نامه ها،نطق ها و اسنادی از مبارزات شهید محمد منتظری قبل و بعد ازانقلاب


 نامه ها،نطق ها و اسنادی از مبارزات شهید محمد منتظری قبل و بعد ازانقلاب

فداکاری و شهادت ضامن پیروزی است
دست نوشته‌ای از شهید منتظری درموضوع توطئه آمریکا در منطقه وراست گرائی به نام اسلام
تجربیات انقلاب اسلامی در ایران و به فرموده امام خمینی، پیروزی خون بر شمشیر،غارتگران بین‌المللی و در رأس آن ایالات متحده را به وحشتی سخت دچار ساخته است. طوفان انقلابی که از ایران اسلام وزیدن گرفته است،نه تنها کشورهای اسلامی وبرادران مسلمان ما را از قرن ها انحراف، عقب ماندگی و آلت دست گردیدن و نابودشدن و... نجات خواهد داد،بلکه یکی از مهم ترین آمال و آرزوهای مستضعفین جهان را تحقق بخشید.
مستضعفین جهان لمس کرده‌اند که با ابتدائی ترین وسائل و با اتخاذ خلقی ترین و عمومی ترین تاکتیک ها، میلیون ها انسان، با وحدتی کم نظیر، همچنان سیلی وحشتناک، هر خس و خاشاکی را از میان می‌برد و تار و پودهای عنکبوتی طاغوتیان حاکم بر مسلمانان را در هم می‌ریزد. دیگر اسلحه و ثروت، ملاک پیروزی نیست، بلکه اراده‌ای آهنین، منبعث از ایمانی راستین و فداکاری و شهادت و خون ، مهم ترین ضامن پیروزی است. و اگر این ضوابط بر اذهان میلیون ها انسان حاکم باشد، رهبریتی را می‌پذیرند که بر اساس همین ضوابط گام بردارد، با وجود رهبری با همین ضوابط، نظیر امام خمینی، می‌توان پرده های انحراف و سستی وکم ایمانی را بدرد و نهاد پاک انسان ها را به حرکت در آورد و علیرغم اتحاد نامقدس غرب و شرق و ابرقدرت ها و قدرت های وابسته به بزرگ ترین پیروزی تاریخ دست یابد و منطقه حق و «الله» پیروزگردد.
مرکزپزشکی قانونی
تاریخ 1360/5/7
شماره10/36642
گواهی می‌شود که:
جسد شهید محمد فرزند حسینعلی شهرت منتظری در تاریخ 8 /60/4 دراین مرکز توسط پزشک قانونی وبا حضورآقای بازپرس کشیک مورد معاینه قرار گرفته علت مرگ آسیب مغزو متلاشی شدن جمجمه و مغز و آسیب عمومی بدن نتیجه جسم سخت و مواد منفجره تعیین و جواز دفن شماره 3146 بنام وی صادر شده است ضمناً تاریخ شهادت نامبرده 60/4/7 اعلام گردیده است،مدیر کل مرکز پزشکی قانونی
دکتر ملک نیازی
دادگاه امیرانتظام یکی از صحنه های جنگ اسلام و امریکاست
نطق پیش از دستورشهید محمد منتظری درتاریخ 8/2/1360
جلسه 138
رئیس-آقای محمد منتظری بفرمائید
محمد منتظری- بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. انما جزاء‌الذین یحاربون‌الله و رسوله ویسعون فی‌الارض فسادا ان یقتلوا او یصلبوا او تقطع ایدیهم و ارجلهم من خلاف: جزای آنان که با دین خدا و با خدا و رسول خدا می‌جنگند این است که یا کشته شوند یا به دار آویخته شوند یا دست و پای آنان برخلاف قطع گردد. واعدوالهم ما استطعتم من قوه من رباط الخیل ترهبون به عدوالله و عدوکم و آخرین من دونهم لا تعلمونهم‌الله یعلمهم:یعنی آن چنان بایستی قدرت تشکیل بدهید و اعمال قدرت بکنید که حتی منافقین و جاسوسان داخل این امت نیز به وحشت بیفتند وفرارکنند وبروند،آنهائی که خدا می‌داند و شما نمی‌دانید جاسوس هائی هستند که در داخل این کشور هستند.
