نحوه شکل‌گیری «هیئت اتحاد اسلام» توسط میرزاکوچک‌خان


1609 بازدید

نحوه شکل‌گیری «هیئت اتحاد اسلام» توسط میرزاکوچک‌خان

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ حجت‌الاسلام مرتضی عباسیان مسئول بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان تهران در مراسم آیین نکوداشت چهارمین منتظر بصیر با عنوان «سرود سرو در کویر جنگل» که مزین به نام میرزا کوچک خان جنگلی است، با اشاره به شاخصه‌های رفتاری این شهید گفت: میرزا کوچک‌خان در سن 29 سالگی مبارزه علیه ظلم و استبداد را در زمان مشروطه آغاز کرد و پس از مشاهده رخنه فرصت‌طلبان در مشروطه، سال 1294 با همکاری دکتر حشمت و حاجی احمد کسمایی و چند تن از روحانیون، هیئت اتحاد اسلام را تشکیل داد.

وی با بیان اینکه توجه خاص جنگلی‌ها به امنیت، معیشت و تحصیلات مردم از مرامنامه آن‌ها فهمیده می‌شود، افزود: میرزا با توجه به درخواست انگلیس و موقعیت سنجی در صدد توافق با آن‌ها برآمد که انگلیس بر اساس ماده پنجم از مواد هشتگانه متعهد می‌شوند در امور داخلی ایران مداخله نکند، میرزا که برای مقابله با متجاوزان خارجی سلاح به دست گرفته بود در مقابله با سیاست وثوق‌الدوله و مواجهه با قوای داخلی تا جایی که مقدور بود درگیر نمی‌شد و عقب‌نشینی می‌کرد.

 

 

عباسیان ابراز داشت: میرزا کوچک خان جنگلی می‌گفت که وثوق الدوله به جای آنکه با یاری رساندن به جنگلی‌ها به مقابله با تجاوزات خارجی بپردازد، برادران ایرانی ما را به جنگ ما می‌فرستد و من جنگ با قوای قزاق را نوعی برادرکشی می‌دانم.

وی ادامه داد: خط مشی اعتقادی میرزا در پاسخ به فرمانده قزاق روشن می‌شود که نوشته بود: در محکمه عدل الهی در قبال خسارات و تلفات وارده به اهالی چه پاسخی خواهید داد؟ میرزا گفت: گو آنکه کرورها نفوس و نوامیس و مال ضایع شود، در مقابل، جوابی را که موسی(ع) به فرعون و محمد(ص) به ابوجهل و سایر مقننین و قائدین آزادی و روحانی در محکمه عدل الهی می‌دهند، من هم می‌دهم.

مسئول بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان تهران اظهار داشت: میرزا در ادامه نامه‌اش می‌نویسد: افسوس می‌خورم که مردم ایران پس از محو ما خواهند فهمید، ما که بودیم، چه خواستیم و چه کردیم (النعمة اذا فقدت عرفت).

وی افزود: در جهت مقدمه چینی ظهور حضرت ولی عصر(عج) نیازمندیم که در مقابل حکومت‌های استعماری و تفکرات استبدادی را که در حال بلعیدن جهان هستند، بایستیم و در این مسیر جنگ با ابرقدرت‌ها لاجرم پیش خواهد آمد.

عباسیان با بیان اینکه دنیای استکباری برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران در مقابل امام خمینی متحد شدند، ابراز داشت: آن‌هایی که دیروز علیه تشکیل نظام اسلامی در کشور ما که مبتنی بر شعار نه شرقی نه غربی بود، متحد شدند، حتماً در مقابل امام زمان(عج) که با داعیه حکومت جهانی دارد مقاومت خواهند کرد.

به گزارش فارس، نمایشگاه «سرود سرو در کویر جنگل» روایت زندگانی میرزا کوچک خان جنگلی را در قالب تابلو مقاله‌ها به تصویر می‌کشد، از 11 تا 20 آذر ماه جاری به مدت 10 روز در نگارخانه موزه مرکزی شهدا واقعی در خیابان طالقانی نبش خیابان شهید عباس موسوی(فرصت) و از 23 آذر ماه تا 5 پنجم ماه در نگارخانه مهر واقع در فرهنگسرای انقلاب اسلامی بزرگراه شهید نواب صفوی ابتدای کمیل شرقی برگزار می‌شود.


فارس