حج خونین سال 66 به روایت تصویر


7630 بازدید

حج خونین سال 66 به روایت تصویر


اشاره:

در مراسم حج سال 1366 و دو هفته قبل از جمعه خونین مکه، راهپیمایی که در شهر مدینه انجام گرفت، باشکوه و نظم، و با شعارهای اسلامی و وحدت‌بخش، به دلیل عدم دخالت پلیس سعودی به بهترین شکل پایان یافت، و حجاج در نمازجماعت مسجدالنبی شرکت کردند. اما در روزی که حجاج ایرانی در راهپیمائی «برائت از مشرکین» در مکه مکرمه، از میدان «معابده» عازم مسجدالحرام جهت شرکت در نمازجماعت بودند، هیچ یک از آنها و حتی مسئولین راهپیمائی تصور نمی‌کردند که تا چند قدم دیگر فاجعه ‌هولناکی به وقوع خواهد پیوست. فاجعه‌ای که رژیم سعودی سعی کرد با تبلیغات دروغین خود، از آن به نفع خویش بهره‌برداری کند:

1- رژیم آل سعود مدعی بود که تظاهرکنندگان شعارهای غیراسلامی و شرک آلود حمل می‌کردند.

2- رژیم آل سعود مدعی بود که حجاج ایرانی را به جرم اهانت به مقدسات سرکوب کرده است. روزنامه «عکاظ» در توضیح واقعه نوشته بود:«...در همه‌چیز آتش افروختند برای نابودی مقدسات!...». آیا منظور این روزنامه پرچم آمریکا است که توسط تظاهرکنندگان به آتش کشیده شد؟!

3- رئیس پلیس رژیم سعودی اعلام کرد: درگیری پس از آن که ایرانیان، پلیس را محاصره کردند، آغاز شد و در اطلاعیه رسمی شماره یک خود ادعا کردند که درگیری ابتدا بین ایرانیان و حجاج دیگر آغاز شد و پلیس برای جداکردن طرفین مداخله کرد.

4- رژیم سعودی گفته بود: راهپیمایان آماده درگیری بودند.

5- رژیم سعودی ادعا کرده بود که تظاهرکنندگان قصد اشغال مسجدالحرام را داشتند.

6- رژیم آل سعود ادعا می‌کرد که هیچ تیراندازی در جریان درگیری با تظاهرکنندگان صورت نگرفته است.



ولی تصاویر به وضوح بیانگر حقیقت ماجرا است... و در آخر لازم به توضیح است که تمامی این جنایات در حالی صورت گرفت که تظاهرکنندگان در محاصره کامل پلیس سعودی بودند و تمامی مسیرها و راههای اطراف بر روی حجاج ایرانی بسته شده بود...



(منبع: عکسها، افشاگر تبلیغات آل سعود؛ مرکز تحقیقات و انتشارات حج؛ چاپ اول؛ تیرماه 1367)