متأسفانه شرایطی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پیش آمد که عناصری می‌خواستند قاطعیت انقلابی گرفته بشود و در مقابل عوامل خارجی و قدرت های بزرگ بین‌المللی اعمال قدرت نشود. همیشه ما با ضد انقلاب در جنگ هستیم و با ابرقدرت ها هم در جنگ هستیم،اعم از شرق و غرب. اگر ابتکار و قاطعیت در دست ما باشد می‌توانیم ضد انقلاب را هرچه سریعتر و بیشتر نابود بکنیم اما اگر ابتکار را از دست ما گرفتند ضد انقلاب جوانان ما را و بهترین اشخاص ما را در تهران، در کردستان در خوزستان و در سراسر کشور از بین می‌برند. بنابراین عدم قاطعیت و از دست دادن ابتکار، مساوی با این همه جنایت می‌شود که هم اکنون شاهد بسیاری از آنها هستیم که می بینیم در شهرهای ایران چه مسخره بازی هائی این گروهک ها در آورده‌اند و من مصاحبه‌ای را از قاسملو بعد از اینکه با کرایسکی که یکی از بزرگترین صهیونیست های بین‌المللی است کرده بود خواندم که در روزنامه الحوادث چاپ شده بود، که وقتی قاسملو در ایران بوده با مجاهدین خلق تماس گرفته است و هماهنگی در عملیات مسلحانه را تصویب کرده‌اند، که این قاسملو یکی از عناصر صهیونیست در این کشور هست، زنش هم صهیوینست و یهودی است و از این مسایل، برادران و خواهران در رابطه باضد انقلاب الآن اعمال قدرت نمی‌شود و هرچه کمتر اعمال قدرت بشود از انحراف ضد انقلاب ابتکار دستش هست. یکی از مسائلی که اکنون در کشور می‌گذرد مساله محاکمه عباس امیرانتظام است که جو درست می‌کنند و شرایطی را بوجود می‌آورند. که طرف آزاد شود. رفته‌اند صحبت کرده‌اند که زن وبچه دارد. رحم بکنید طرف را زود آزاد بکنید. کسی که اسرار انقلاب اسلامی و امام امت را در اختیار سفارت آمریکا گذاشته و مرتب در رابطه بوده است، چه قبل از پیروزی انقلاب چه پس از پیروزی انقلاب او را از رقم برایش کار بکنیم که زود آزاد بشود و اعمال قاطعیت نشود. این را بدانید که دادگاه امیرانتظام یکی از صحنه های جنگ اسلام و آمریکا است (احسنت) به حکم «اشداء علی الکفار»اگر ما از هم اکنون قاطعیت خودمان را به خرج ندهیم و در مقابل آمریکا کوتاه بیائیم،این را احتمال بدهید که پس از یکسال، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام را می‌برند در آنجا محاکمه می‌کنند که اصلاً چرا سفارت آمریکا را اشغال کردید؟ من نمی‌فهمم این چه مسخره بازی در کشور است. من یک سندی دارم و الآن برای برادران و خواهران می‌خوانم تا متوجه باشند.نامه‌ای است که آقای عباس امیرانتظام امضاکرده است.
تیمسار فیروزی مدیرکل هواپیمایی کشوری.
جناب آقای نخست وزیر در مقابل تقاضای سفارت انگلستان و سفارت آمریکا در ایران موافقت فرموده‌اند که برای خروج اتباع خود وسایر کشورهای خارجی بوسیله هواپیماهای نظامی و کشوری، (فخرالدین رحیمی... کدام نخست وزیر، اسم ببری ) (در زمان دولت موقت انقلاب بوده است) دولت مزبور هرچه زودتر اقدام نماید. لازم است برای انجام هرچه بیشتر این کار به مسئولین مربوطه دستور داده شود که در این باره کمک های لازم را با توجه به شرایط زیر برای این گونه پروازها در اختیارمأموران انگلیسی و آمریکایی بگذارند.
1-عبورازکلیه راه های ورودی و درهای فرودگاه مجاز باشد.
