«توجه به اصل دین» مبنای اندیشه سیاسی امام راحل بود
عباس شفیعی نویسنده کتاب «الگوی رهبری امام خمینی» به مناسبت فرارسیدن ایام دهه فجر درباره برخی اندیشههای سیاسی امام راحل به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: موضوع رهبری امام در مسائل سیاسی در چند بخش قابل طرح است، ایشان در حوزه سیاسی یا امور خارجی مبانی خودشان را مطرح میکردند.
وی در ادامه افزود: امام راحل در برخوردها با مسائل سیاسی و جریاناتی که در کل جهان تنشزا بود، مبنا را مسائل دینی قرار میدادند، بنابراین ایشان نظیر بسیاری از سیاسیون نبودند که تنها به بحث دیپلماسی توجه کنند و مبانی دینی را کمرنگ نشان دهند.
شفیعی برای توضیح اندیشه حضرت امام به بیان چند مثال پرداخت و گفت: تسخیر لانه جاسوسی آمریکا اگر چه در ابتدا داخلی و به عنوان انقلاب دوم به نظر میآمد اما در نهایت بازتاب جهانی داشت و برخلاف تصور خیلی افراد از دانشجویان خط امام تا آمریکاییها که این قائله چند روزه به سامان میشود، 444 روز با تدبیر امام راحل به طول انجامید.
وی در ادامه افزود: نوع برخورد امام راحل با این مسائل با تحلیلهای دینی و محیطی براساس آیه 29 سوره فتح مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ همان استکبارستیزی بود. بنابراین تمام فعالیتهای امام از اعتراض به کاپیتولاسیون در سال 42 تا واقعه تسخیر سفارت آمریکا همه اوج استکبارستیزی امام با دشمنان داخلی و خارجی اسلام را نمایش میدهد. امام بارها فرمودند که از کشورهایی چون آمریکا و امثالهم هیچ گاه نباید غفلت کرد و خندههایشان را خوش بینانه تعبیر کرد.
شفیعی درباره برخورد امام راحل با سلمان رشدی گفت: نمونه دیگر این استکبارستیزی علیه اسلام برخورد با سلمان رشدی فردی که با نگارش کتاب، اسلام و پیامبر را به استهزاء گرفت امام در این برخورد مبنا را اسلام قرار داد و فتوای تاریخیاش برای مرتد شناختن سلمان رشدی و اهانت او به مقدسات اسلام، دنیای غرب را لرزاند.
وی دیگر نمونه این استکبارستیزی نامه امام راحل به گورباچف به شمار آورد که ایشان در این نامه باب سبز دنیای غرب را فریبنده و اشتباه تلقی کرد و به گورباچف هشدار داد و توضیح داد: این نامه بازتاب جهانی داشت امام هم با توجه به آیات قرآن مبنای دعوت را سیره انبیا دانست و بسیاری از رهبران فهمیدند که فرمایشات امام متین است و آن را بارها تحلیل کردند.
فارس
نظرات