روایت محسن رضایی از گمشده در هور


1508 بازدید

روایت محسن رضایی از گمشده در هور

کتاب «گمشده من» که برگرفته از خاطرات محسن رضایی درباره سردار شهید علی هاشمی، فرمانده سری‌ترین قرارگاه اطلاعات جنگ (نصرت) است، به زودی برای هفتمین بار منتشر می‌شود.-
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از سوره مهر، محسن رضایی فرمانده سابق سپاه پاسداران در این کتاب به سرگذشت قرارگاه سری نصرت و نقش شهید علی هاشمی در آن نگاه تازه‌ای دارد. در ابتدای کتاب می‌خوانیم: «بعد از عملیات بیت‌المقدس، عراقی‌ها دست ما را خوانده بودند و فهمیده بودند چگونه عملیات می‌کنیم...» و این آغاز ماجراست.

 رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران، برای انجام عملیات در هورالهویزه، که طرحی دور از انتظار دشمن بود، قرارگاه سرّی نصرت را به فرماندهی علی هاشمی تشکیل داد که این فرمانده دوران جنگ تحمیلی در سال 1367 و در جزایر مجنون به شهادت رسید.

محمد مهدی بهداروند، تدوین‌گر کتاب، درباره چگونگی نگارش «گمشده من» گفت: برای تالیف این کتاب، در سال 1381 مصاحبه‌ای سه ساعته با محسن رضایی داشتم و نیز با سردار احمد سوداگر که بخشی از شناسایی منطقه هورالهویزه را بر عهده داشت گفت‌و گو کرده‌ام. همچنین از اطلاعات سردار علی ناصری، از معاونان علی هاشمی نیز بهره برده‌ام.

وی با اشاره به چگونگی شهادت علی هاشمی تصریح کرد: وی در قرارگاه نصرت بود که دو بالگرد عراقی حمله شدیدی را آغاز کردند. دستور عقب‌نشینی داده شد اما علی هاشمی قبول نکرد و در نیزارهای جزیره مجنون به مقاومت پرداخت. از آن پس هیچ خبری از وی به دست نیامد.

این نویسنده ادامه داد: با تصور اسیر بودن علی هاشمی، برای جلوگیری از شناسایی وی توسط ارتش بعث مدت 22 سال نامی از علی هاشمی برده نشد. تا این که رژیم بعث عراق سقوط کرد و با جست و جوی نیروهای تفحص، باقیمانده پیکر این شهید شناسایی و اردیبهشت ماه 89 به خاک سپرده شد.

علی هاشمی سال 1340 در منطقه عامری اهواز به دنیا آمد. در نوجوانی از جریان‌های سیاسی آگاهی داشت و با شروع تظاهرات و راهپیمایی‌ها علیه رژیم پهلوی فعالیت‌های چشمگیری کرد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت موقت و سپس رسمی به عضویت کمیته انقلاب اسلامی درآمد. در آغاز تشکیل سپاه پاسداران از کمیته به سپاه انتقال یافت و علی شمخانی، فرماندهی سپاه خوزستان، او را به فرماندهی سپاه حمیدیه منصوب کرد. وی از آغاز تا پایان جنگ تحمیلی در جبهه حضور داشت.

«گمشده من» توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در قطع رقعی منتشر شده است و به زودی برای هفتمین بار به چاپ می‌رسد.


ایبنا