نطق خواندنی آیت‌الله خامنه‌ای در جلسه رای اعتماد به دولت رجایی

شهید رجایی از نگاه آیت الله خامنه ای


شهید رجایی از نگاه آیت الله خامنه ای

اشاره :

 آیت‌الله خامنه‌ای در جلسه رای اعتماد به دولت رجایی در مجلس شورای اسلامی  در19 شهریور59 به عنوان نماینده موافق سخن گفتند. دراین نطق تاریخی نکات مهمی را درباره ویژگی های شهید رجایی مطرح کردند که در سالروز هشتم شهریور روز شهادت شهید رجایی و شهید باهنر بخش‌های مهم این نطق را  با هم مرور می کنیم :

*********

•طبعا خیلی دوست نمی دارم که درموافقت افراد سخنگویی کنم و [در مورد]هر آن چیزی که ممکن است بویی از نوعی ملاحظه کاری  درآن باشد[سخن بگویم] اما هم چنانی که برای خاطر خدا مخالفت هایی را مسکوت گذاشتیم برای خاطر خدا موافقت هایی را هم اظهار می کنیم.

•بنده با کابینه آقای رجائی برادر عزیزمان موافق هستم و به او امیدوارم.

•برادران ماکه اینجا آمدند و بعنوان مخالف سخن گفتند ... و از همه این برادران بخاطر لحن مودب و منصفانه شان عمیقا وصمیمانه سپاسگزاری می کنم ،همه اینها روی شخص جناب آقای رجایی برادر عزیزمان این تاکید را داشتند و ایشان را با صفت هایی از قبیل مومن ، قاطع ، ...  مسلط برخود و برهوای نفس وتمایلات خود با این خصوصیات ایشان را ستودند.

•من می خواهم به تعریف این برادران دوسه چیز دیگر را بیفزایم. از جمله  درک سیاسی بخاطر طول مدت مبارزات سیاسی و بودن درعرصه سیاست . آگاه از روانشناسی جامعه ما ( که این مهم است و من بر روی این تاکید بسیاری دارم ). تا یک چامعه ای را لمس نکنی نمی توانی برای آن جامعه خط و نشان بکشی و ینده امروز بیشترین خطاهایی را که در این جامعه دارد انجام می گیرد و متاسفانه امروز همه دارند این خطاها را می بینند معلول لمس نکردن جامعه ایرانی می دانم .

•این برادرمان در طول دوران مبارزات انقلاب اسلامی اخیر در متن مردم بوده است . یک معلم بوده است ، جدا و بریده از مردم نبوده است. جز چند سال آخر یعنی از سال پنجاه و سه که در زندان گذرانده و همان را هم باز دقیقا در این کشور و در پیج و خم زندگی همین مردم گذرانده است .

•مومن است ، قاطع است ، انقلابی است و در این موارد هیچکس حرفی ندارد و نمی تواند منکر اینها بشود ، زجر کشیده و رنج دیده است ...درد کشیده است ،

•سابقه کارو کار آزمودگی هم در همین دوران یک سال و نیم داشته است یعنی این یکسال و نیم هم ننشسته است کنار که حرف بزند . نمی گویم نق بزند ، بلکه راهنمائی کند . بعضی ها این کار را کردند این یکسال و نیم دست به سیاه و سفید نزدند و بهترین و آسانترین کارها هم همین است آدم بنشیند کنار و در کار همه ایراد بگیرد .

•این آدم یک کابینه معرفی کرده است که من اگر تک تک اینها را هم نمی شناختم و اگر برنامه را هم نخوانده بودم رای موافق می دادم . به این دلیل که من اینجور آدم با این خصوصیات، با این بصیرت ، با این درد و سوز در این جامعه سراغ ندارم که کار کشته هم باشد .

•نکته دیگر مکتبی بودن ایشان است. آقای رجایی فردی است مکتبی. مساله مکتبی در این یکی دو ماهه یک جریان را گذراند. یک روز گفتند مکتبی ، خوب یک حرف خوبی بود که باید انسان مکتبی باشد. یکروز برگشت و مکتبی شدن ، شد فحش . زیرا چون تکرار شد کسانی پیدا شدند و گفتند آقا شما مکتبی را چماق می کنید پس مکتبی چنین ، مکتبی چنان. یواش یواش یواش یواش مکتبی چیزی شبیه به فحش شد که مثلا وقتی می گفتند فلانی مکتبی است مثل این بود که می گفتند فلانی حزب اللهی است که یک مدتی کلمه حزب الله هم به همین سرنوشت دچار شد ، و فلانی را که می گفتند حزب اللهی است یعنی فاسق است ، فاجر است ، ظالم است ، بد است و فلان

