی و نظائر اینها که معمولاً بدست عمال رژیم انجام میشود تا بهانه دخالت بحکومت فرصت طلب بدهد، بافراد و گروههای مغرض ندهند.
ارزیابی خبر : انتشار و توزیع اعلامیه مزبور با متن خلاصه فوق در تهران صحت دارد.
اقدامات انجام شده : مراتب به نخست وزیری اعلام گردیده است.
توضیح : در اعلامیه یاد شده میدان شهیاد «میدان بزرگ» قلمداد شده است.


توضیحات سند:

1ـ در سلسله کتاب های «اسناد انقلاب اسلامی» تاریخ صدور این اعلامیه 16 /9 /57 ذکر شده است.
ر.ک : ج سوم، ص 467 2ـ یزیدی درست است.
3ـ در این جا یک بند نیامده است که بدین شرح است : «اگر بسیاری از مساجد و مجالس عزاداری عملاً بسته شد و ممنوع گردید، ابتکار مسلمانان مبارز و فداکار تبلیغات و افشاگری های خود را از درون مساجد و تکایا به پشت بام خانه ها کشانید و در شب و ساعت منع عبور و مرور، تهران بزرگ را به صورت مجلس یکپارچه و متحد علیه رژیم جبار در آورد.
اگر دهان خطبا و وعاظ را بستند، تکبیر و شعار میلیون ها مردم مسلمان تهران صاعقه وار سراسر وجود خونخواران مستبد را می لرزاند.
آفرین بر این ابتکار انقلابی.
» در زیر اصل این اعلامیه 220 امضاء وجود دارد.


دعوت برای راهپیمائی روزهای تاسوعا و عاشورا