دفتر چهارم فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس چاپ شد


2204 بازدید

دفتر چهارم فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس چاپ شد

محمود عاطفی رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس ضمن گرامیداشت فرارسیدن ماه مبارک رمضان از چاپ دفتر چهارم فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس در این سازمان خبر داد و گفت: دفتر چهارم فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس شامل نمایشنامه‌های رادیویی، تله تئاترها، پرونده فعالیت‌های هنری هنرمندان، پوستر و عکس و تئاترهای شاخص دفاع مقدس است که این مجموعه مطالب بدون احتساب مقدمه در 1076صفحه گردآوری شده است.

وی افزود: فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس توسط دکتر مهدی حامد سقائیان و گروه پژوهشی که زیر نظر ایشان فعالیت می‌کردند، تدوین شده است. تاکنون سه جلد ازاین فرهنگ‌نامه به چاپ رسیده که هرکدام از این جلدها بخش‌های بسیار مهمی از سرفصل‌های تئاتر دفاع مقدس را پوشش داده است.

وی اظهار کرد: جلد نخست این کتاب شامل گاه شمار، تاریخچه، آسیب‌ها، اساسنامه‌های ادارات و نهادهای فعال، سیاست‌گذاری‌ها، بررسی عملکرد، برنامه‌های مصوب، نمایشنامه شناخت، مقاله شناخت و ارائه نقدهای نمونه‌ای است که در حوزه تئاتر دفاع مقدس به چاپ رسیده است.

وی یادآور شد: جلسات و کارگاه‌های آموزشی، جشنواره‌های تئاتر دفاع مقدس، پایان‌نامه‌ها و شناسنامه اجراهای صحنه‌ای سراسر کشور بر اساس نام کارگردان و عنوان نمایش از مهمترین سرفصل‌های جلد دوم و سوم کتاب است.

وی افزود: جلد دوم و سوم این مجموعه در سال 1391 و در تیراژ 3000 نسخه به چاپ رسیده و برای ادارات کل استان‌های سراسر کشور، نهاد کتابخانه‌های عمومی، هنرمندان شاخص استانها، کتابخانه‌های حوزه هنری، تئاتر شهر و دانشکده‌هایی که رشته تئاتر را تدریس می‌کنند ارسال شده است.

وی با تشکر از همه محققان و اندیشمندانی که برای تدوین این مجموعه زحمت کشیده‌اند، افزود: در آینده‌ای نزدیک آیین رونمایی از جلد چهارم فرهنگ جامع دفاع مقدس با حضوراساتید و هنرمندان طراز اول کشور برگزار و از تمامی دست اندرکاران تدوین و چاپ این کتاب به نحوی شایسته تقدیر خواهد شد.


فارس