2-تأمین مأمورکافی برای انجام مسافرت یک هزار نفر مسافر در روز.
3-فراهم کردن تسهیلات لازم برای حمل اثاثیه مسافران این پروازها از در پاویون دولتی.
4-کمک به تنظیم برنامه پروازها و اطمینان دادن به مأموران سفارت،که تمام هواپیماها برطبق برنامه های سفارت انگلستان و سفارت آمریکا اجازه پرواز خواهند داشت. به نمایندگان سفارتخانه مزبوراطلاع داده شده است که برای انجام این منظور باشما تماس گرفته و مذاکره نمایند.معاون نخست وزیر عباس امیر انتظام- تاریخ 26/11/57
یعنی پس از چهار روز که از انقلاب گذشته است هرچه ضد انقلاب بوده و هرچه مستشاران خارجی بوده و همه عوامل جنایت و کشتار در این کشور به دست عیاس امیرانتظام و سیاست آقای مهندس بازرگان و من تبع او و اینهائی که در یوزه‌اند برای سیاست آمریکا در این کشور، از این کشورخارج شدند.درپاریس درلندن، نشریه در می‌آورند این همه توطئه می‌چینند و می‌خواهند در اینجا شخصیت های ما را به افتضاح بکشانند و انقلاب را به افتضاح بکشانن و در این کشور خط امام را از بین ببرند یک فکری برای این کشور بکنید. همین تیمسارفریور که یک افسر کودتاچی بود با تحمیل یک جناحی دراین کشور،دراین هفت ماه جنگ،معاون وزیر دفاع در خرید اسلحه از دو طریق کودتا به این شخص رسیده بوده و افراد می‌دانستند و شخص بنده بارها در شورای عالی دفاع تذکر دادم که مسئولیت خرید اسلحه در دست یک افسر کودتاچی است و طرف هم دستگیر شد. پهلوی امام رفتن،اینطرف و آنطرف، لاطائلاتی بافتند،طرف را آزاد کردند و باز او را معاون وزیر دفاع قرار دادند و اخیراً هم دو بار می‌خواست خودکشی بکند و بعد هم الان بحمدالله زندان است چون گندش در آمد. همین شخص سرهنگ حیدری نامی را که تصفیه شده ارتش بود و بدست تیمسار باقری خائن داخل ارتش آمد، با اسپانیا فرستادند،هفتادو سه میلیون دلار را بلند کردند که پنجاه و چهار میلیون آن همین است که الآن سروصدایش است، یعنی جناحی به دولت تحمیل می‌شود و هر کاری می‌کنند، می‌خواهند با اسم دولت تمام بکنند و آبروی دولت جمهوری اسلامی و مجلس را که انتخاب کننده دولت است، از بین می‌برند. هم اکنون نامه‌ای در اختیار بنده است که به امضای سرتیپ ولی فلاحی و همچنین سرهنگ ستاد علی هاشمی روان است، که تصفیه شده ها را باز بر گردانده‌اند و یک سری تصفیه شده را به داخل ارتش برگرداندند و آبروی ارتش جمهوری اسلامی را می‌برند. چون صد نفر آدم ضد انقلابی آبروی کل جوانان و افسران ما را می‌برند.ازآن طرف دوباره نامه نوشته‌اند که بله دارد موافقت می‌شود و رئیس جمهور موافقت کرده است که بقیه تصفیه شدگان را به داخل ارتش برگردانید. برادران و خواهران در مورد ضد انقلاب، اگر در داخل این کشور با قاطعیت عمل نشود، هم آبروی ما و هم آبروی دولت منتخب ما می‌رود و هم این همه جنایت در کشور می‌شود. به حال این کشور فکری بکنید و این عناصرضد انقلابی که در شهرستان ها یا در زندان ها بسر می‌برند، آنهائی را که درجه یک هستند به اشد وجه به حکم«اشداء علی الکفار» مجازات بکنید و اجازه ندهید که این چنین بشود فقط عباس امیرانتظام نیست که باید محاکمه بشود،باید افراد زیادی دراین کشور محاکمه بشوند و بعضی هایشان هم در این مجلس حضور دارند و متأسفانه بدون داشتن قاطعیت اینها این رقم دارند در این کشور کارشکنی می‌کنند، بروید و ببینید.(عده‌ای از نمایندگان... احسنت-احسنت)(ریس- وقتشان تمام است)(یکی از نمایندگان-چه کسی در این مجلس است؟ اسم ببرید) آقای دکتر یزدی و آقای صباغیان و امثال اینها که در این کشور...(رئیس-وقتشان تاماست) یک نامه‌ای آقای دکتر میلانی نوشته‌اند اخیراً تعداد زیادی از دانش آموزان مسلمان و مبارز تبریز طوماری در تأئید بند«ج» به ساحت مقدس مجلس شورای اسلامی ارسال داشته‌اند که ضمن تشکراززحمات این برادران مسلمان و شریف، توفیق هرچه بیشترشان را در خدمت به مستضعفین از خدای بزرگ مسئلت دارد.
