ترور شاه؛ پیشنهاد مرحوم آیت الله میلانی به سپهبد قرنی


1198 بازدید
محمد قرنی

 ترور شاه؛ پیشنهاد مرحوم آیت الله میلانی به سپهبد قرنی

آیت الله رضازاده به مناسبت شهادت سپهبد قرنی درباره نامه مرحوم آیت الله میلانی به شهید قرنی توضیح داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله رجبعلی رضازاده با اشاره به سالروز شهادت سپهبد قرنی، یاد و خاطره این شهید سرافراز را گرامی داشت و گفت: سوم اردیبهشت سالگرد شهادت مرحوم سپهبد قرنی است در سال 58 یک سال بعد انقلاب از سوی گروه فرقان شهید شد او اولین رییس ستاد مشترک جمهوری اسلامی ایران بود.

آیت الله رضازاده بیان داشت: مرحوم حائری شیرازی گفت که بعد پیروزی انقلاب نزد قاضی دادگاه انقلاب رفتم تا این نامه را در اختیار قرار دهد و چاپ شود که متأسفانه انجام نشد.

وی به نقل از مرحوم حائری شیرازی گفت: سپهبد قرنی به مشهد نزد مرحوم آیت الله میلانی می آید و می گوید اجازه بدهید من کودتا کنم و شاه را از بین ببرم مرحوم میلانی در پاسخ می گوید  در این صورت کسی هم کشته می شود؟  که او در جواب می گوید حداقل 50 هزار نفر کشته می شوند. مرحوم میلانی می فرماید، من نمی توانم اجازه دهم که خون از دماغ کسی بیاید. ولی اجازه می دهم ترور شاه را انجام دهید  که ایشان با دست خط خودش می نویسد که به هر صورت می توانید این کار را  انجام دهید.

استاد عالی حوزه خراسان افزود: این نامه به دست ساواک می افتد  پنج وزیر به همراه رییس ساواک نزد مرحوم میلانی می آیند و می گویند این نامه را شما نوشتید؟  آقای میلانی جواب می دهد بله بنده نوشتم، می پرسند چرا نوشتید؟ که پاسخ می دهد، مصلحت اسلام و مسلمین اقتضا می کرد. سؤال سوم هم می پرسند الان هم بر همین عقیده هستید؟ وی می گوید تا شرایط چی باشد.

آیت الله رضازاده گفت: آقای حائری  به مرحوم میلانی گفت شما فوق قانون هستید نیاز نبود جواب بدهید قانون اساسی مشروطه نمی تواند دولت را اجازه بدهد تا مجتهد را محاکمه کند چرا پاسخ دادید؟ مرحوم میلانی در جواب ایشان هم گفت،  بله من می دانم؛ اما جواب دادن به دلیل این بود که 5 نفر از این نامه مطلع بودند و این ها اعدام می شدند من برای این 5 نفر خیلی احترام قائلم برای اینکه این ها به خطر نیفتند من جواب دادم.

وی افزود :سپهبد قرنی هم بعد از این ماجرا به زندان افتاد که بعد انقلاب آزاد شد، وی فردی مذهبی و خوش فکر و خوش بین بود که توسط فرقه فرقان به شهادت رسید/


خبرگزاری رسا