ماجرای دیدار نماینده شاه با امام خمینی(ره)


1505 بازدید

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، امام خمینی (ره) و مفاهیم اخلاقی، مجموعه‌ای است که با استفاده از آموزه‌های نظری و سیره عملی امام راحل (ره) می‌کوشد، جوانان را با پاره‌ای از مفاهیم اخلاق دینی آشنا سازد و در معنویت و صفای زندگی سهمی داشته باشد.

از عناوین برخی از مجموعه کتاب‌های «امام خمینی (ره) و مفاهیم اخلاقی» می‌توان به «اعتماد به نفس»، «اخلاق مسئولان»، «کرامت انسان»، «خرد اجتماعی»، «انتقاد و انتقادپذیری»، «مدارا»، «عدالت» و اکنون «توکل» و «زهد و پارسایی» اشاره کرد.
 
کتاب «توکل» توسط «رضا میرزاجانی» در چهار فصل نظیر «کلیات»، «منشأ و ارکان توکل»، «نشانه‌ها و ثمرات توکل» و «درجات توکل» و بخش‌هایی همچون «درجه توکل امام»، «سازگاری توجه به اسباب با توکل»، «کوچک شمردن مشکلات بزرگ»، «نمونه‌هایی از مقاومت و پایداری امام»، «نامه یکی از آزادگان به محضر امام»، «آرامش در سیره امام»، «کسب محبوبیت نزد اهل آسمان و زمین»، «علت ضعف توکل» و «دلبستگی فطری به خدا» به نگارش درآمده است.
 
در بخشی از این کتاب درباره «درجه توکل امام»، می‌خوانیم: می‌توان به جرأت اعتراف کرد که امام جزء افراد متوکل مرتبه سوم و فانی فی‌الله بود.
 
آیت‌الله یزدی نقل می‌کند: من جریانات سیاسی بسیاری از محضر امام را درک کرده‌ام که اولین آنها جالب‌ترین است. «بهبودی» از طرف شاه آمده بود و ملاقات خصوصی می‌خواست؛ بعضی آقایان موافقت کرده بودند. امام فرموده بودند: در همین جلسات عمومی می‌تواند بیاید. این ملاقات خصوصیات ویژه‌ای داشت و من با علاقه مفرط می‌خواستم ببینم بحث را که شروع می‌کند و از کجا شروع می‌شود؛ محل نشستن حضرت امام، کیفیت حضور جمع نسبتاً زیادی از طلاب محترم و مردم، کیفیت ورود و احترامی که به عمل آورد، برخورد کاملاً ساده و عادی که حضرت امام داشتند، شرح مفصل لازم است. اما همان موقع که بهبودی نشست، قبل از آن که سخنی بگوید، حضرت امام شروع فرمودند که «ما توقع نداشتیم ایشان_ شاه_ روحانیت را ارتجاع سیاه بخواند» و با شدت به حالت نیمه عصبانی زندگی روحانیون را تشریح کرده و ارتجاع را معنا کردند. او که نمی‌توانست سخنی بگوید، پس از مدتی، گفت: حضرت آیت‌الله، خلاف به عرض مبارک رسانده‌اند. خواست دنبال کند، امام سخن او را قطع کرده، فرمودند: خیال می‌کنید من همین جوری چیزی می‌گویم؟ خلاف به من گفته شده؟ و شروع کردند به ذکر مدرک و زمان و خصوصیات صحبت شاه.
 
بالاخره بهبودی دید نمی‌تواند چیزی بگوید، سخنان حضرت امام که تمام شد، گفت: حضرت آیت‌الله، فقط یک پیام‌آورده بودم، اگر اجازه می‌دهید، بگویم؟ هنوز چند جمله نگفته بود که امام فرمودند: به ایشان بگویید اشتباه کرده‌اند. ارتجاع سرخ است. به ایشان (شاه) بگویید: حداقل به همین قانون عمل کنند. پس از یکی دو جمله، فرمودند: ما تکلیف خودمان را می‌دانیم، ایشان هم خودشان می‌دانند.
 
آیت‌الله مؤمن می‌گوید:
 
وقتی در ایام عید سال 42 که مصادف با 25 شوال، شهادت حضرت امام صادق (ع) بود، کماندوهای شاه در لباس دهقانان به مدرسه فیضیه حمله کردند و مردم و طلاب را زدند. سه روز در قم این جریان ادامه داشت.
 
