در مورد انتشار کتاب فراماسونرى و اعضاى آن


2141 بازدید

در مورد انتشار کتاب فراماسونرى و اعضاى آن


موضوع : اظهارنظر نمایندگان مجلس شوراى ملى در مورد انتشار کتاب فراماسونرى و اعضاى آن

به : عرض مى‏رسد

از : 322 تاریخ 26/12/47



مسئله فراماسونرى همچنان هسته اصلى مذاکرات نمایندگان مجلس شوراى ملى بوده و در اطراف آن تعبیر و تفسیرات گوناگون مى‏شود.

بعضى معتقدند که این کتاب با همکارى ساواک و براى معرفى عناصرى که سالها در جهات متعدد رخنه نموده بودند و رفتار آنان به صلاح ملت نبوده نوشته شده و عقیده‏مندند اگر سازمان امنیت نمى‏خواست هرگز رائین موفق نمى‏شد این کتاب را منتشر و مدارک و اسناد مفصل آنان را بدست آورد و اگر صلاح مقامات عالیه مملکت نبود هرگز موفق نمى‏شد کتاب را که به گفته عده‏اى در ایتالیا چاپ شده وارد مملکت نماید.

برخى عقیده دارند جمع‏آورى کتاب هم که به وسیله سازمان امنیت صورت گرفته بدین لحاظ بوده است که بیشتر جلب توجه نماید و مردم به اهمیت قضیه بیشتر راغب و براى درک مطالب آن تشنه‏تر شوند و اظهارنظر مى‏شود که بازداشت رائین براى ایراد به کار وى و اعتراض به چاپ کتاب نبوده بلکه بدین وسیله او را پناه داده‏اند که از گزند عناصر فراماسون در امان باشد، رویهمرفته اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان معتقدند که این کار بسیار بجا و درست (به غیر از تعدادى که عضو فراماسون هستند) و لازم بوده که این عناصر به ملت معرفى شوند تا جامعه مواظب رفتار و کردار آنان باشد و حداقل خدمت یا فعالیت آنان را با دیده سوءظن و دقت نگاه کند و آنان نیز نتوانند به اتکاى برادرى غیراسلامى وجود جمعى بى‏هنر و نالایق به صرف عضویت در فراماسون به مردم تحمیل نمائید.

در شوخى‏هایى که بعضى از نمایندگان با اعضاى فراماسونرى اعم از نماینده یا برخى از معاونین وزارتخانه‏ها مى‏نمایند اعضاى مزبور سعى دارند مکتب فراماسونرى را یک مسلک اخلاقى و برادرى جلوه دهند ولى وقتى به آنان جواب داده مى‏شود ما در مذهب اسلام و عادات ایرانیان اینگونه صفات را داریم و چه لزومى دارد نسبت به مردمان قویتر و استعمارگر خود را متعهد نمائیم و آنهم چرا به صورت مخفى؟ در جواب عاجز مى‏مانند و بسیار ناراحت مى‏شوند. مثلاً برخى از نمایندگان این ایراد را مى‏گیرند که چگونه ممکن است دو نفر در یک مسلک که منشأ آن از بیگانگان بوده برابر، برادر و هم‏عقیده باشند و به قول خودشان از حیث جان مال، ناموس و عقیده مشترک [اشتراک ]داشته باشند و در عین حال در دو حزب مختلف سمت لیدرى و جنگ عقیده داشته باشند مانند رامبد لیدر فراکسیون پارلمانى حزب مردم و ارفع لیدر فراکسیون پارلمانى حزب ایران نوین که اگر چه به ظاهر با هم در دو قطب مخالف و جنگ مسلکى دارند ولى در باطن با هم برادر و هم عقیده و مال و ناموس یکى بوده‏اند بدیهى است که این مسئله مورد انتقاد است. به عقیده بعضى از نمایندگان آقاى هویدا پس از انتشار کتاب فراماسونرى روحیه خود را باخته و اگر هم تلاشى مى‏کند ظاهرى و براى حفظ ظاهر است و هنگام نطق جوابیه در مورد بودجه کل کشور به عکس همیشه جوابهاى بى‏سروته و شوخیهاى زشت و سبک از نخست‏وزیر دیده شد که به هیچ‏وجه شایسته شان نخست‏وزیر و تریبون مجلس نبود و اینکه گفت «هر کسى نورچشمى دارد و من هم که نخست‏وزیر شده‏ام نورچشم مادرم هستم» بسیار سبک مایه و هرگز پاسخ یک نماینده تحصیلکرده چنین جمله‏اى نبوده به هر حال نمایندگان اینگونه عدم اعتدال فکرى نخست‏وزیر را نتیجه انتشار کتاب موصوف مى‏دانند.

نظریه منبع : اعضاى فراماسونرى از این پس همواره منتظر عکس‏العملى هستند که ببینند از دام طرف ضربه وارد شده و ادامه آن از کدام جهت خواهد بود ولى بالنتیجه این موضوع انعکاس بسیار خوبى داشته و اگر هیچگونه تصمیمى هم در مورد آنهاگرفته نشود اعضاى فراماسون در برابر افکار عمومى محکوم و مطرود و به تدریج واپس زده مى‏شوند. رونوشت برابر اصل است

اصل در 221518 جلد3

پى‏نوشت تیمسار ریاست معظم ساواک باید بفهمند 1ـ جمع‏آورى کتاب و بازداشت رائین بنا به تقاضاى نخست‏وزیر و مهندس

شریف‏امامى بوده است

2ـ اینها این قدرت را ندارند که بتوانند گزندى به رائین برسانند

3ـ سازمان امنیت چه نفعى مى‏برد از اینکه تعدادى رجال ایران را مفتضح کند

4ـ چرا توجه نمى‏کنند که وزارت فرهنگ و هنر اجازه و پروانه چاپ

را داده و خود وزیر فرهنگ و هنر هم جزو آنهاست به عرض

تیمسار ریاست ساواک رسید تاریخ 26/12