ماجرای پرماجرای منافقان از دهه چهل تا ابتدای دهه 90 در یک کتاب


2120 بازدید

ماجرای پرماجرای منافقان از دهه چهل تا ابتدای دهه 90 در یک کتاب

 عصر امروز در غرفه مرکز اسناد انقلاب اسلامی مراسم رونمایی از کتاب از مجاهدین تا منافقین با حضور نویسنده کتاب مهدی حق بین برگزار شد.

در این مراسم نویسنده کتاب گفت: پیش از این از من کتابی منتشر شده بود با نام مجاهدین خلق که گروه هدفش نوجوانان و جوانان بودند و حکایت واره هایی داشت از سیر تاریخی مجاهدین خلق اما به نظرم آن کتاب جای پژوهش جدی تری داشت تا برای مخاطبان بزرگسال هم کتاب جامعی داشته باشیم تا موضوع منافقان از ابتدا تا امروز بررسی شود.

وی افزود: این کتاب روند فعالیت های این گروه را از آغاز تا فرجام بررسی کرده و تفاوتش با دیگر کتاب ها بسط موضوع و فعالیت های آنها تا سال90 است. همچنین در این کتاب از نوشته ها و خاطرات جداشدگان از سازمان ها استفاده کرده ام که تقریبا یک سوم  پایانی حجم این کتاب را همین خاطرات تشکیل می دهند.

حق بین درباره محتوای کتاب اظهار داشت: این کتاب از فعالیت های دهه 40 مجاهدین شروع می شود به فعالیت های مسلحانه آنها در دهه 50 و بعد اعلام تغییر در مواضع ایدئولوژیک می رسد. بخش های بعدی کتاب هم به زندانی شدن این گروه قبل از انقلاب ، پیروزی انقلاب اسلامی و پیوستن به بنی صد رو افتادن به دام صدام و بعد از سقوط صدام می پردازد.

این نویسنده در پاسخ به این سوال که جالب ترین بخش این کتاب برای خودتان چه بود، گفت: جالب ترین موضوع برای من برخورد سازمان با آدم هایی هستند که 30 از خانواده و همه زندگیشان به خاطر منافقین گذاشتند و به درجات بالای سازمان رسیدند اما به محض انتقاد، گرفتار شکنجه و ترور شدند و انگار نه انگار که آنها تمام زندگیشان را برای سازمان گذاشته اند.

حق بین در پایان سخنان به وضعیت نشر و مشکلات نویسندگان اشاره کرد و گفت: نویسندگان تاریخ معاصر با مشکل چاپ کتاب هایشان مواجه هستند و ناشران خیلی معدودی این کتاب های را چاپ می کنند همچنین نویسنده ها از عهده تامین مخارج زندگی بر نمی آیند  و باید موسساتی پژوهشی یا صنفی وظیفه جذب و حمایت از آنها را برعهده بگیرند.


فارس