انتشار خاطرات پس از انقلاب آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای تا پایان سال


1674 بازدید

انتشار خاطرات پس از انقلاب آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای تا پایان سال

 دومین جلد از خاطرات آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای به قلم جواد کامور بخشایش توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ خواهد رسید. در این جلد خاطرات پس از انقلاب ایشان روایت شده است.

جواد کامور بخشایش، نویسنده خاطراات آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به جلد دوم این اثر گفت: پس از اتمام تدوین خاطرات و انتشار جلد نخست خاطرات آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، برادر بزرگ مقام معظم رهبری، قرار شده است تا جلد دوم این مجموعه نیز تدوین و به چاپ برسد. چاپ این جلد را نیز مرکز اسناد انقلاب اسلامی برعهده دارد.
وی با بیان اینکه جلد دوم خاطرات به روایت روزها و وقایع بعد از انقلاب از منظر آیت‌الله خامنه‌ای می‌پردازد، افزود: جلد نخست این اثر رویات کودکی تا جوانی آیت‌الله خامنه‌ای بود. در این جلد زندگی شخصی محور اصلی صفحات نخست خاطرات بود و بعد از آن فعالیت‌های سیاسی و انقلابی نیز ذکر شد. بخش‌های مختلفی از این خاطرات شنیدنی بودند که برخی از آنها به صورت غیر مستقیم خاطرات مقام معظم رهبری هم به شمار می‌آید. در این بخش با خانواده مقام معظم رهبری بهتر آشنا می‌شویم. همچنین این اولین‌بار است که خاطرات این خانواده توسط یکی از اعضا به صورت جزئی روایت می‌شود.
 
این نویسنده ادامه داد: در جلد دوم به خاطرات آیت‌الله خامنه‌ای بعد از انقلاب اختصاص دارد. این جلد نشان می‌دهد که آیت‌الله خامنه‌ای بعد از انقلاب رویه‌ای علمی را بیشتر از دیگر حوزه‌ها پیش می‌گیرند. فعالیت ایشان در حوزه امور قضایی از جمله موضوعاتی است که در این جلد مطرح می‌شود. برای تدوین این خاطرات در مجموع 120 ساعت زمان مصاحبه بود. 60 ساعت از این مجموع به پیش و بقیه به پس از انقلاب اختصاص دارد. آیت‌الله خامنه‌ای در این زمان خاطرات خود را بازگو می‌کردند و پس از تدوین و بازبینی، به ایشان سپرده می‌شد تا دوباره صحت آن را تأیید کنند.
کامور بخشایش افزود: یکی از ویژگی‌های این خاطرات تحلیل آیت‌الله خامنه‌ای از وقایع است که ضمن روایت خاطرات ارائه می‌شود. قرار است که این تحلیل‌ها هم در متن ذکر شود، چراکه از منظر علمی حائز اهمیت‌اند. به نظر می‌رسد با ارائه این نوع تحلیل‌ها به ژانر جدیدی به نام خاطره تحلیل دست خواهیم یافت. علاوه بر این در این جلد تعدادی از تصاویر و اسناد برای اولین‌بار منتشر خواهد شد.
آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای بردار بزرگ مقام معظم رهبری و از پژوهشگران هستند. ایشان در بخشی از خاطرات به چرایی مهاجرت پدر از تبریز به مشهد اشاره می‌کنند و می‌‌گویند: «والد ما در نوجوانی تحصیلات ابتدایی خود را طبق مرسوم آن زمان در مکتب‌خانه‌‌‌‌‌‌ای در تبریز شروع می‌کند و پس از طی مقدمات علوم حوزوی، بعد از فوت پدرش به مشهد و سپس به عراق می‌رود و تحصیلاتش را در حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نجف ادامه می‌دهد. در حدود سال‌های 1337ـ 1336 ق دوباره سفری برای زیارت به مشهد می‌رود و حال و هوای علمی مشهد و حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ علمیه را بررسی می‌کند. حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ علمیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشهد در آن ایام حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بسیار پررونقی بوده و علمای بزرگی در آنجا درس فقه و حکمت می‌گفتند؛ مثل میرزا محمد معروف به آقازاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خراسانی (پسر آخوند خراسانی) و حاج‌آقا حسین قمی در فقه و اصول و حاج آقا بزرگ حکیم شهیدی در حکمت و علوم عقلی. از این رو والد ما علاقه‌مند به ماندن در این شهر می‌شود. بعد از مدتی، با شنیدن خبر فوت مادرشان در شهر تبریز، به آن شهر برمی‌گردد و چون متأهل شده بود، همسر اول خود و فرزندانش را از تبریز به مشهد مقدس انتقال می‌دهد.

ابوی تا حدود سال 1346 ق به همراه خانواده در شهر مشهد اقامت می‌کند و همان سال ‌‌‌‌‌‌‌‌برای ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحصیل دوباره راهی عراق و شهر نجف می‌شود. در نجف عمدتاً به درس میرزا محمدحسین نائینی و سیدابوالحسن اصفهانی می‌رود ‌‌‌‌‌‌‌‌و تا سال 1351 ق نیز در نجف می‌ماند که در این سال با گرفتن اجازه‌ اجتهاد از آیات نائینی و سیدابوالحسن اصفهانی و غروی معروف به «کمپانی» به ایران برگشته و ‌‌‌‌‌‌‌‌به شهر مشهد می‌رود. در همین سال عیال اول ایشان فوت می‌کند و ایشان با همسر دومشان که مادر ما باشد ازدواج می‌کند.

والد ما از جمله علمای باسواد امّا گوشه‌گیر مشهد به شمار می‌رفت و چون فصاحت و بلاغت کمی در گفتار داشت درس عمومی نمی‌گفت، امّا در جلسات خصوصی ایشان شاگردان فاضل معروفی مثل آقا میرزاحسین عبایی و حاج شیخ نصرالله شبستری تربیت یافتند. ایشان در مسجد جامع گوهرشاد و مسجد صدیقی‌ها نماز می‌خواند. مسجد صدیقی‌ها چون دسته‌ها و مجالس ترک‌های مقیم مشهد در آنجا برگزار می‌شد به نام «مسجد ترک‌ها» معروف شده بود و گاهی دو ماه، محرم و صفر، یعنی شصت شب آنجا مجلس عزاداری بود. بسیاری از علما و فضلای شهرستان‌ها وقتی برای زیارت به مشهد می‌آمدند در این مسجد با ایشان نماز می‌خواندند.»
جلد دوم خاطرات آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای پس از بازبینی و تدوین، توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ خواهد رسید. قرار است این جلد نیز همانند جلد نخست در ایام نمایشگاه کتاب توزیع شود.


خبرگزاری تسنیم