واکنش امام به قرارداد کمپ دیوید چه بود؟


2314 بازدید

واکنش امام به قرارداد کمپ دیوید چه بود؟

انور سادات نخستین رئیس وقت یک کشور عربی بود  که در توافق «قرارداد کمپ دیوید» که رژیم صهیونستی را به رسمیت شناخت. این اقدام  انورسادات با مخالفت کشورهای اسلامی روبه رو شد. این قرارداد تاریخی که با میانجگری ایالات متحده آمریکا سال قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام، توسط انور سادات و مناخیم بگین نخست وزیراسرائیل به امضا رسید. امام در واکنش به قرارداد کمپ دیوید یا هر اقدامی که موقعیت اسرائیل را محکم تر کند اصولا نه تنها ضرر فلسطینی ها و اعراب بلکه به ضرر همه کشورهای منطقه و در نتیجه تقویت همه ی نیروهای ارتجاعی منطقه است. و با دستور امام خمینی(ره) در چنین روزی، دولت جمهوری اسلامی با دولت مصر قطع رابطه کرد. سادات علاوه بر اینکه در خارج از کشور با مخالفت‌ جهان اسلام روبه رو شد در کشور مصر نیز اقدام به سرکوب گروه‌های مختلف سیاسی در جهت آرام کردن و کنترل کامل اوضاع مصر را کرد و دستور دستگیری اعضای حزب کمونیست مصر، ناصریست (ملی گراهای عرب)، فمینیست، اسلام‌گراها و همچنین گروه‌هایی از دانشجویان فعال سیاسی را صادر کرد.

آمار کاملی از تعداد دستگیر شدگان سپتامبر ۱۹۸۱ وجود ندارد اما آگاهان تعداد آنان را کمتر از ۱۶۰۰ نفر تخمین می‌زنند. موج دستگیری‌ها در خارج از مصر با محکومیت‌های بین‌المللی مواجه شد.

در روز ۶ اکتبر ۱۹۸۱ میلادی، یعنی کمتر از یک ماه از آغاز دستگیری مخالفان، انور سادات  به دست سرباز اسلام خالد اسلامبولی ترور شد.


فارس