16
خرداد
1393
پشت پرده سرکردگان فرقهها در شماره جدید ماهنامه شفافیت
شماره 53، 54 و 55 ماهنامه خبری تحلیلی شفافیت با عنوان «پشت پرده سرکردگان فرقهها» ویژه اسفندماه 92 و فروردین و اردیبهشتماه 1393 از سوی مؤسسه مطالعاتی روشنگر به مدیرمسؤولی سیدکاظم موسوی چاپ و روانه بازار شد.
زیر ذرهبین، بهائیت، پرونده ویژه، فرقهشناسی، صهیونیسم، مسیحیت و درنگ از جمله سرفصلهای مطرحشده در این ماهنامه است که بخش زیر ذرهبین شامل موضوعات «نوروز از نگاه شریعت»، «نوزروز در آینه روایات»، «گوشهای از فضایل و اوصاف حضرت زینب سلامالله علیها»، «سخنان روشنگر حضرت فاطمه سلامالله علیها»، «سیر خلقت نورانی حضرت فاطمه سلامالله علیها» و «امالبنین سلامالله علیها، مادری صبور و شجاع» میشود.
«نقش عناصر بهائی در کودتای سوم اسفند 1299»، «وقتی تفکر به زنجیر کشیده میشود» و «آیا میدانید» از موضوعات مطرح شده در بخش بهائیت این ماهنامه است و در بخش فرقهشناسی نیز به موضوع «فرقهها و رفتارهای چالشآفرین» پرداخته شده است.
در بخش پرونده ویژه این ماهنامه نیز به موضوعاتی از قبیل «ویژگی ها و خصوصیات سرکردگان»، «محمدبن عبدالوهاب، سرکردهای مغرور و تشنه قدرت»، «ابن تیمیه، سرچشمه خباثت»، «علیمحمد شیرازی، آلت دست استعمار»، «ارتباط متقابل شیخ محمود حلبی و ساواک»، «ملاسلطان محمد گنابادی و ادعاهای گزاف»، «پیمان فتاحی، از عقدههای دوران کودکی تا ایجاد فرقه رام»، «طاهری و توهمهای حلقهای»،«خیانتها و جنایتهای رجوی»، «سای بابا؛ شخصیت، فریبها و ادعاها»، «نگاهی به ادعاها و انحرافات حقیقتی اشو» و «نکاتی در نقد سرکردگان فرقهها» پرداخته شده است.
ارتباط متقابل شیخ محمود حلبی و ساواک عنوان موضوعی از این ماهنامه است که ذیل آن میخوانیم: «انجمن حجتیه با نام کامل(انجمن خیریه حجتیه مهدویه) که به انجمن مباحثه و ارشاد بهائیان نیز مشهور بوده است، مقارن با حرکت مردمی مصر به رهبری جمال عبدالناصر، دومین رئیسجمهور این کشور علیه سیاستهای انگلیس و تأثیر آن بر منطقه، همچنین کودتای انگلیسی آمریکایی 28 مرداد 1332 و شکلگیری ساواک تأسیس شد.
مؤسس این جریان شیخ محمود ذاکرزاده تولایی(1279-1376) معروف به شیخ محمود حلبی است، وی تا پیش از کودتای 28 مرداد هر روز در رادیو مشهد یک سلسله برنامههای سخنرانی در جهت دوام حاکمیت رژیم پهلوی اجرا میکرد. این انجمن از همان ابتدای تأسیس با ساختاری پیچیده و تشکیلاتی منسجم و درهم تنیده و با ابهاماتی گوناگون وارد عرصه اجتماعی جامعه شیعی ایران شد و هر چه می گذشت بر این پیچیدگی و ابهامات آن افزوده میشد.