منتظری-من روزهای گذشته از حقم گذشتم ولی هنوز از حرف حق نگذشته‌ام.
رئیس- آقای منتظری ما از حق شما غفلت نکرده‌ایم، انشاءالله در فرصت مناسب به شما وقت می‌دهیم.
منتظری-امروز من وقت می‌خواهم صحبت کنم.
رئیس- چشم حالا شما صبر کنید. آقای منتظری برنامه امروز ما فشرده است ما در هفته آینده برنامه های وسیع تری داریم خواهش می‌کنم این حقتان محفوظ بماند بگذارید این کارمان را امروز بکنیم.
منتظری- من می‌خواهم 6،5 دقیقه صحبت بکنم چرا اینقدر تأخیر می‌اندازید.
رئیس- خوب اگر 6،5 دقیقه است بفرمائید.
چون حرف حق می‌زنم، دیوانه‌ام؟
نطق پیش از دستور شهید محمد منتظری در تاریخ 24/2/1360
نطق پیش از دستور/جلسه 144
چون لازم نیست یک ربع بشود تا یک ربع، یعنی می‌توانید کمتر صحبت بفرمائید کوتاه ازخودتان دفاع کنید.
منتظری- بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، جناب آقای صباغیان در سخنانشان مطلبی را گفتند که مثل اینکه من هر وقت حرف حق می‌زنم دیوانه شدم یا اختلال روانی دارم یا از این چیزها...حالاالفاظش یادم نیست، اتهام را به من وارد آوردند که به قول خودشان نقل قول هم کردند. من لازم است توضیحی در این جهت بدهم به خدمتتان عرض بکنم که در این کشور ما جنگ با آمریکا داشته و داریم و خواهیم داشت و با ابر قدرت ها وتا وقتی هم که زنده هستیم در این راه قدم بر می‌داریم، از هیچ کس هم نمی‌ترسیم. تا آن وقتی که زنده هستیم مگر اینکه ایادی آمریکا یا وابستگان به آمریکا بنده را یا امثال بنده را بکشند در این کشور، ولی تا زنده هستیم ادامه می‌دهیم به راهمان. این سری مسائل را مطرح کردن دلیل بر این است که افراد دلیل و سندی برای گفته های خودشان ندارند می‌آیند به یک همچون مسائلی متمسک می‌شوند و چه خوب بود که مسائل به صورت بحث و بحث آزاد و در همین مجلس یک شرایطی پیش می‌آمد که همه پرونده ها شکافته بشود و ما بتوانیم به مردمان بیشتر آگاهی ببخشیم که چه دست هائی در این کشور وجود داشته و حالا هم هست که می‌خواهند مسیر انقلاب اسلامی را تغییر بدهند من یک مثال می‌زنم برای شما، یک مثال کوچک روزنامه میزان توقیف می‌شود آقای رضا صدر که مسئولش بوده زندانی می‌شود. بازپرس محترم آقای علی اکبر عایدی در این جریان دستش درکار بود.
صباغیان- آقای هاشمی ارتباط دارد؟
آقای محمدی- شما روزنامه میزان که نیستید؟ شما آقای صباغیان هستید.
محمد منتظری- می‌خواهم مثال بزنم مثال بزنم.
