درگذشت عالم ربانی آیت‌الله حاج شیخ ابراهیم امینی


تهیه و تنظیم : حسین رضوانی
2172 بازدید
آیت‌الله حاج شیخ ابراهیم امینی

درگذشت عالم ربانی آیت‌الله حاج شیخ ابراهیم امینی

عالم ربانی آیت‌الله حاج شیخ ابراهیم امینی عمری را در راه اعتلای نام بلند اسلام، ترویج معارف اهل‌بیت(ع) و پیروزی و توفیق آرمان‌ها و اهداف انقلاب و نظام سپری کرد شامگاه جمعه، پنجم اردیبهشت ماه جاری، در سن ۹۵ سالگی دارفانی را وداع گفت.

رحلت این عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  و یار دیرین امام و انقلاب و آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ، موجب تالم و تاثر فراوان مردم بویژه در شهر قم گردید.زیرا همچنان صدای خطبه‌های شورانگیز و اخلاقی ایشان در یاد و خاطره مردم قم طنین انداز است . وی در ماه های اخیر چند بار بدلیل بیماری در بیمارستان بستری و مرخص شده بود در روزهای اخیر در بیمارستان شهید بهشتی قم بستری بود.

درگذشت این  فقیه والامقام و امام‌جمعه قم را  به محضر مقدس حضرت ولی‌عصر(عج) مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه و بیت مکرم وی تسلیت عرض می‌نمایم.از خداوند متعال برای آن مرحوم، رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان معزز، اجر و صبر مسالت داریم.

زندگینامه :

شیخ ابراهیم حاج امینی نجف آبادی معروف به امینی فرزند حسین، از علماء و فضلاء و مدرّسین معاصر، در نهم تیرماه سال 1304 در نجف آباد متولّد شد.

تحصیلات خود را در اصفهان آغاز کرد، و نزد اساتیدی چون شیخ رمضان علی املایی، شیخ هاشم جنّتی، سیّدمحمّد هاشمی قهدریجانی، حاج میرزا محمودمعین نجف آبادی، میرزا یحیی فقیه ایمانی، شیخ هبه اللّه هرندی، سیّدمحمّدجواد غروی، آشیخ محمّدعلی عالم حبیب آبادی، شیخ ابوالقاسم محمّدی، شیخ محمّدجواد اصولی، سیّدمحمّدباقر ابطحی سدهی، شیخ قنبرعلی کوشکی و شیخ غلام‌حسین منصور نجف آبادی تحصیل نمود. [1]

معالم الاصول و اکثر کتب شرح لمعه را از حاج شیخ محمّدحسن عالم نجف آبادی و قسمت منطق منظومه را نزد حاج آقا صدرالدّین‌هاطلی کوپایی، بعضی از کتاب‌های شرح لمعه را نزدآقا شیخ علی قدیری و آقا شیخ محمّدجواد اصولی آموخت. مکاسب محرّمه را نزد حاج شیخ محمّدرضا جرقویه‌ای، کتاب بیع مکاسب را نزد آقای شیخ مرتضی اردکانی و حاج آقا رحیم ارباب، رسائل رانزد آقا سیّدعبّاس دهکردی و حیدرعلی برومند و قوانین الاصول را نزد سیّدعلی اصغر مدرّس برزانی خواند.

پس از شش سال تحصیل در اصفهان در فروردین 1321 به قصد تحصیل علوم دینی به حوزه علمیه قم رفت و حدود سه ماه در درس اخلاق امام خمینی(حاج‌آقا روح‌الله) شرکت کرد .[2] و بقیّه مکاسب و رسائل را نزد آقای سلطانی و حاج آقا رضا بهاءالدّینی و آقای مجاهدی به اتمام رساند. جلد اوّل کفایه را نزد آیت‌اللّه مرعشی نجفی و جلد دوم را نزد آیت‌اللّه گلپایگانی و منظومه سبزواری (حکمت) را نزد علاّمه طباطبایی فراگرفت. در جلسات خصوصی، نزد علاّمه طباطبایی نیز معاد کتاب اسفار، تمهید القواعد، چند جلد کتاب از بحارالانوار، منطق شفا و مقداری از مطالب مهمّ اسفار را آموخت. پس از اتمام کفایه در درس خارج فقه و اصول آیت‌اللّه بروجردی، سپس امام خمینی شرکت کرد، و پس از مدّتی آن را نزد آیت‌اللّه گلپایگانی ادامه داد. ایشان هم زمان با تحصیل، به تدریس نیز پرداخت، و منظومه حاجی سبزواری، اشارات و چند جلد از اسفار و کتب ادبیّات و شرح لمعه را تدریس نمود.[3]

