ایجاد بیش از 3 هزار کتابخانه عمومی در کشو


1508 بازدید

ایجاد بیش از 3 هزار کتابخانه عمومی در کشو

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، «مجد الدین معلمی » در آیین بزرگداشت «کتابداران ، کتابخانه های عمومی و نهضت مطالعه مفید » گفت : تعداد کتابخانه های عمومی کشور به مرز سه هزار 100 باب رسیده و راه اندازی 480 ایستگاه مطالعه در اماکن عمومی و توزیع بیش از ده میلیون جلد کتاب در سراسر کشور، فرصت مطالعه را برای همگان فراهم کرده است.

معلمی به راه اندازی بیش از 560 بخش کودک در سال گذشته در کتابخانه ها اشاره کرد و گفت : روزآمدسازی منابع کتابخانه ها با ارسال منظم 240 عنوان نشریه و هزاران عنوان کتاب، کتابخانه های کارآمدتری را برای اعضا ایجاد کرده است.

این مسوول فرهنگی اضافه کرد : نباید فراموش کرد که مشارکت قریب 9 هزار نفر از فرهیختگان و مدیران ارشد استانی در کمیته های نهضت مطالعه مفید و انجمن های کتابخانه های شهرستانی و استانی و نیز خیرین نیکوکار سرمایه ی گرانبهایی است که نهاد کتابخانه های عمومی از مشاوره و مساعدت آنها چون همیشه بهره می برد.

وی گفت : یکی از برنامه های اصلی این آیین معرفی برترین های عرصه کتاب و کتابخوانی و تجلیل از کتابداران برتر، کارشناسان و مدیران کار آمد و مسوولین کتابخانه های نمونه و معرفی برترین های ستاد ملی و استان ها است.

معلمی با تاکید بر اینکه انتخاب افراد برگزیده در سال های اخیر به شکل یک سنت حسنه پیگیری می شود گفت : صرف نظر از مراحل گسترده شهرستانی و استانی گزینش برترین های سال ،892 پرونده در ستاد ملی هفته کتاب، بررسی شد.

وی یکی از مهم ترین شاخص ها برای انتخاب برگزیدگان را سوابق شخصی و شغلی و دوره های آموزشی طی شده عنوان کرد و گفت : شاخص دیگر ارزیابی، فعالیت های کتابخانه ای بود که این مهم از طریق رصد خدمات همکاران در سه شاخص عضویت، امانت و آماده سازی منابع، بررسی نمرات کسب شده در بازدیدهای دوره ای ستاد مرکز و استان ها، اقدامات موثر در جهت زیباسازی و شاداب سازی کتابخانه و اجرای دقیق مجموعه دستورالعمل ها و آیین نامه های محل خدمت احصا شد.

معلمی توضیح داد: نکته مهم دیگر در انتخاب این افراد ، نحوه فعالیت های خلاقانه جنبی و فوق برنامه ایی بود. فعالیت هایی چون تعامل با مراکز فرهنگی، میزان شرکت در مسابقات فرهنگی، برگزاری نشست های نقد کتاب، کانون ادبی، کلاس های آموزشی و نیز اقدامات برای تبلیغ کتاب و کتابخانه مدنظر بوده است.

در این مراسم نمآهنگی مرتبط با فعالیت کتابخانه های عمومی استان پخش شد ، همچنین دو تئاتر عاشورایی برای حاضران اجرا شد ، اجرای گروه کر با موضوع کتابخوانی از دیگر برنامه های این مراسم بود.

در پایان مراسم از مدیران نمونه و ستادی نهاد ، کارشناسان ، مدیران نمونه استانی ،معاونان نمونه کتابخانه های عمومی ، مسوولان کتابخانه های عمومی ، کتابخوانان و اعضای نمونه کشوری و کتابداران برتر تقدیر شدند.

آیین بزرگداشت «کتابداران ، کتابخانه های عمومی و نهضت مطالعه مفید » با حضور منصور واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی سراسر کشور و مجدالدین معلمی معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه ها برگزار شد.


ایرنا