انتشار سه عنوان کتاب درباره تاریخ انقلاب اسلامی در یزد


1759 بازدید

انتشار سه عنوان کتاب درباره تاریخ انقلاب اسلامی در یزد

دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان یزد خبر داد که نگارش کتاب‌های «اعلامیه‌های انقلاب اسلامی در یزد»، «تاریخ انقلاب اسلامی در یزد» و «روزشمار تاریخ انقلاب در یزد» به پایان رسیده است و همزمان با دهه فجر امسال از سوی انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد._
حسام سالکی،‌ مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان یزد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره برنامه‌های این دفتر اظهار کرد: انجام چهار طرح و جمع‌‌آوری خاطرات مبارزان انقلاب، رزمندگان دوران هشت سال دفاع‌مقدس و آزادگان از برنامه‌های این دفتر در سال جاری است.

وی در توضیح طرح‌های دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان یزد گفت: یکی از این طرح‌ها «اعلامیه‌های انقلاب اسلامی در یزد» است. این اثر با گردآوری محمدرضا کلانتری سرچشمه اعلامیه‌های صادر شده از سوی علما و شیوه توزیع اعلامیه‌ها و تاثیر آن‌ها در میان مردم را در بر دارد. گویاسازی اعلامیه‌ها بخش دیگری از مباحث این کتاب است.

سالکی افزود: طرح دیگر این مجموعه هم توسط محمدرضا کلانتری سرچشمه با عنوان «روزشمار تاریخ انقلاب در یزد» تدوین شده است. این اثر تحولات متاثر از انقلاب را از سال 1342 تا پیروزی انقلاب شرح می‌دهد. پس از رایزنی‌ها انجام شده با انتشارات سوره مهر در نظر داریم این اثر به همراه دو کتاب دیگر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان یزد همزمان با دهه فجر امسال منتشر شود.

وی در ادامه به کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی در یزد» اشاره کرد و گفت: این اثر به قلم مشترک محمدرضا کلانتری سرچشمه و جواد بهبودزاده تدوین شده و روزشماری تحلیلی، تاریخی از وقایع و رخداد‌های انقلاب اسلامی است. این کتاب در مرحله ویراستاری قرار دارد.

سالکی نگارش کتاب «خاطرات سیاسی آیت‌الله ناصری» را یکی دیگر از طرح‌های دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری یزد عنوان کرد و گفت: هشتاد درصد کار تحقیق اثر تمام شده و اطلاعات به دست آمده فعالیت‌ها و مبارزات آیت‌الله ناصری به عنوان یکی از شخصیت‌های اصلی انقلاب را در سال‌های قبل انقلاب و بعد از آن بازگو می‌کند. وی در دوران 15 سال تبعید امام خمینی(ره) همراه ایشان بود و در این اثر علاوه بر خاطرات این دوران، خاطرات دو سال زندان در عربستان و در قبل از پیروزی انقلاب هم بازگو می‌شود. منابع این کتاب اکنون توسط گروه تحقیق جمع‌آوری شده است، اما هنوز با نویسنده‌ای برای تدوین آن قرار داد نبسته‌ایم.

سالکی درباره بخش تاریخ شفاهی و جمع‌آوری خاطرات دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان یزد توضیح داد: جمع‌آوری خاطرات رزمندگان تیپ الغدیر،‌ آزادگان و زندانیان سیاسی قبل انقلاب و مبارزان انقلاب آغاز شده است. خاطرات این افراد بر اساس سیاست کلی دفتر به صورت موضوع محور نوشته خواهد شد. 


ایبنا