تسخیر سفارت آمریکا؛ سرآغاز بیداری اسلامی


13293 بازدید

تسخیر سفارت آمریکا؛ سرآغاز بیداری اسلامی

مرکز اسناد انقلاب اسلامی به مناسبت یوم الله 13 آبان سندی را با عنوان «تسخیر سفارت آمریکا؛ سرآغاز بیداری اسلامی » منتشر کرد.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، خبر تسخیر سفارت آمریکا در تهران به دست گروهی از دانشجویان مسلمان که خود را پیرو خط امام (ره) می‌خواندند، به اندازه کافی خیره کننده بود که طی چند ساعت، از تیتر اول رسانه‌های جهان نیز عبور کرده و به سرمشقی برای مبارزان راه آزادی تبدیل شود. این حرکت نه تنها رد پای امپریالیسم را در خاک ایران محو کرد، بلکه باعث «بیداری اسلامی» و جرقه‌ای برای آغاز فعالیت‌‌های آزادی‌خواهانه و ضدامپریالیستی در میان ملل مسلمان شد.

همین امر نشان دهنده آن بود که ابعاد تسخیر لانه جاسوسی بسیار گسترده‌تر از آن است که تنها مرزهای ایران را در بر بگیرد.

اعتراف آمریکا به الگوگیری ملل مسلمان از ایران

این واقعیت که حرکت دانشجویان پیرو خط امام در تهران، همچون جرقه‌ای بر انبار باروت آزادی‌خواهانه ملل ستمدیده بود، در سخنان «جودی پاول» کاملا هویداست؛ آنجا که وی در اتاق بحران آمریکایی‌ها، تاکید می‌کند، مسئله‌ای که آمریکا با آن مواجه است نه آزادی گروگان‌ها بلکه الگوگیری سایر کشورها از ایران است. پاول خطاب به جیمی کارتر و همیلتون جردن می‌گوید:

«حتی اگر همین امروز گروگان‌ها به خانه بیایند باز هم از مشکلات ما کاسته نخواهد شد.»

خاطرات کارتر نیز بیانگر نگرانی وی از تاثیرپذیری مسلمانان از تسخیر سفارت آمریکا در ایران است،‌وی آشکارا اعتراف می‌کند که حرکت دانشجویان پیرو خط امام باعث خیزش مسلمانان شد؛ جایی که او در خاطرات روز 27 آبان 58 می‌نویسد: «سراسر منطقه خلیج فارس تحت تاثیر انقلاب ایران قرار گرفته بودند... گروهی از مردم پاکستان سفارت ما را در آنجا به آتش کشیدند که یک گروهبان آمریکایی در این حمله جانش را از دست داد.»

تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، سرآغاز بیداری اسلامی

به دنبال تسخیر سفارت آمریکا در تهران، سیل پیام‌ها و بیانیه‌های ارسالی از مراکز و سازمان‌های اسلامی خطاب به رهبر و ملت ایران، نشان می‌داد که حرکت دانشجویان پیرو خط امام تا چه اندازه در بیداری جامعه مسلمان موثر بوده است.

از این میان، می‌توان به پیغام‌های 16 سازمان آزادی‌بخش معتبر جهان اسلام اشاره کرد که ضمن تائید حرکت دانشجویان پیرو خط امام، پشتیبانی خود را از انقلاب اسلامی اعلام کرده بودند.

برخی از این سازمان‌ها عبارت بودند از: اتحادیه عمومی قضات فلسطین، سازمان «امل» لبنان، اتحادیه دانشجویان فلسطینی، انجمن جوانان دموکراتیک لبنان، اتحادیه ملی دانشجویان لیبی، حزب ترقی‌خواه مصر، جبهه آزادی بخش ملی الجزایر، اتحادیه ملی دانشجویان سوریه و انجمن جوانان دموکراتیک یمن.

یکی از سریع‌ترین بیانیه‌ها در روز 14 آبان‌ماه از سوی انجمن دانشجویان مسلمان پاکستان صادر شد؛ آنان با اعلام همبستگی با انقلاب اسلامی ایران، به آمریکا هشدار دادند «تا دست از اعمال پلید و عوام فریب خود بردارد.» به دنبال آن، دانشجویان مسلمان کشورهای اسلامی و عرب مقیم شوروی، در پیامی به ملت ایران اعلام کردند که «تمام ملت مسلمان که با امپریالیسم، صهیونیسم و ارتجاع مبارزه می‌کنند، برای رسیدن به اهداف مقدس انقلاب اسلامی ایران، با دل و جان با شما همراه و همگام هستند.»