صبح همان روز گفتند که کماندوها اول به منزل امام رفته‌اند، ایشان در منزل مجلس روضه‌ای داشتند که کماندوها قصد داشتند آن جا را به هم بزنند، اما ناچار شدند خودشان صحبت کرده و تهدید کنند که اگر این جا را به بزنید می‌گویم ملت تکه‌تکه‌تان کنند! کماندوها هم ترسیدند و عصر در مدرسه فیضیه این مسأله اوج گرفت.
 
آیت‌الله محلاتی در جملاتی چنین می‌گوید: پس از فاجعه فیضیه، امام گفتند: چیزی می‌نویسم در جواب نامه آقایان تهران، بیایید آن را ببرید. من مقداری دیر رسیدم لذا امام آن را فرستاده بودند و بعد من رفتم با کمک دوستان آن را چاپ کردم. آن مطلب اعلامیه معروف «شاه‌دوستی یعنی غارتگری» خطاب مرحوم سید علی ‌اصغر خویی بود که این برای اولین‌بار بود امام شاه را مطرح کردند.
 
وقتی خدمت امام برگشتم، فرمودند: «شما نرسیدید، دادم بردند تهران» به امام عرض کردم: مطلب چه بود؟ فرمودند: «به شاه برخورد داشت». من ترسیدم. عرض کردم: آقا، شاید مصلحت نباشد. ایشان خندیدند و فرمودند: آن چه که خداوند برای ما ثبت کرده، همان به ما خواهد رسید.
 
مؤسسه چاپ و نشر عروج کتاب «توکل» از سری مجموعه کتاب‌های «امام خمینی (ره) و مفاهیم اخلاقی» را در 97 صفحه و با قیمت 6000 تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.
 
کتاب «زهد و پارسایی» نیز توسط «محمدتقی خلجی» در 6 فصل با عناوینی همانند «زهد و پارسایی در لغت و اصطلاح»، «تفاوت زهد اسلامی و رهبانیت مسیحی»، «ریشه‌ها و مبانی زهد و پارسایی»، «مراتب زهد و پارسایی»، «آثار زهد در حیات فردی و اجتماعی» و الگوهای متعالی زهد و پارسایی» نوشته شده است.
 
این کتاب، تحقیقی است به اختصار در جهت تشریح دیدگاه‌های امام خمینی (ره) در باب زهد و پارسایی و تبیین مفاد و مفهوم و بیان جایگاه و آثار و پیامدها و نقش تأثیرگذار آن، به ویژه در حوزه «مدیریت‌ها و مسئولیت‌ها» و در نهایت «پختگی انسان» که همانا غایب سلوک الهی او در این جهان است.
 
در بخشی از کتاب «زهد و پارسایی» درباره «زی طلبگی»، می‌خوانیم: هر چند بیشتر عالمان با اخلاص ایران در میان مردم از وجاهت و محبوبیت برخوردارند و با سلامت نفس زندگی می‌کنند، اما به وضوح می‌بینیم که طیفی از روحانیون نه تنها به حداقل بسنده نمی‌کنند بلکه به زیاده‌خواهی روی آورده‌اند، خانه‌های کذایی، باغ‌ها و ویلاها و ...
 
در گذشته برگ اول شناسنامه هر روحانی زهد و پارسایی و روی گردانی از زخارف دنیوی بود. روحانیون با توده‌های محروم حشر و نشر متواضعانه داشتند و این نقش مهمی در بهبود روند پیوند دین و جامعه داشت و در روزگار ما نیز، باید این چگونگی حفظ شود.
 
امام خمینی (ره) با اعلام برتری کوخ‌ نشینان بر کاخ ‌نشینان و جنگ مستمر فقر و غنا و ضرورت پیروزی مستضعفان بر مستکبران، عملاً جایگاه روحانیون را کنار قشرهای فرودست جامعه مشخص کرد. اما برخی روحانیون شخصاً و یا از طریق فرزندان و بستگا‌ن‌شان وارد فعالیت‌های گسترده اقتصادی شدند و به نام خود یا در قالب مؤسسات اقتصادی عام‌المنفعه و مؤسسات فرهنگی، از تمول و تمکن غیر منتظره‌ای برخوردار شدند.
 
مؤسسه چاپ و نشر عروج کتاب «زهد و پارسایی» از سری مجموعه کتاب‌های «امام خمینی (ره) و مفاهیم اخلاقی» را در 152 صفحه و با قیمت 6000 تومان منتشر و به مخاطبان این عرصه، ارائه کرده است.


فارس