در طول 60 سالی که از شکلگیری این گروه میگذرد به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص علت وجودی و اهداف پس پرده این جریان، نظرات گوناگونی مطرح شده است. یکی از این دیدگاهها که میتوان آن را صحیحترین و در جای خود تأملبرانگیزترین نظریات مطرحشده در این زمینه به شمار آورد، گزارشی است تحت عنوان(طلایهدار آفتاب) که شاگردان و پیروان حلبی پس از فوت او به مناسبت چهلمین روز درگذشت استاد خود منتشر کردند. در این گزارش شاگردان حلبی علت ورود استاد به عرصه مقابله با فرقه ضاله بهائیت را سرخوردگی سیاسی وی پس از شکست نهضت ملی بیان کرده و اتخاذ سیاست(عدم دخالت در سیاست) را نیز در همین راستا میدانند.
درنگ عنوان بخش دیگری از این ماهنامه است که دربردارنده موضوعاتی به این شرح است: «اختلافافکنی مذهبی به بهانه بازگشت مرزبانان»، «نگاهی به گروه تروریستی(لشگر جنگجوی)؛ عامل کشتار شیعیان پاکستان»، «بررسی یک سناریوی غربی؛ هجمه به پرچم سرخ شیعه»، «دیدار با امام، سرآغاز تحول درونی»، «اشکالات استاد پرورش به انجمن حجتیه»، «انجمنیها هنوز هم وجود دارند»، «استقبال جشنوارههای خارجی از فیلمهای ضد ایرانی»، «سینمای غرب؛ ابزاری برای مشروعیتبخشی به صهیونیسم» و «مهدویت؛ باوری برای تهدید استکبار».
مهدویت؛ باوری برای تهدید استکبار عنوان دیگری از موضوعات این ماهنامه است که به مباحثی درباه مهدویت پرداخته است که به این شرح است: «برخی تصور میکنند عقیده به مهدویت و حکومت جهانی امام زمان(عجلالله تعالی فرجه الشریف) مخصوص شیعه و پیروان مکتب اهلبیت(علیهمالسلام) است اما برخلاف این تصور باید گفت که تمامی فرقههای اسلامی بدون استثنا ظهور مردی را از خاندان پیامبر در آخرالزمان که دنیا را پر از عدل و داد میکند، پذیرفتهاند و روایت آن را در کتب خود از پیامبر اکرم(صلیالله علیه و آله) نقل کردهاند.
با این حال عقیده به مهدویت در شیعه دوازدهامامی، جلوه خاصی دارد و از مباحث کلیدی به شمار میرود چرا که امامت یکی از اصول دین است و کاملشدن ایمان در گرو اعتقاد به امامت و مهدویت است. امامت همچون نبوت لطفی است از جانب خداوند و باید در هر عصر پیشوا یا امامی وجود داشته باشد تا بشریت را بعد از پیامبر(صلیالله علیه و آله) هدایت کند. این امام صلاحیتهایی همانند پیامبر(صلی الله علیه و آله) دارد بنابراین، میتوان گفت که اسلام بدون تفکر مهدوی، ناتمام است.
دشمنان اسلام همواره درصدد نابودی و بیتأثیرکردن اسلام بوده و هستند لذا با تمام قوا علیه اسلام میتازند تا زمینههای رشد و قوام آن را نابود کنند. به جرأت می توان گفت امروز، مهدویت تنها جریان فکری در دنیای اسلام است که با فرهنگ پوچ و مادی غرب به مقابله جدی پرداخته است به ویژه، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که با شعار دفاع از مظلوم و نابودی ظالم و با تأثیر از فرهنگ مهدویت شکل گرفت و تاکنون با همین تفکر به راه خود ادامه داده است».
شماره پنجاه و سوم، پنجاه و چهارم و پنجاه و پنجم ماهنامه خبری تحلیلی شفافیت با عنوان «پشت پرده سرکردگان فرقهها» ویژه اسفندماه 92 و فروردین و اردیبهشتماه 1393 از سوی مؤسسه مطالعاتی روشنگر به مدیرمسؤولی سیدکاظم موسوی با قیمت 5000 تومان در 97 صفحه منتشر شده است.
رسا
نظرات