این پایان کار نبود؛ بلکه پیامدهای حرکت دانشجویان پیرو خط امام، حتی مرزهای آفریقای جنوبی را نیز در نوردید و به مبارزات کنگره ملی آفریقای جنوبی بر ضد نظام آپارتاید و تبعیض نژادی روح تازه‌ای بخشید؛ چنانچه سران این کنگره، در پیام پشتیبانی خود از ایران اعلام کردند: «ما از مردم پیشرو، دموکراتیک و ضدامپریالیست سراسر جهان می‌خواهیم، هوشیاری به خرج داده و برای خنثی کردن برنامه‌های امپریالیسم بین‌المللی، تحت نظارت امپریالیسم آمریکا، که در صدد توطئه‌ چینی برای وارونه جلوه دادن دستاوردهای انقلاب ایران است، با همبستگی اقدام کنند.»

الگوگیری ملل ستمدیده از اقدام دانشجویان پیرو خط امام

با دامنه‌دارتر شدن امواج تسخیر سفارت آمریکا در تهران، برخی از کشورها نیز اقدام دانشجویان پیرو خط امام را سرمشق قرار داده و به صف مبارزه با امپریالیسم پیوستند؛ گروهی از آنان در مقابل سفارت‌های آمریکا دست به برپایی تظاهرات زدند و گروهی دیگر پا را فراتر گذاشته و همچون دانشجویان ایرانی، سفارت این کشور را تسخیر کردند.

تنها یک روز پس از اتفاقات 13 آبان تهران، مسلمانان نیویورک خشمگینانه به سوی بیمارستان 'کرنل'، جایی که محمدرضا پهلوی در آن بستری بود رفته و با مشت‌های گره کرده خود از سردمداران کاخ سفید خواستند تا 'خبیث‌ترین مرد تاریخ' را برای مجازات به ایران اعزام کنند.

این گروه از مسلمانان سپس با فریاد 'لا اله الا الله' و 'الله اکبر' ساعت‌ها در مقابل بیمارستان یاد شده دست به تظاهرات زدند و در اقدامی دیگر، هفت مسلمان که در میان آنها یک مسلمان سیاهپوست آمریکایی هم دیده می‌شد، با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن عبارات 'لا اله الا الله' و 'شاه مخلوع باید مجازات شود' نوشته شده بود، با زنجیر خود را به مجسمه آزادی بستند که با خشونت پلیس آمریکا مواجه شدند. در همین روز، 60 نفر از اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، در اعتراض به دولت آمریکا و در راستای پشتیبانی از اقدام دانشجویان پیرو خط امام، در مقابل سفارت امریکا در شهر 'بن' دست به تظاهرات زدند که بلافاصله با واکنش پلیس آلمان مواجه شدند.

براساس آماری که خبرگزاری‌ها اعلام کردند، در این جریان 4 نفر از دانشجویان مسلمان زخمی و 8 نفر دیگر دستگیر شدند. با رسیدن خبر تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به مکه نیز شور و شوقی در میان زائرین خانه خدا ایجاد شد و چنانچه 'آیت‌الله محلاتی' می‌گوید، در ساعت 12 ظهر در مسجدالحرام جمع زیادی از زائرین مسلمان سایر کشورهای اسلامی اجتماع کردند و ضمن ایراد سخنرانی، با سردادن شعارهایی از جمله 'نصر من الله و فتح قریب' و 'الله واحد، خمینی قائد' راهپیمایی کردند.

در ادامه موج بیداری اسلامی، دانشجویان دانشگاه آمریکایی بیروت، با الهام از حرکت دانشجویان پیرو خط امام، با تعطیل کردن کلاس‌های خود، برای تسخیر سفارت آمریکا در لبنان راهی این مکان شدند.

آنچنان که خبرگزاری 'یونایتدپرس' گزارش داد، این دانشجویان موفق شدند که به مدت چند ساعت سفارت آمریکا در لبنان را به تسخیر خود درآورند اما با مقاومت ماموران محافظ سفارت روبرو شده و مجبور شدند این مکان را ترک کنند؛ پس از این جریان، به نقل از آسوشیتدپرس، تدابیر امنیتی در اطراف سفارت آمریکا و انگلیس در بیروت به شدت برقرار شد.

در اواخر آبان‌ماه سال 58 نیز تعدادی از مسلمانان غیرایرانی اسپانیا، با حضور درمحل سفارت ایران، ضمن راهپیمایی و سردادن شعار، حمایت خود را از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران اعلام کردند. در ادامه این حرکت‌های ضد امپریالیستی، در روز اول آذر 58، مردم پاکستان که از ظلم آمریکا به ستوه آمده بودند با سرمشق از حرکت دانشجویان پیرو خط امام، سفارت آمریکا در پاکستان را اشغال کرده و به آتش کشیدند. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ساعت‌ها صدای انفجارهای شدید از داخل سفارت به گوش می‌رسید و در تمام شب شعله‌های آتش و دود غلیظی که نشانگر آتش خشم مردم پاکستان از آمریکا بود از ساختمان سفارت به هوا بلند می‌شد. این آتش‌سوزی موجب شد تا سفارت آمریکا در اسلام آباد، تلی از خاکستر شود و کلیه کارمندان سفارت آمریکا به سفارت انگلیس پناه ببرند. اندکی بعد مرکز فرهنگی آمریکا در 'راولپندی' نیز آتش گرفت و یک مدرسه آمریکایی و دو کنسولگری آمریکا در بیروت نیز با اقدام قهرآمیز پاکستانی‌ها مواجه شد. در کویت هم تظاهرکنندگان پرچم آمریکا و صورتک کارتر را در برابر سفارت آمریکا به آتش کشیدند و از اقدام دانشجویان مسلمان پیرو خط امام حمایت کردند.