•راجع به مکتبی دو کلمه بگویم ، که این که من می گویم ایشان مکتبی است یعنی چه ؟ مکتبی یعنی عمیقا معتقد است به اسلام بعنوان یک ایدئولوژی راهنما . ممکن است کسی به مکتب اسلام اعتقاد داشته باشد نه بعنوان یک ایدئولوژی که باید جامعه را اداره کند. این را ما مکتبی نمیدانیم ولو نماز خوان است ، روزه گیر است و . . . الان داریم کسانی را که معتقد به حکومت لائیک هستند ، البته بین افراد مورد قبول و مورد اعتمادمان . اما آدم های عمیقا متدینی هستند و کسانی داریم که اسلام را گرچه بعنوان یک ایدئولوژی پذیرفته اند اما ته دلشان نسبت به ایدئولوژی همه جانبه بودن اسلام یک لرزش و رعبی هست. این است که سعی کرده اند از این جا و آن جا مفاهیم فرهنگ های گوناگون جهانی را بگیرند و از آن یک ترکیب درست کنند . بنابراین در تفسیر اسلام نوعی اختلاف به وجود می آید .

•به نظر من اینجا از حرف های ظریف است . بعضی ها مورد قبول هستند از لحاظ دیانت از لحاظ تقوی حتی از لحاظ التزام به اسلام . اما اگر قرار باشد که نخست وزیر بشوند من به آنها رای نمیدهم. چرا ؟ برای خاطر این که احساس می کنم اسلامی که در اندیشه آن انسان متدین نازنین حاکمیت دارد ، اسلام انقلاب ایران نیست . یک تفکری است جدای از تفکری که این انقلاب را بوجود آورد و هدایت کرد و به پیروزی رساند . آن چیزی که ما امروز به آن نیاز داریم اسلامی است که بر روی خط انقلاب ایران قرار بگیرد و بتواند این را تداوم بدهد . آن اسلام کدام است ؟ اسلامی است که امام دارد آن را ارائه می دهد . اسلام امام، معیار است ، امام میزان است .

•پایبندی به التزام این اسلام است که میتواند ایران را نجات بدهد. این جا است که نقش مقلد امام بودن معلوم می شود. این که ایشان[رجایی] می گوید من مقلد امام هستم برای من این معنا را میدهد و این برای ما ارزش دارد .

•مقلد امام بودن دقیقا معنا دارد ، معنایش این است ‹‹ یعنی پای بند به اسلامی که توانست ایران را به این مرحله برساند ››. و این نقطه دوم قوت کابینه آقای رجایی است که ایشان گشته اند و همکارانشان را از کسانی انتخاب و پیدا کرده اند که تا آنجایی که من می شناسم دقیقا همینطور است و ایشان درست شناخته اند و درست فهمیده اند و من اگر چنانچه به جای ایشان تعقیب میکردم آن برادرانی از این همکاران که من میشناسم دقیقا همین جوری است که ایشان تخشیص داده اند و من بعدا اسم میآورم و معرفی میکنم .

• اما راجع به برنامه آقای رجایی من خیلی حرف در ذهنم آمد و احتیاطا بعضی از آنها را هم یادداشت کردم ... ببینید اشکال کار ما تا دیروز که دولت منعبث و جوشیده از قانون اساسی نداشتیم این بود که جهت گیری ها مخالف بود نه اینکه برنامه نبود . نوبت به برنامه ریزی نمی رسید یعنی در دولت موقت ، محققا ، مثلا جهت آن برادرانی که عضو نهضت آزادی بودند ( جهت شوق و کشش برنامه ریزی به این تعبیر است )‌ با آن برادرانی که از جاما بودند و با آن برادرانی که از جبهه ملی بودند جهت ها مختلف بود و این در کیفیت برنامه ریزی محسوس بود ...و عیب کار اینجا بود لذا ممکن نبود بتوانند به یک برنامه ریزی مشترک برسند چون در مبانی با هم مخالف بودند .

•حالا این دولت ،اول عیب کار را فهمیده است. ایشان[رجایی] خوب احساس کرد که عیب کار کجاست. مادامی که یک انسجام در جهت فکری ، سیاسی ، اعتقادی ، در کل وجود نداشته باشد امکان ندارد این ها به آن وحدت و انسجام لازمی که برای برنامه ریزی شرط است برسند ، ایشان گشته اند و آن را پیدا کرده اند .

•ایشان برنامه پیش ساخته نداشته اند ، ایشان بیست سال یا نمیدانم پانزده سال عضو فلان تشکیلات و فلان جمعیت و فلان حزب نبوده اند که برنامه هایشان آماده و یا شبه آماده باشد. اگرچه آن احزاب را هم ما دیدیم که برنامه آماده ای نداشتند . محض اطلاع این را هم به شما بگویم ، هیچکدام از این گروههای بزرگ و کوجک و مدعی و غیر مدعی و با زبان و بی زبان برنامه ای برای تشکیل یک حکومت نداشتند .هر چه گفتند حالا آنهائی که گفتند ، از پشت دیوارهای خفا فریاد کشیدند که ما برنامه و . . . نه خیر ما همه را از نزدیک لمس کردیم ، خودشان را و نوشته هایشان را دیدیم که خیر اصلا برنامه ای ندارند .


سایت مقام معظم رهبری