یکی از نمایندگان- آقا! صحبت را قطع نکنید بگذارید صحبت کنند.
منتظری- من سئوال می‌کنم حق من هست که بگویم چه کسانی آزاد کردن (شجونی – یک بهائی) دو قاضی دادگستری در شعبه حقوقی 31، یکی شان از دوستان خانواده علم و از سردمداران جریان 14 اسفند در دانشگاه و یکی شان هم بهائی.
رئیس- ارتباط این با دفاع از خود شما چست؟
محمد منتظری – من می‌خواهم بگویم که چه کسانی آزاد کردند.رئیس-خوب به شما چه ارتباطی پیدا می‌کند؟
محمد منتظری- فرامرز زمانی سلیمی مستشار قضایی شعبه(31)دادگاه حقوقی.
رئیس-چیزی بگوئید که به شما مربوط باشد، شما باید ازآن حرفی که ایشان به شما زده‌اند، دفاع کنید.
محمد منتظری- اجازه بدهید این آقا هنوز هم مستشار قضایی است و شناخته نشده است و بهائی هم هست.
رئیس- خوب اگر اجازه بدهم باز دوباره همین مشکل به وجود می‌آید.
محمد منتظری- بسیارخوب،پس من از حرف هایم صرف نظرمی کنم و یک سری مطالبی است که من دارم و متأسفانه فرصتی نیست که بگویم و مردم را آگاه کنم.
رئیس-من هم می‌دانم، ولی آن این قدر دقت نمی‌خواهد.
محمد منتظری- در مورد این کتاب شماره(10) اسنادلانه جاسوسی هر کدام از برادران که بخواهند من در اینجا صد تا از آن را خریده‌ام و مجانی دراختیار نمایندگان محترم قرار می‌دهم (بعد ازجلسه) مطالبی که بنده قبل از اشغال لانه جاسوسی گفته‌ام، مشخص است،البته چون من که یک آدم معصومی نیستم ،ممکن است اشتباهاتی هم بکنم؛ اما در مجموع خط سیرسیاست آمریکا را در ایران و سیاست صهیونیسم بین‌المللی در ایران را قبل از اینکه لانه جاسوسی اشغال بشود گفته‌ام. در مورد آقای عباس امیرانتظام هم گفته‌ام،هنوز هم می‌گویم، در آینده هم می‌گویم و اگر این شخص آزاد بشود، به دست انقلابیون در این کشور ترور می‌شود. این را شما بدانید.(چند نفر از نمایندگان – احسنت –احسنت.»
محمد منتظری- این حرف هارا من قبلاً هم گفته‌ام و فقط جرم من این است که مسائل را از قبل می‌گویم و دیوانه‌ام.(همهمه نمایندگان) اجازه بدهید مسائل مربوط به مراغه ‌ای...(همهمه نمایندگان) آقایان خواهش می‌کنم اجازه بدهید. مراغه‌ای یک عنصر وابسته است. بنی احمد عنصر وابسته است.حسن نزیه عنصر وابسته است، تیمسارمدنی هم عنصر وابسته است و امثال اینها... (یکی از نمایندگان شریعتمداری) و حسن شریعتمداری و امثال اینها در شرایط حساس انقلاب ایران آمده‌اند و مراکز اصلی بحران و امور حساس را در اختیار چه کسی قرار داده‌اند؟ نفت را در اختیار حسن نزیه، (رئیس- ارتباط اینها چیست؟)
صباغیان- آقای هاشمی ارتباط دارد؟
یکی ازنمایندگان-آقای هاشمی چرا ارتباط ندارد؟
شاهچراغی- می‌خواهد بگوید اینها را من قبلاً گفتم.
خلخالی- می‌خواهد بگوید من دیوانه نیستم و آدم حسابی هستم.
