فعالیت شدید باند آمریکائی به نفع آموزگار


2113 بازدید

فعالیت شدید باند آمریکائی به نفع آموزگار
درباره : روابط آقایان وزراء آبادانى و مسکن دارائى و اقتصاد با یکدیگر عطف : 27391/322 ـ 17/6/45



از : 300/الف تاریخ 20/6/45

به : 322شماره : 568 ـ 300/الف

در اجراى امریه تیمسار ریاست ساواک (از طریق بخش 322 به 300 الف ابلاغ شده) در مورد نزدیکى آقایان دکتر نهاوندى وزیر آبادانى و مسکن ـ دکتر آموزگار وزیر دارائى و دکترعلیخانى وزیر اقتصاد جهت فراهم ساختن زمینه نخست وزیرى دکتر آموزگار و برقرارى روابط آنان با یکدیگر بطریق غیر محسوس تحقیق شد و باستحضار میرساند.

از چندى قبل نامبردگان بالا جلساتى بطور خصوصى با یکدیگر داشته و موضوع روابط آنان با یکدیگر امر تازه اى نمیباشد و مقدمه دوستى بین نهاوندى و باند باصطلاح (طرفداران سیاست امریکا) از دو سال قبل شروع شده و در آن موقع بنا بتصویب دکتر مجیدى که معاون وقت مدیر عامل سازمان برنامه و رئیس دفتر بودجه بوده شروع گردیده و کورس آموزگار1 که در دفتر فنى سازمان برنامه خدمت میکرد بنا به پیشنهاد دکتر نهاوندى بعنوان معاون کل وزارت آبادانى و مسکن منصوب گردید و حتى پس از این انتصاب این عده مرتبا هر هفته روزهاى تعطیل و حتى ایام تعطیلات نوروز را با یکدیگر میگذرانند و طبق اطلاع دقیق پس از بروز اختلاف بین دکتر نهاوندى و ویشگائى رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل وقت بانک رهنى ایران نهاوندى بنا به توصیه کورس آموزگار از مهندس بهنیا که در سازمان برنامه خدمت میکرد و رئیس قبلى کورس آموزگار بود براى این شغل دعوت کرد و کار این دوستى که یکطرفه بود بجائى رسید که بین دکتر فیروزیان معاون پارلمانى وقت وزارت آبادانى و مسکن و نهاوندى اختلاف شدید بروز کرد و در نتیجه این اختلاف فیروزیان از مقام خود استعفا داد و چندى پیش بنا به پیشنهاد آقاى نخست وزیر باستاندارى کرمانشاه منصوب گردید و باین ترتیب از قریب دو سال و نیم قبل باینطرف دکتر نهاوندى خود را کاملا در اختیار باند امریکائیها قرار داده است. درباره فعالیت دکتر جمشید آموزگار بطوریکه در گزارشات قبلى نیز باستحضار رسیده از چندى قبل از طرف باند آمریکائى در تهران فعالیت شدیدى بر له وى شروع شد و بین افراد این باند گفته میشود که دکتر گودرزى براى شرکت در جلساتیکه در سرنوشت آینده ایران بى تاثیر نخواهد بود و انجام مذاکرات بسیار محرمانه با مقامات آمریکائى بآمریکا مسافرت نموده و مسلما پس از بازگشت شاهنشاه دکتر جمشید آموزگار به نخست وزیرى منصوب خواهد شد. در حال حاضر تشکیل جلسات هفتگى این سه نفر آقایان وزیران واقعیت دارد و علاوه بر این جلساتى نیز توسط آقایان هوشنگ پیرنظر معاون دکتر گودرزى و بختیار از یکطرف و دکتر نهاوندى . کورس آموزگار و دکترمجیدى از طرف دیگر و امیر نخعى معاون وزارت آموزش و پرورش . دکتر جمشید آموزگار نیز از سوى دیگر مرتبا هر هفته تشکیل میشود و حتى میگویند دکتر هدایتى وزیر آموزش و پرورش نیز اخیرا براى نزدیکى به باند آمریکائى بنا بتوصیه دکتر آموزگارآقاى نخعى را بمعاونت وزارت آموزش و پرورش منصوب کرده است.

