شهر ری
در گذشته فرش فروشها و مردم تهران، قالیها و قالیچه های خود را با این باور که در آب این چشمه ویژگی است که فرش را خوب پاکیزه و رنگ روشنتر و پر رخشنده تر میسازد، در آب چشمهعلی میشستند.البته در زمان هایی که شبکه آب لوله کشی در تهران ایجاد نشده بود مردم برای شستن فرش ها بیشتر به این منطقه می آمدند اما بعد از لوله کشی آب آشامیدنی در تهران کمتر برای شستن فرش به اینجا می آمدند این مرکز بیشتر تبدیل به یکی...
خط آهن تهران به سمت شهر ری اولین خط آهن ایران محسوب میشود که البته در ابتدا کسی به آن قطار نمیگفته بلکه " ماشین دودی " نامی بود که مردم عادی به اولین قطار در مسیر تهران-ری اختصاص دادند.و علت این نامگذار یاین بوده است که از در حین حرکت دودی از دودکش بالای قطار خارج میشده .ماشین دودی را میشود در اصل اولین تراموای تهران دانست. لازم به ذکر است که ماشین دودی در مجموع دارای دو ایستگاه بوده است ، یکی در...
جمعیت تهران درنتیجه اصلاحات ارضی و مهاجرت روستائیان به شهر، از یک میلیون و 706هزار نفر در سال 1338 به 2 میلیون و 317هزار نفر در سال 1342 رسید. در آن سالها رژیم پهلوی بجای سرمایه گذاری در شبکه های حمل و نقل زیر زمینی (مترو) و ایجاد بزرگ راه ها و خطوط اتوبوس رانی برای برقراری ارتباط بین خطوط مترو با اتوبوس و تاکسی ، در عمل از این امر مهم غفلت کرد و بیشتر به شمال شهر تهران که محل زندگی طبقات مرفه جامعه بود توجه...