استقبال گرم مردم از آثار دفاع مقدس
هرچه از سالهای دفاع مقدس فاصله می گیریم رغبت نسل جوان برای فهم و درک آن حماسه ها و تحقیق و مطالعه در باره آنچه که در آن سالها بر سر کشور و مردم این مرز و بوم رفته بیشتر می شود . شاید رونق سال به سال حرکت تورهای نوروزی به سمت مرزهای دفاع مقدس در غرب و جنوب کشور ، و یا پر فروش تر شدن سال به سال آثار مربوط به دفاع مقدس در نمایشگاههای کتاب را بتوان به عنوان گواهی بر این حقیقت نام برد .
به نظر می رسد رغبت عمومی نسبت به مطالعه آثار دفاع مقدس از سالهای دهه هشتاد خورشیدی آغاز شده است . در دو نمایشگاه دوره های 22 و 23 پرفروش ترین کتاب متعلق به یکی از آثار دفاع مقدس موسوم به « دا » بود . در دوره های بعد نیز محصولات دفاع مقدس رتبه های بالایی را در میان آثار برگزیده به خود اختصاص داده است .
فعال تر شدن ناشران حوزه دفاع مقدس از جمله حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ، بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس ، نشر شاهد ، نشر فاتحان و ... برگزیده شدن این گونه ناشران در جشنواره های کتاب ، انتشار خاطرات فرماندهان برجسته جنگ و بیان ناگفته های دفاع مقدس از قول آنان ، عواملی هستند که از یکسو انگیزه تازه ای برای نویسندگان عرصه دفاع مقدس پدید آورده و حتی نویسندگان دیگری را نیز به این عرصه کشانده و از سوی دیگر به طور طبیعی شوق و رغبت مطالعه این گونه آثار را در مردم تقویت کرده است .
در این رابطه سردار احمد حق طلب رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه و بسیج، در بازدید روز دوشنبه هفته جاری خود از غرفه « انتشارات فاتحان» تصریح کرد : اگر امروز شاهد حجم قابل توجهی از آثار حوزه دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب تهران هستیم نشان دهنده تقاضای مردم نسبت به آثار فرهنگی و ادبی دفاع مقدس است. وی با بیان اینکه کتاب هم مانند دیگر کالاهای فرهنگی باید بین عرضه و تقاضا تناسب داشته باشد، ادامه داد: این تقاضای فرهنگی موجب شده است تا ناشران مختلف و همچنین نویسندگان و مولفان در عرصه نشر آثار و کتب دفاع مقدس فعالتر از قبل شوند.
سردار حق طلب با اشاره به اینکه عمر تالیفات و نشر دفاع مقدس چندان طولانی نیست، تصریح کرد: عناوینی که چاپ شده نشان دهنده توجه و نظر مثبت مردم به دفاع مقدس است که از طریق کتاب این فرهنگ و خاطرات را دنبال می کنند. وی گفت: ایثار و شهامت رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس با دیگر جنگ ها و حتی معیارهای امروز قابل مقایسه نیست، بنابراین در حوزه فرهنگ و دفاع مقدس هم مولفان و هم ناشران باید به تبعیت از آرمان رزمندگان آن روز و متناسب با نیاز امروز جامعه ، گام ها را محکم تر و بلندتر بردارند. وی افزود نسل جوان امروز سلایق مختلفی دارند، به طور مثال طیف دانشجو علاقه مندند کتاب های پژوهشی مطالعه کنند ، کسانی که در عرصه جنگ حضور فعال داشتند و یا نسلی که آن اتفاقات را درک کرده اند، علاقه مند هستند آن خاطرات را در کتاب ها مرور کنند. از این رو ناشران ، به ویژه عرضه کنندگان محصولات دفاع مقدس باید تامین کننده نیاز فکری همه این اقشار باشند .
بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از اینکه میدان آزمون مجدد رغبت نسل جوان به سمت مطالعه ارزشهای دفاع مقدس است مایه مباهات و دلگرمی نویسندگان این عرصه است .
نظرات