امیر نخعى قبلا در سازمان آب و برق خوزستان خدمت میکرد (بعنوان رئیس کارگزینى) پس از انحلال دفتر مرکزى این سازمان در تهران و تغییر محل آن به خوزستان نامبرده بوزارت دارائى برگشت و ابتدا قرار بود که دکتر آموزگار او را بعنوان مدیر عامل فروشگاه فردوسى منصوب نماید ولى نتوانست و رسما باو گفت که زورش نمیرسد. لذا در زمان دکتر اهرى بنا بتوصیه دکتر آموزگاربعنوان معاون مدیر عامل شرکت بیمه منصوب شد ولى چون روابط دکتر اهرى با آموزگار خوب نبود باو در شرکت بیمه کارى ندادند و مدتى بیکار بود و اصطلاح او را مامور سازمان دادن شرکت کردند بعد از رفتن دکتر اهرى کلیه اعضاء هیئت مدیره بانک بیمه ایران بتوصیه دکتر آموزگارتغییر یافت و امیر نخعى و همچنین هوشنگ عامرى و شهملکى بعنوان هیئت مدیره جدید تعیین شدند و اخیرا هم امیر نخعى بمعاونت وزارت آموزش و پرورش منصوب گردید هوشنگ عامرى از باند امریکائى است و قبلا از دوستان خیلى نزدیک مهندس انصارى بوده و او نیز اینک جزو باند دکتر آموزگار درآمده است.

ضمنا بطوریکه از یکى از رفیقه‏هاى مهندس روحانى وزیر آب و برق کسب اطلاع شده مدت دو سال است دکتر آموزگار. دکتر علیخانى. مهندس روحانى و دکتر نهاوندى جلسات بزم ماهیانه با هم دارند و در این جلسات همه با رفیقه هاى خود شرکت میکنند و به باده‏گسارى میپردازند1 در این جلسات بزم این عده تصمیم گرفته‏اند از یکدیگر کاملا حمایت کننند و فقط شاهنشاه را بشناسند و جز دستورات شاهنشاه برنامه کسى را مورد اجرا قرار ندهند.

رفیقه مهندس روحانى میگفت توافقى که این عده با هم کرده‏اند اینست که بعد از سقوط دولت فعلى موجبات نخست وزیرى دکتر آموزگار را فراهم سازند و باین علت آموزگار را کاندیداى نخست وزیرى خود کرده‏اند وعقیده دارند دوستان دکتر اقبال و خود او نیز از نظر سیاسى و اجتماعى از آموزگار جانبدارى خواهند نمود و در عین حال امریکائیها هم با آموزگار نظر کاملا مساعدى دارند. برنامه این دسته مخالفت با آقاى هویدا نیست بلکه میخواهند با عنوان نمودن نام آموزگار براى نخست وزیرى کم کم زمینه را از نظر افکار عمومى براى او فراهم سازند تا اگر روزى دولت هویدا کناره گیرى کرد قبلا زمینه آموزگار براى جانشینى ایشان فراهم شده باشد.

اصل در پرونده 225012 است این برگ در پرونده دکتر جمشید آموزگار کلاسه 294 ـ م ـ الف بایگانى شود. رئیس بخش 322

کامیار



1ـ کوروس (کوروش) آموزگار فرزند حبیب‏اللّه‏ آموزگار در 25 خرداد 1306ش در تهران متولد شد. تحصیلات ابتدائى خود را در دبستان تمدن ودوره متوسطه را در دبیرستان ایرانشهر به پایان برد و سپس وارد دانشگاه تهران شد و در رشته راه و ساختمان به تحصیل پرداخت و در 1327ش مدرک مهندسى گرفت. سپس راهى امریکا شد و در رشته راه و ساختمان در دانشگاه واشنگتن به تحصیل پرداخت و در 1328ش در رشته راه و ساختمان فوق لیسانس گرفت. وى در 1340ش به سمت مشاور فنى سازمان برنامه منصوب شد در اواخر این سال به امریکا عزیمت کرد و مطالعاتى در امور ساختمان سازى و شهرسازى انجام داد و در رشته راه و ساختمان درجه‏اى معادل دکترا دریافت کرد. او پس از مراجعت به کشور به سمت معاونت فنى و اجرائى وزارت آبادانى و مسکن برگزیده شد (1343ش) و در 1347ش به عنوان معاون وزیر کار و امور اجتماعى منصوب و مدتى بعد مدیر عامل سازمان بیمه اجتماعى انتخاب گردید. وى در 27 خرداد 1349 ش در کابینه هویدا وزیر آبادانى و مسکن شد و از 1353 تا 1357 به کارهاى غیر دولتى پرداخت دکتر آموزگار عضو جامعه مهندسى راه و ساختمان امریکا بود، تالیفات او عبارتند از : 1ـ تصفیه آب، 2ـ طرق مختلف تصفیه آب، مسئله مسکن شهرى در ایران.

1ـ در گزارشهاى قبلى ساواک، آموزگار فردى بى علاقه به زنان معرفى مى‏شود ولى در این سند او با دوستان و با رفیقه خود در پارتى‏ها حضور مى‏یابد.