بررسی جلوه‌‌‌های نوین مرجعیت شیعه در ربع قرن رهبری رهبر انقلاب


1874 بازدید

بررسی جلوه‌‌‌های نوین مرجعیت شیعه در ربع قرن رهبری رهبر انقلاب

ضیاء‌الدین تبرائیان با اشاره به اثر جدیدی که در دست تألیف دارد،‌ گفت:‌ همان‌طور که می‌دانید،‌ خرداد امسال مقارن است با گذشت یک ربع قرن از رهبری امام خامنه‌ای،‌ من  به مناسبت بیست و پنجمین سال زعامت و رهبری ایشان اثری را در دست پژوهش و تألیف دارم، در رابطه با بررسی مبانی مرجعیت، گسترش مساحت مرجعیت و زعامت ایشان و از همه مهمتر عمق استراتژیکی مرجعیت ایشان در این دو دهه و نیم گذشته. بررسی تمامی این محورها از سال 68 آغاز و تا سال جاری ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد:‌ در این چند سال اتفاقاتی چون تشخیص ضرورت تشکیل سپاه قدس از سوی رهبر انقلاب،‌ نقش‌آفرینی مشخص در پیروزی حزب‌الله لبنان که مرهون رهبری و راهنمایی رهبر انقلاب است،‌ درایت در فتنه 88 و... از مهمترین محورهایی است که در این کتاب بررسی شده است. ارادت حزب‌الله لبنان به امام خامنه‌ای تا جایی است که چند سال پیش سمیناری در بیروت به مناسبت بیستمین سالگرد رهبری آقای خامنه‌ای برگزار شد،‌ در این سمینار کتابی با عنوان «اجتهاد عندالامام الخامنه‌ای» منتشر شد.

تبرائیان با اشاره به انگیزه خود از نگارش این کتاب گفت:‌ در سال 88،‌ عاملان فتنه قصد داشتند در بیستمین سال رهبری امام خامنه‌ای به ایشان ضربه زده و کام مردم را تلخ کنند، به نظرم رسید، هنوز ابعاد ناشناخته‌ای از اقتدار رهبر انقلاب وجود دارد که بحث‌های اصولی و علمی است، برای نمونه تسلط به زبان عربی،‌ برخلاف بسیاری از روحانیون رهبر انقلاب به زبان عربی بسیار مسلط هستند، لهجه خوبی دارند، به ادبیات عرب بسیار آشنا هستند،‌ اشعار عربی بسیاری را حفظ هستند. بعد دیگر شخصیت ایشان بعد شجاعت است،‌ در ماجرای انفجار سال 63، ایشان تنها چند ثانیه سکوت کردند و تعمداً خطبه بعدی نماز را هم خواندند، و بعد هم نماز عصر را خواند ند‌، که این اقتدار و صلابت ایشان امام را نیز به شوق آورد.

وی گفت: در مجموع بنده در این اثر،‌ گوشه‌ها و زوایای مهجور ابعاد شخصیتی رهبر انقلاب را معرفی کرده‌ام‌، بررسی  نهاد مرجعیت شیعه، به ویژه اینکه در این 25 ساله ما شاهد تحول بوده و جلوه‌های جدیدی از مرجعیت شیعه را شاهد هستیم و  ترسیم چشم‌انداز آینده در رهبری ایشان بخش‌های دیگری از این کتاب هستند،‌ با توجه به اینکه رهبر انقلاب در رهبری خود اوج گرفته‌اند و منزلت علمی، سیاسی در کنار هوشیاری عملیاتی ایشان و ... رهبر انقلاب را  به یک شخصیت کم‌نظیر و منحصر به فرد در تاریخ روحانیت شیعه تبدیل کرده است که من تلاش کرده‌ام، در این کتاب ابعادی از این شخصیت منحصربه‌فرد را بیان کنم.

تبرائیان با بیان این مطلب که گفت‌وگو با برخی از شخصیت‌ها درباره رهبر انقلاب بخش دیگری از این کتاب را به خود اختصاص داده است،‌ گفت:‌ این اثر در واقع جلوه‌های نوین مرجعیت شیعه را معرفی می‌کند و در زمانه‌ای که 144 شبکه فارسی زبان در خارج از کشور در حدود ده‌ها هزار ساعت برنامه درباره عمود خیمه انقلاب تولید می‌کنند‌ و علاوه بر آن بسیاری از شبکه‌های آمریکایی و صیهونیستی غیر فارسی زبان نیز فعالیت دارند،‌ می‌تواند به عنوان یک حرکت برای تقابل به شمار رود. این در حالی است که بسیاری از بخش‌های فرهنگی ما غافل‌اند، حتی تغافل می‌کنند.

این نویسنده اظهار امیدواری کرد،‌ این اثر برای عرضه در نمایشگاه کتاب سال 94 از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شود.


تسنیم