شناسنامه بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران


1685 بازدید

شناسنامه بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران

بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران عملا از امروز چهارشنبه با استقبال گسترده مردم به ویژه محققان ، دانشجویان ، پژوهشگران و سایر علاقه مندان به مطالعه کتاب در محل مصلی بزرگ امام خمینی(ره) آغاز به کار کرد. دیروز سه شنبه روز افتتاحیه نمایشگاه بود که در مراسم آن دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و  علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کردند . در این مراسم علاوه بر نامبردگان ، سید عباس صالحی، رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه، مدیران کمیته‌های بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سفرای خارجی و جمعی از مسئولان کشوری، همراه با ناشران و اهالی رسانه حضور داشتند. رویداد عمده روز سه شنبه معرفی  20 ناشر برتر کشور در سال 1392 در حضور رئیس جمهور بود. 

 در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که در فضایی به وسعت 135 هزار مترمربع برپا شده ، 266 هزار و 429 عنوان کتاب داخلی و 132 هزار عنوان کتاب خارجی عرضه شده است. در میان کشورهای شرکت کننده در نمایشگاه می توان از کشورهای آلمان ، فرانسه ، ترکیه ، ژاپن ، ونزوئلا ، مکزیک ، روسیه ، قطر ، سوریه ، کویت ، عمان ، لبنان ، آذربایجان ، ارمنستان و چین نام برد. در این رابطه علیرضا ربانی مدیرعامل انجمن ناشران بین الملل ایرانیان و سخنگوی بخش بین الملل نمایشگاه اظهار داشت: در بخش لاتین، کتاب های ناشران از سوی 54 نمایندگی و در سه سالن و در بخش عربی، آثار در قالب 96 نمایندگی و در سه سالن عرضه می شود. وی افزود: بخش بین الملل بیست وهفتمین نمایشگاه کتاب تهران با حضور 450 ناشر در بخش لاتین و 150 ناشر در بخش عربی برگزار می شود.

 امسال همزمان با مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب، سالن خلیج فارس مشتمل بر بخش های تاریخی، عکس و اسناد، کتاب و پایان نامه های مرتبط کار خود را در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آغاز کرد. این سالن دارای بخش های نمایشگاهی، نقشه های تاریخی خلیج فارس که از دوران گذشته به زبان های مختلف به چاپ رسیده، معرفی جاذبه های توریستی، تاریخی، اقلیمی و زیست محیطی خلیج فارس، پایان نامه های مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، اسناد و مدارک تاریخی و اطلس خلیج فارس در آیینه اسناد است.

مسئولان برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران امسال تلاش داشتند برای تقویت فضاهای فرهنگی و ارزشی نمایشگاه و نیز تقویت حضور خانواده ها در نمایشگاه کتاب و تاکید برغلبه جنبه نمایشگاهی بر فروشگاهی آن اقدامات جنبی و موازی را در حاشیه کار معمول نمایشگاه دنبال کنند . این فعالیتها که در شش سالن مجزا به اجرا در می آید عمدتاً عبارتند از :

برپایی نشست هایی با موضوع اقتصاد مقاومتی، فرهنگ اسلامی ، مدیریت جهادی ، سبک زندگی و مسائلی مانند ازدواج آسان ، مد و لباس و ... برپایی نمایشگاهی شامل چینش موضوعی کتاب های سال 1392و سیر مطالعاتی وسامانه کارشناسی معرفی کتاب های خوب به مردم ، برگزاری نشست های تخصصی ، فعالیت‌هایی جنبی کودک و نوجوان شامل مسابقه ، نقاشی ، عکاسی ، خطاطی و نیز بازیهای فکری ، نمایش های خیمه شب بازی ،  برپایی نشست های شب شعر با حضور شاعران بنام کشور و ....

بیست وهفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا بیستم اردیبهشت ماه همه روزه تا ساعت 20 میزبان علاقه مندان کتاب است .