فعالیتهای اجتماعی و سیاسی

در سال 1341 شرکت در جلسات هسته مرکزی جامعه مدرسین که اعضای آن حضرات آیات وحجج اسلام آقایان: عبدالرحیم ربانی شیرازی، علی مشکینی، علی قدوسی، حسینعلی منتظری، محمد تقی مصباح یزدی، مهدی حائری تهرانی، علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و احمد آذری قمی بودند و اساس‌نامه، مفصلی داشت واهداف ذیل را دنبال می‌کرد :

1. اصلاح حوزه علمیه قم

2. تبلیغ اسلام

3. امر به معروف و نهی از منکر

4. سعی در اجرای احکام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اسلام

در سال 1342 شمسی و با شروع مبارزات ضد رژیم پهلوی با جدیت تمام در خدمت امام خمینی (ره) بود و در چاپ و نشر اعلامیه‌ها، در تشویق علما و مراجع برای همکاری، تشویق مردم به اعتصاب، در مسافرت به شهرستان‌ها، در اعزام طلاب به شهرستانها، در تشویق مدرسان به امضای اعلامیه‌ها، جدی و فعال بودند.

پانزده روز بعد از پیروزی انقلاب در 23 اسفند 1357 از سوی امام ماموریت یافت که به استان هرمزگان برود و به امور نهادهای نوپا و اوضاع ارتش و ادارات بندرعباس جزیره کیش و دیگر جزایر استان و وضع علمای اهل سنت و حوزه‌های علمیه رسیدگی کند.[4]

 

بعد از مراجعت از هرمزگان بار دیگر از سوی حضرت امام در هشتم آبان 1358 مامور شد به استان مازندران به ویژه ترکمن صحرا رفته و به امور آنجا رسیدگی کند و به دستور امام اولین شهریه رسمی را به طلاب و علمای اهل سنت پرداخت. [5]

در دوره اول خبرگان رهبری از استان چهارمحال و بختیاری انتخاب شد . بعد از دوسال به عنوان نایب رئیس مجلس خبرگان و بعد از چندی به ریاست دبیرخانه خبرگان برگزیده شد.

در چهارم اردیبهشت 1368 با حکم حضرت امام (ره) به عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی درآمد و در کمیسیون ولایت فقیه فعالیت داشت ونیز به عنوان نایب رئیس این کمیسیون انتخاب شد. [6]

برای دومین بار از سوی مردم چهارمحال و بختیاری به مجلس خبرگان راه یافت و به عنون نایب‌رئیس و عضو کمیسیون 107 و هیات تحقیق انتخاب شد. دراین دوره، ریاست دبیرخانه مجلس خبرگان را برعهده داشت.

همچنین، عضو هیات امنای دانشگاه امام صادق(ع)، عضو هیات امنای مجمع جهانی علوم اسلامی طلاب غیر ایرانی، عضو هیات علمی و برنامه‌ریزی مجمع جهانی علوم اسلامی بود و در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که یک نهاد علمی– سیاسی است، چه قبل از پیروزی انقلاب و چه بعد از آن، همواره یک عضو فعال بوده و نیز مسئول بخش فرهنگی این نهاد بوده اند .

در طول فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، چه در جامعه مدرسین یا غیر آن، همواره فردی آزاد و معتدل بوده و سعی کرده از مرز حق تجاوز نکند، از افراط و تفریط‌ها و گروه‌گرایی‌ها وجناح‌بازی‌ها خودداری کرده و در تعریف و تمجید یا انتقاد از شخصیت‌های روحانی و سیاسی نیز حد اعتدال را رعایت نموده اند .

از اردیبهشت 1371 به دستور مقام معظم رهبری آیه‌الله خامنه‌ای- مدظله‌العالی- به امامت جمعه شهر قم منصوب شدند و به اتفاق آیه‌الله مشکینی و آیه‌الله جوادی آملی، هر سه هفته یک مرتبه، به نوبت نماز جمعه قم را اقامه نمودند .

عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام .

آیت الله امینی از 27 اسفند 1375 به عضویت مجمع تشخیص مصلحت درآمد و در آخرین حکم مقام معظم رهبری در 23 مرداد  1396 آیت الله امینی به عنوان یکی از اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت منصوب شد.

برخی از مسؤولیتهای آیت الله امینی.

