آیت‌الله طالقانی در چارچوب اصول مسلم خود به دیگران هم حق اظهارنظر می‌داد


1562 بازدید

آیت‌الله طالقانی در چارچوب اصول مسلم خود به دیگران هم حق اظهارنظر می‌داد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در مراسم رونمایی از سنگ جدید مزار آیت‌الله طالقانی با اشاره به اینکه آیت‌الله طالقانی یک ویژگی مهم دارند که امروز برای ما درس‌آموز است اظهار داشت: مرحوم طالقانی هم در رفتار و هم در اندیشه یک چتر گشاده است. شاید برخی افراد فکر می‌کنند هر فردی که ایشان را قبول دارد آیت‌الله طالقانی نیز با آنها همفکر است در حالی که وی آرای مشخصی داشت و یک فقیه زبردست شیعه بود که این نکته را هم در تفسیر و هم موارد که صحبت‌هایشان مطالعه می‌شود پیداست که دارای یک اندیشه نظام‌مند درحوزه فقهی است.
وی افزود: اما این حق را برای دیگران قائل است که در چارچوب اصول مسلمی که می‌اندیشد دیگران هم اظهار نظرکنند؛ همین نیز نام ایشان را زنده نگه می‌داد.
سیدحسن خمینی خاطرنشان کرد: تلاش وافر ایشان، شجاعت و زندان‌های طولانی ایشان به جای خود محفوظ  اما بطور کلی انسانها شخصیت متفاوتی دارند که استقلال و حقانیت اندیشه‌شان برایشان مهم‌تر است اما آن بعدی که از شخصیت آیت‌الله طالقانی به کارکرد امروز ما می‌آید آن چتر گشاده است.
وی افزود: انسان‌ها باید با عقاید مختلف با هم زندگی کنند و هم‌دوش هم باشند. در واقع لازم نیست همه هم عقیده باشیم بلکه باید هم هدف باشیم. اگر هدف همه تعالی کشورمان است باید بپذیریم که برای دست‌یابی به این هدف مشترک باید با هم زندگی کنیم و حرف‌های هم را بشنویم. می‌توانیم از این زاویه آیت‌الله طالقانی را به عنوان امروز، دیروز و فردایمان زنده نگه داریم و باید از ایشان یاد بگیریم که دست در دست یکدیگر و د رکنار هم زندگی کنیم. چرا که اگر افراد نتوانند یکدیگر را تحمل کنند راهی جز ستیز برایشان باقی نمی‌ماند.
گلایه فرزند آیت‌ الله طالقانی از رسانه ملی
سید مهدی طالقانی در مراسم سالگرد و رونمایی از سنگ جدید مزار آیت الله طالقانی که با حضور حجت‌ الاسلام سید احمد خمینی، مدیر عامل سازمان بهشت زهرا و یار نزدیک آیت‌الله طالقانی برگزار شد، اظهار داشت: در مراسم‌ مختلفی که هیئت دولت، ریاست جمهوری، اعضای شوراها و شخصیت‌های دیگر به مرقد مطهر امام خمینی (ره) می‌روند، رسانه ملی همه تصاویر را نشان می‌دهد اما نمی‌دانم چرا هیچ تصویری از حضور این مقامات بر مزار آیت الله طالقانی پخش نمی‌کند.
وی ادامه داد: یکبار از احمدی‌نژاد رئیس جمهوری سابق گله کردم که چرا حال که به مرقد مطهر امام خمینی رفته بر سر مزار آیت الله طالقانی نرفته است، وی گفت رفته و عکس‌های آن هم موجود است. احمدی‌نژاد درست می‌گفت اما تلویزیون از آن تصویری پخش نکرده بود.
فرزند آیت‌الله طالقانی تصریح کرد: درباره آقای روحانی رئیس جمهور نیز همین‌طور شد؛ نمی‌دانم داستان چیست اما از این بابت از آقای ضرغامی گله‌مند هستم و امیدوارم خداوند همه ما را به راه راست هدایت کند.
به گزارش تسنیم، در مراسم امروز قرار بود احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم حضور یابد اما این امر محقق نشد.


خبرگزاری تسنیم