محمد منتظری- در کردستان، در کردستانی که حساس بود، چه کسی را به عنوان استاندار قرار دادند؟(یکی ازنمایندگان- یونسی ملعون را)بلی، یونسی؟ او را هم من می‌شناسم(یکی از نمایندگان- خوزستان را بگو آقا( و از آن طرف در خوزستان هم تیمسار مدنی را یک منطقه حساس، برای نفت هم که حسن نزیه و مراغه‌ای هم که در تبریزاستانداربشود. آقای عباس امیرانتظام هم سخنگو می‌شود و از این قبیل و عناصر دیگر و متأسفانه اگر من بخواهم در تجزیه و تحلیلم اینها را شرح بدهم، بالاخره یک سری وقت دیگر می‌خواهد و برای مجلس این امکان وجود ندارد. من اسم نمی‌آورم، ولی می‌گویم که مجموعه این ترکیب سرانجام ما را به کجا می‌رساند؟ عیب است که در جمهوری اسلامی از عباس امیرانتظام دفاع بشود.ما می‌خواستیم از شخصیت هائی که در این کشورسابقه دارند، علی رغم اینکه بازمینه های فکری سیاسی شان موافق نیستیم،این قدر حمایت نکنند؛ بنابراین، یک سری مسائل مطرح بوده است والآن هم مطرح است. این شوخی نیست که اسناد محرمانه نخست وزیر در میزان باشد و بعد بخواهند و بروند واسناد را بگیرند، هیاهو در بیاورند که آقا! میزان را اشغال کرده‌اند اسناد محرمانه نخست وزیر در روزنامه میزان چه کاری دارد؟
از آن طرف دفتری هست به نام دفتر انقلاب که قبلاً بوده است و هنوز هم هست. اسناد وزارت خارجه را دو ماشین بزرگ (اواخرعمر آقای قطب زاده با تصویب آقای رئیس جمهور) از وزارت امور خارجه، خارج کردند بعد با فشار آقای رجائی (نخست وزیر) برگردانده شده و بیشتر از دویست پرونده هم غیبش زده است من سئوال می‌کنم که این دویست پرونده چه بوده است که غیبش زده است؟ و از این مسائل در کشور بسیار می‌گذرد و الان، بر اساس فرموده امام نمی‌توانم هر چیزی را بگوئیم اما تا زمانی که خون در رگ و پی ما هست خواهیم گفت و این کشور را از شر این مسائل نجات می‌دهیم.
یک مثال دیگر برای شما بزنم. آقایان ساواک بارکن دوم ارتش یا ژاندارمری چه فرقی می‌کرد؟ که کسی را که فرض کنید در ساواک فقط چای می‌داده است این قدر او را بدبخت کرده‌ایم(یکی از نمایندگان- این مسائل چه ربطی به دفاع از خودش دارد؟(همهمه نمایندگان)آقا الآن عناصر تصفیه شده‌ای را که در رکن دوم بوده‌اند و الآن اسمش اداره دوم است دارند، اشخاص بسیار حساس را دوباره ارتش بر می‌گردانند در همان رکن دوم. الآن این کار به دست یک جناحی در داخل این کشور صورت می‌گیرد و ما از امام پرسیدیم (از امام سئوال شده است) و امام هم فرموده‌اند من چنین چیزی نگفته‌ام که افراد این شکلی را برگردانند،ولی دارند به اسم جنگ آقای بنی صدر و امثال جناحی که در اطرافشان هستند، دارند این نوع افراد را بر می‌گردانند. به داد کشور برسید و من در آینده مسائلی بیشتر از این می‌گویم...
دکتر سامی- آقای هاشمی، اخطار قانون اساسی دارم.
محمد منتظری- وهرچه شما بگوئید دیوانه...
دکتر سامی- آقای هاشمی اخطار قانون اساسی دارم.
رئیس- اینها چه ارتباط دارد؟
محمد منتظری- من الساعه اینها را می‌گویم برای اینکه ثابت کنم که دیوانه نیستم.
دکتر سامی- آقای هاشمی اخطار اساسی...
محمد منتظری- اینها یک مسائلی است که می‌گویم تا نمایندگان در جریان باشند و فکری به حال این امت بکنند.
دکتر سامی-اخطار قانون اساسی دارم.
محمد منتظری- آقای منوچهر مسعودی، رفیق هدایت‌الله متین دفتری در 15 سال، این مشاور رضائی رئیس جمهوری می‌شود و آبروی رئیس جمهور را هم می‌برد و خودش هم وارد نیست.
