فعالیتها و اقدامات آیت‏اله خمینى و نزدیکان وى در فرانسه


2115 بازدید

فعالیتها و اقدامات آیت‏اله خمینى و نزدیکان وى در فرانسه
1ـ روز 5/11/57، آیت‏اله خمینى در یک مذاکره خصوصى اظهار نموده، نخست وزیر بمن دروغ گفته و به اطرافیان خود عنوان کرده که حمله به بختیار را شروع نمایند.1

2ـ روز 6/11/57، آیت‏اله خمینى در مصاحبه‏اى که با یکى از خبرنگاران رادیو تلویزیون فرانسه داشته عنوان نموده بهر صورت که شده بایران خواهم رفت و با قلدرى مبارزه میکنم و با مردم کشته میشوم.2

نامبرده آقاى نخست وزیر را شدیدا مورد حمله قرار داده و در مورد قیام مسلحانه اظهار نموده، حالا براى مردم زود است.3

3ـ گفته شده نظر آیت‏اله خمینى در مورد تشکیل مجلس موسسان تغییر پیدا کرده و نامبرده در این زمینه اظهار نموده که مجلس موسسان معنى ندارد و خودم وزراء را تعیین و دولت را معرفى خواهم کرد.

4ـ روز 6/11/57، فریدون کشاورز عضو پیشین کمیته مرکزى حزب منحله توده با آیت‏اله خمینى در پاریس ملاقات

کرده و سپس عنوان نموده تا یکماه دیگر بایران مراجعت خواهد کرد.

5ـ گفته شده که قرار است ارتشبد جم از لندن به پاریس مسافرت و با آیت‏اله خمینى ملاقات خواهد نمود.

6ـ روز 6/11/57 پیامى بعنوان همبستگى از طرف یاسر عرفات جهت آیت‏اله خمینى فرستاده شده است.

7ـ از تهران به آیت‏اله خمینى اعلام کرده‏اند که 150 نفر از همافران را براى اعدام به تهران آورده و از ایشان خواسته‏اند براى نجات آنها اقدام نمایند. در ضمن اضافه شده که تاکنون 35 نفر از همافران اعدام شده‏اند.

8ـ روز 7/11/57 تعدادى از اطرافیان آیت‏اله خمینى بوى گفته‏اند که از تظاهراتى که در این روز برپا شده استنباط گردیده که مردم خسته شده‏اند و دیگر آن شور و شوق سابق را ندارند.

9ـ ظهر روز 7/11/57، برنامه مخصوصى بعنوان زندگى آیت‏اله خمینى از رادیو تلویزیون فرانسه پخش شده و طى آن بین زندگى اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر و آیت‏اله خمینى مقایسه بعمل آمده است. متعاقبا گفتارى از دانشجویان چپ گراى ایرانى در فرانسه پخش و عنوان شده چپیهاى ایران با دیگر چپ گرایان ممالک دیگر فرق دارند، بدین معنى که کمونیستهاى ایرانى نوکر شوروى نیستند. صادق قطب‏زاده در همین برنامه رادیو تلویزیونى گفته با یک تاکتیک کاملاً مشخص و یک ایدئولوژى بسیار قوى با کادرى که آنرا پیاده کند داریم. نامبرده اضافه کرده، ارتش نمیتواند براى همیشه باین ترتیب عمل کند، ما در بین آنها افراد متمایل را جدا کرده‏ایم.



ارزیابى خبر :

خبر بصورت فوق صحت دارد.

اقدامات انجام شده :

مراتب به نخست وزیرى اعلام گردیده است.



1ـ آن چه در این سند «یک مذاکره خصوصى» عنوان شده، در پیام آشکار امام که پنجم دى ماه پس از بسته شدن فرودگاهها و لغو سفر امام به ایران به ملت ایران نوشته شد، آمده است. ایشان در این پیام نوشتند که «دولتى که بر خلاف تمام موازین اسلامى و انسانى کرارا مطالبى به دروغ به اینجانب نسبت داده است که شدیدا تکذیب مى‏کنم. من هرگز با دولتهاى غیر قانونى مذاکره نکرده و نمى‏کنم.» (صحیفه امام، ج 5، صص 528 و 529) همان روز امام در اجتماع گروهى از خبرنگاران و ایرانیان مقیم خارج از کشور هم گفتند که «من ملت ایران را دعوت مى‏کنم به ادامه نهضت و دعوت مى‏کنم که این قلدرها را سر جاى خودشان بنشانند، لکن آرامش را از دست ندهند.» (همان، ص 530)

2ـ فحواى این سخنان در سخنرانى کوتاه امام وجود دارد که روز پنجم دى ماه، در برابر گروهى از خبرنگاران و ایرانیان مقیم پاریس صورت گرفت : «در اولین فرصت پیش مردم به ایران خواهم رفت و با آنها یا کشته شوم و یا حقوق ملت را بگیرم و به ملت برگردانم.» (صحیفه امام، ج 5، ص 530)

3ـ ر. ک : صحیفه امام، ج 5، ص 531.