نماینده‌ امام‌(ره‌) در امور استان‌ هرمزگان‌؛ نماینده‌ امام‌(ره‌) در امور استان‌ مازنداران‌؛ نماینده‌ امام‌(ره‌) در اجرای‌ فرمان‌ عفو در همدان‌، ملایر و نهاوند؛ عضویت‌ در شورای بازنگری قانون‌ اساسی با حکم‌ امام‌(ره‌)؛ سه‌ دوره‌ نمایندگی در مجلس‌ خبرگان‌ از چهار محال‌ و بختیاری؛ نایب‌ رئیس‌ مجلس‌ خبرگان‌؛

ریاست‌ دبیرخانه مجلس‌ خبرگان‌؛ عضویت‌ در هیأت‌ امنای‌ دانشگاه‌ امام‌ صادق‌ و مجمع‌ جهانی علوم‌ اسلامی؛ عضویت‌ در جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌؛ امام‌ جمعه‌ شهر قم‌ با حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ از سال 1371

آثار و تالیفات

تالیفات ایشان عبارت‌اند از:

1. بررسی‌ مسائل‌ کلی‌ امامت‌؛ 2. همه‌ باید بدانند؛ 3. بانوی نمونه اسلام فاطمه زهرا (سلام الله علیها)؛

4. اسلام‌ و تمدن‌ غرب‌؛ 5. آموزش‌ دین‌ (4 جلد)؛ 6. آیین‌ همسرداری؛ 7. آیین‌ تربیت‌؛ 8. خودسازی؛

9. دروس‌، من‌ الثقافة‌ الاسلامیة‌؛ 10. انتخاب‌ همسر؛ 11. اسلام‌ و تعلیم‌ و تربیت‌؛ 12. آشنایی‌ با مسائل‌ کلی اسلام‌؛13. وحی‌ در ادیان‌ آسمانی‌؛ 14. در کنفرانسها؛ 15. تعلیمات‌ دینی‌ دورة‌ ابتدایی و راهنمایی تحصیلی. 16. الگوهای فضیلت‌؛ 17. خداشناسی؛ 18. پیامبرشناسی و پیامبر اسلام‌؛ 19. زن‌ در اسلام‌؛

20. آشنایی با مسائل‌ کلی اسلام‌؛21. نماز نور چشم پیامبر اعظم(ص)؛ 22. همه باید بدانند؛ 23. مهمترین واجب فراموش شده؛ 24. دادگستر جهان؛ 25. امامت و امامان علیهم السلام؛ 26. تربیت. 27. پرتوی از اسلام 28. گفتارهای اخلاقی و اجتماعی 29. جهاد با نفس 30. انضباط اقتصادی 31. عدالت در اسلام. [7]اکثرکتاب‌های ایشان  به یک یا چند زبان خارجی ترجمه شده است مانند: انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، عربی، اردو، بوسنیایی، تایی، آلبانی، آذری، اسپانیولی، هندی، ترکی استامبولی، مالی، تاجیک بنگالی .

شرکت در کنفرانس های بین المللی

ارائه ده‌ها مقاله درسمینارهای داخل و خارج ومجله‌های کشور که پاره‌ای از آنها به چاپ رسیده است.

از سال 1375 فصلنامه حکومت اسلامی  را در دبیرخانه  مجمع تشخیص مصلحت منتشر می کرد . [8]

 

 

 

حضرت آیت الله خامنه ای، در پیامی درگذشت ایشان را تسلیت گفتند متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح  ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت عالم مجاهد و پارسا مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ ابراهیم امینی رضوان‌الله‌علیه را به حوزه‌ی مبارک قم و فضلا و علاقمندان و مستفیدان از آثار قلمی آن مرحوم و بویژه خاندان مکرّم ایشان تسلیت عرض میکنم.

عمر با برکت این عالم بزرگوار یکسره در راه علم و کسب و نشر معارف اسلامی و نیز مجاهدت سیاسی و اجتماعی و حضور فعال در مناصب رسمی نظام جمهوری اسلامی همچون امامت جمعه و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت و مجامع تصمیم‌گیر حوزوی، مصروف گردیده است، همچنانکه سلوک فردی ایشان نمونه‌ی چشم‌نوازی از پارسائی و پرهیزگاری و بی‌اعتنائی به جاذبه‌های مادی را مجسّم ساخته است.

رحمت خدا بر این روحانی انقلابی و صادق و مجاهد باد. از خداوند متعال مغفرت و رضوان الهی برای ایشان مسألت میکنم.

سیّدعلی خامنه‌ای

۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ [9]

 

[1]  مهدوی، مصلح الدین،"اعلام اصفهان" جلد اول، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، 1386 ، صفحه  98.

[3] همان

[4] جلد ۶ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۳۷۳

[5] جلد ۱۰ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۳۹۷

[6] جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۶۳

[9] پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای

http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=45408