دکتر سامی- آقای هاشمی اخطار قانون اساسی دارم.
محمد منتظری- بنابراین خواهش می‌کنم.
دکتر سامی- آقای هاشمی ایشان باید صحبتشان را قطع کنند چون من اخطار قانون اساسی دارم ایشان نباید صحبتشان را ادامه بدهند.
رئیس- آقای منتظری شما صحبتشان را دیگر تمام کنید چون اخطار قانون اساسی دارند.
دکتر سامی- اخطار باید صحبت را قطع کند.
یکی از نمایندگان- اخطار کدام ماده؟ و کدام اصل؟
محمد منتظری-آنهایی که می‌خواستند مجلس خبرگان را منحل بکنند خواهش می‌کنم...(همهمه نمایندگان)
دکتر سامی- اخطار قانون اساسی...
رئیس- آقای منتظری شما بحثتان تمام شده است؟ اجازه بدهید ایشان اخطارشان را بفرمایند.(همهمه نمایندگان)
محمد منتظری- بنابراین، من اعلام می‌کنم که اگر گفتند این حرف ها «دیوانگی و اختلال حواس» است،بگذار تا همه بگویند و به حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله وسلم هم همه می‌گفتند«دیوانه» و اگر هم...
رئیس- آقای منتظری اجازه بدهید آقای سامی اخطارشان را بکنند، بعدشما ادامه بدهید. آقای دکتر سامی شما اخطار قانون اساسی را بدهید.
صباغیان- آقای هاشمی هم مربوط بود و هم شما قضاوت کردید. خیلی ممنون.
عده‌ای از نمایندگان- بلی، مربوط بود.
دکتر سامی- آقایان توجه بفرمائید، من اخطار قانونی دارم نسبت به بخشی از فرمایشات آقای منتظری متأسفانه چون دارد ادامه پیدا می‌کند،باید به موقع یعنی همان وقت اعلام می‌شد.اصل سی و نهم قانون اساسی را آقایان توجه بفرمایند و جلویشان هم هست یک بار ملاحظه بفرمایند.
اصل 39-«هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی، با تبعید شده است،به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است» ایشان به چه دلیل حق دارند در مجلس شورای اسلامی از این تریبون به یک زندانی که هنوز هم حکم مجرمیت اوصادرنشده است و تازه اگرهم بشود، اینجا به طور صریح گفته شده است که به هر شکلی ممنوع است و موجب مجازات است. من تعجب می‌کنم(همهمه نمایندگان) که چرا جلوی صحبت کسی گرفته نمی‌شود؟(همهمه نمایندگان)
رشیدیان- آقای هاشمی هیچ نماینده‌ای را نمی‌شود که ...
رئیس- آقای منتظری اجازه بدهید اخطار به من است تا من هم جواب بدهم.
دکتر روحانی- اصل 86 اخطار دارم به اخطار آقای سامی.
رئیس- اجازه بدهید من جواب می‌دهم.
محمد منتظری- من هم جواب می‌دهم. اگر این رقم باشد پس دانشجویان خط امام هم باید...
شاهچراغی- آقای روحانی! رئیس باید جواب بدهد.