پس از این جریان، امام (ره) در دیدار افسران نیروهای سه‌گانه ارتش پاکستان، اقدام مردم پاکستان را موجب خرسندی دانستند و فرمودند: « امروز مواجه شدیم با دولت آمریکا و ما امیدواریم که ملت‌های برادر ما، ملت‌های اسلامی، که همانطور که ما گرفتار بودیم بر ظلم و تعدی اجانب، آنها هم گرفتار بودند، امروز که ملت ما قیام کرده است آنها هم قیام کنند. و موجب خرسندی است که پاکستان قیام کرده است. و الآن که من روزنامه را تیترش را دیدم، دیدم که نوشته است که تمام پاکستان بر ضد آمریکا قیام کرده است. و دانشگاه‌ها ـ ظاهراً نوشته بود که ـ سه روز تعطیل شده است. و این یک مژده‏ای بر ملت مظلوم ما هست که تنها نیست.»

10 روز بعد از این جریان، مردم لیبی هم به طرفداری از اقدام دانشجویان پیرو خط امام، سفارت آمریکا در 'طرابلس' را به آتش کشیدند. طبق اعلام خبرگزاری‌ آسوشیتدپرس، دو هزار تظاهرکننده لیبیایی با حمله به سفارت آمریکا در طرابلس، درب ورودی آنجا را شکسته، به درون ساختمان رفته و سپس آنجا را آتش زدند. همچنین این تظاهرکنندگان که علیه آمریکا و محمدرضا پهلوی شعار می‌دادند، از دانشجویان ایرانی اشغال کننده سفارت آمریکا به شدت حمایت کردند.

علاوه بر نمونه‌هایی که ذکر شد، امواج مبارزات مردم ایران با امپریالیسم آمریکا به تایلند نیز رسید و مسلمانان این کشور ضمن تظاهراتی که در روزهای محرم در بانکوک برپا کردند، در مقابل سفارت آمریکا در این شهر تجمع کرده، به سردادن شعارهایی علیه آمریکا پرداختند و در ساعت 5 و 30 دقیقه بعداز ظهر روز تاسوعا، سفارت آمریکا در بانکوک را اشغال کرده و سپس آن را به آتش کشیدند.

الگوی تسخیر سفارت آمریکا در ایران، تنها محدود به مرزهای کشورهای اسلامی نبود بلکه کشورهای غیرمسلمان نیز با الگو قرار دادن این اقدام، مبارزه خود با آمریکا را کلید زدند. در ال‌سالوادور، احساسات ضدآمریکایی به سرعت رشد کرد و به خیابان‌ها کشیده شد؛ بنابر اعلام خبرگزاری‌ها در چنین شرایطی، «تفنگداران دریایی آمریکا ناچار شدند به شدت از سفارت این کشور در 'سان‌سالوادور' پایتخت ال‌سالوادور مراقبت کنند.»

حرکت‌های ضدامپریالیستی ملل مسلمان که به دنبال تسخیر سفارت آمریکا در تهران آغاز شد نشان داد که انقلاب اسلامی و پس از آن تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام باعث بیداری ملل مسلمان شده است؛ همانطور که در گرماگرم روزهای تسخیر لانه جاسوسی، سفیر الجزایر در تهران در این رابطه اظهار کرده بود: «پس از انقلاب ایران، ملت‌های چند کشور بیدار شدند و حکومت‌های مستبد را واژگون کردند.

از جمله در اوگاندا 'عیدی امین'، در آفریقای مرکزی 'بوکاساو' و در نیکاراگوئه 'سوموزا'...»

از این جهت، می‌توان به قطعیت گفت که تسخیر سفارت آمریکا در تهران، بیش از پیش باعث افول امپریالیسم آمریکا شد و به جهانیان نشان داد که چگونه می‌توان در برابر یک قدرت جهانی ظالم ایستاد؛ بی‌جهت نیست که روزنامه 'الثوره' چاپ دمشق، تسخیر سفارت آمریکا را سرآغازی برای بیداری کشورهای ستمدیده دانست و عنوان کرد که این حرکت «دلیل بزرگی است بر اینکه ملت ها قادرند حقوق خود را از سرسخت‌ترین و نیرومندترین دولت امپریالیستی بازگیرند.»


ایرنا