رئیس- آقای روحانی!من باید جواب بدهم، شما بفرمائید بنشینید تا من توضیح بدهم آقای دکتر سامی اعتراضشان (شجونی- اصل 86 جوابش را می‌دهد). آقای منتظری حق ندارند آقای امیرانتظام را که هنوز تکلیفشان در پرونده روشن نشده است و متهم هستند به ایشان اهانت بکنند و این کار طبق قانون اساسی ممنوع است و باعث تعقیب است. البته اگر این جرمی باشد، می‌توانید شکایت کنید(چون به مجلس مربوط نمی‌شود) تا ایشان را تعقیب کنند. اما در کنار این هم اصل دیگری از قانون اساسی می‌گوید:«نماینده در ایفای وظایف نمایندگی اش می‌تواند مسائلی را بگوید وقابل تعقیب نیست». ایشان هم با تشخیص خودش دارد وظایف نمایندگی‌اش را می‌گوید و در یک مسئله‌ای که به شئون کشور مربوط می‌شود، حرف می‌زند. این قابل شکایت است و آقایان می‌توانند به دادگاه شکایت کنند. در مورد حرف ایشان و این به مجلس هم مربوط نمی‌شود که من قضاوت کنم(یکی از نمایندگان- شما به عنوان رئیس مجلس انتخاب شده‌اید) خیر، رئیس مجلس نمی‌تواند به نماینده‌ای بگوید که در مورد یک مسئله‌ای امروز اظهار نظر نکن اما در مورد ارتباط با آقای منتظری ، البته من همه حرف های ایشان را مرتبط نمی‌دانم، ولی چون تهمت جنون به ایشان زده شده است، ایشان می‌گوید من حرف هائی که در گذشته زده‌ام، اینها بوده است و به این دلیل آن روزها به من گفته‌اند که «دیوانه». حالا می‌خواهد ثابت کند که آیا این حرف ها دیوانگی است یانه ولی آقای منتظری من خواهش می‌کنم که شما هیچ راجع به این مسائل صحبت نکنید.(همهمه نمایندگان).
محمد منتظری- آن وقت شما تصور بفرمائید که شخصی هست به نام آقای محمد توسلی با مجاهدین خلق ارتباط دارد و مجاهدین خلق هم با قاسملو هماهنگی در عملیات مسلحانه را تصویب کردند، برادران ما را هم در کردستان در حدود بیش از صد نفر به شهادت می‌رسانند. الآن اینها آمده‌اند واز آقای عباس امیرانتظام حمایت می‌کنند شما توجه داشته باشید وقتی که این رقم برخورد می‌شود، پس فردا ما باید برویم و محاکمه بشویم که اصلاً چرا ما اینها را گفته‌ایم و دانشجویان خط امام هم باید محاکمه بشوند بنابراین، این سری مسائل سیاسی وامنیتی و آینده کشور مدنظر برادران و خواهران محترم باشد و آینده جنگ هم اگر می‌خواهید که با پیروزی کامل باشد، باید با توجه به این سری از مسائل باشد، والا اگر توجه نداشتیم همین تیمسار فرپور کودتاچی نقشه می‌کشید، یعنی می‌آمد و می‌گفت که مثلاً ما چه اسلحه‌ای داریم و چه اسلحه‌ای نداریم، چه مهماتی داریم وچه مهماتی نداریم. او می‌خواست که سرنوشت جنگ ما را تعیین بکند،بنابراین، توجه داشته باشید مسائلی که در کشور می‌گذرد چه در ارتش و چه در صحنه سیاست و چه در محاکمه عباس امیرانتظام و چه در رابطه با مجاهدین خلق و امثال این گروهک های ضد انقلاب.
من از آقای موسوی اردبیلی که یکی از خواهرزاده هایشان مسلماً به شهادت رسیده است و یکی از آنها هم مفقود شده است می خواهم که یک قدری با قاطعیت این عناصر ضد انقلاب را تحت پیگرد قرار بدهند و همچنین بقیه مسائل کشور را، والا این رقم که ما می‌بینیم در مجلس شورای اسلامی از عباس امیرانتظام دفاع می‌شود، وای به حال خارج مجلس (رئیس- اینها مربوط به شما نیست، شما از خودتان دفاع کنید) در هر حال من از اینکه اندکی وقت مجلس را گرفتم معذرت می‌خواهم و فقط بر اساس این بود که حقی بود و مورد این اتهام قرار گرفته بودم، در آینده تا آن جائی هم که زنده هستم مسائل را می‌گویم، حالا شما می‌خواهید بگوئید دیوانه و یا می‌خواهید بگوئید ضعف اعصاب و یا هر چیزی دیگر.(یکی از نمایندگان- شما عاقلید باید بگوئید). (نمایندگان- احسنت، احسنت)
والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکات
من ازشورای عالی قضائی می‌خواهم که این آقای فرامرز زمانی سلیمی که هنوز...
رئیس-بعد از والسلام علیکم دیگرنمی‌شود حرف زد.(خنده نمایندگان) .


ماهنامه شاهد یاران، شماره 48