بیانیه آیت‌الله کاشانی در مورد وقایع فلسطین


روزنامه اطلاعات؛ ۳ خرداد ۱۳۲۷:

این خطابه از طرف آیت ‌الله حاج سید ابوالقاسم کاشانی به مناسبت وقایع فلسطین تهیه و در روز جمعه[31 اردیبهشت] ساعت چهارونیم بعد از ظهر در [اجتماع] مسجد سلطانی قرائت گردید:

بسم الله الرحمن الرحیم

والصلوة والسلام علی خیر خلقه و اشرف انبیائه محمد و آله الطاهرین

السلام علیکم و رحمت الله و برکاته

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْیِیکُمْ». به مضمون آیه شریفه و به جهت اداء وظیفه حتمیه از جانب حضرت ولی عصر عجل الله فرجه شمّه‌ای از آنچه راجع به حیات و عظمت و سعادت و کامیابی دنیا و آخرت است به عرض برادران ایمانی خود می‌رساند:

دین مقدّس اسلام که ضامن سعادت دنیا و آخرت بشر است به ما تکلیف فرموده که با یکدیگر به رأفت و مهربانی سلوک و رفتار نموده و برای حفظ شئون اجتماعی و سیاسی کشورهای اسلامی برادرانه پشتیبانی از هم بنماییم و به مبانی دین و آیین از خدای یگانه و قرآن و پیغمبر عظیمالشأن و پیشوایان دین سلام الله علیهم اجمعین و معاد ایمان کامل داشته باشیم. چنانچه در این آیه شریفه می‌فرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا». همین ایمان به خدا و قرآن، همین ایمان به رسول و مبانی دین و تعالیم عالیه و دستورات اخلاقی و اجتماعی اسلام بود که در صدر اسلام روح یگانگی و برادری و برابری و شهامت را در مسلمین به حدّی دمیده و تقویت نمود که از صحرای خشک عربستان بیرق لا اله الا الله و محمد رسول الله را بر دوش بی‌آلایش خویش کشیده و بر قلب ملل عالم کوبیدند. از یک طرف تمام آسیا را در مدت کمی تسخیر نموده و از عراق عرب و ایران و هندوستان گذشته، خود را به چین و به ‌جزایر پراکنده اقیانوسیه رسانیدند و از طرف دیگر به قلب اروپا و اسپانیا نفوذ نموده و از طرفی شام، مصر و مراکش و الجزایر و سراسر افریقای شمالی را مسخّر نموده تا آن که به نزدیک پاریس یعنی قلب کشور فرانسه تاختند و همه را تحت سیطره خود درآورده و مطیع خود ساختند و در نتیجه همین ایمان به خدا و رسول و در سایه همان برادری و اتّحاد و یگانگی و اتفاق بود که پشت بزرگترین امپراتور‌های جهان را به لرزه درآورده و بر سراسر دنیای متمدّن آن زمان تسلط یافته و تاج از سر آنها برداشته و باج گرفتند.

متأسفانه در نتیجه تحوّلات و پیدایش سیاستهای بوقلمونی جهان و بالخصوص بر روی کار آمدن حکومت‌های جبّار و تبه‌کار و نفوذ سیاست و مداخلات خائنانه و استقلال‌شکنانه شومِ دُول استعماری، زنجیر اتّحاد و یگانگی و آن معنویت و برادری و برابری را که اسلام به دور خود کشیده و با نیروی ایمان دانه‌های محکم آن را به هم متّصل و پیوست نموده بود از یکدیگر گسیخته و خاک ذلّت بر سر مسلمین عموماً ریختند.

برادران عزیز مسلمان! امروز بیش از همه چیز به اتّحاد و برابری و یکرنگی و صمیمیت احتیاج داریم. چنانچه خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ» باید با ایمان به مبدأ حق و حقیقت در سایه تعالیم اسلامی سعی کنیم که ریشه‌های بدبینی را از بیخ و بن برکنیم و خود را مشمول آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوصٌ» بداریم. خداوند تبارک و تعالی کسانی را که در راه او فداکاری می‌کنند و دسیسههای کفر در آن‌ها رخنه ندارد دوست دارد. به طوری که پیغمبر اکرم فرموده «المؤمنون کبنیان واحد، یشدّ بعضاً بعضا» یعنی مسلمانان مانند اجزای یک ساختمانند که یکدیگر را نگاهداری می‌نمایند.

اسلام حدود و ثغوری برای مسلمین تعیین نکرده و نقطه یا سرزمین معیّنی را برای آنها وطن قرار نداده است و همه مناطق و ممالک اسلامی وطن مسلمین است، و بر مسلمانان لازم نموده است که اگر چنان که برای برادران مسلمان زحمت و مشقّتی پیش آید بکوشند و به کمک یکدیگر رفع نگرانی از خود بنمایند. اسلام با تمام قوا بر آن بوده که مسلمین اختلافات را کنار گذارند و متّحداً و متّفقاً در یاری و استعانت یکدیگر جدّیت نمایند و به مضمون آیه مبارکه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» کمر همّت بر میان بندند.

این مصیبتی که اخیراً برای برادران مسلمان فلسطین پیش آمده و ایرانیان را برای همدردی و اظهار تأثر در این مکان گردهم جمع آورده، منشأ آن حس برادری و عواطف دینی و اسلامی است که همه متّحداً تأثر و تألم خود را با قلبی آزرده و خاطری پریشان به سمع عموم مسلمین دنیا می‌رسانیم: چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را  نماند قرار

اکنون نکاتی چند درباره اوضاع فلسطین که باعث تهییج احساسات مردم ایران و اجتماع عمومی شده است به سمع آقایان محترم می‌رساند:

چنانچه در اخبار روزانه مشاهده کرده‌اید بعضی دُول بدون مجوز قانونی، فلسطین را که از مراکز مقدّسه اسلام و محل مسجد اقصی که قبله اول مسلمین می‌باشد و سالیان دراز وطن و مسکن مسلمانان به شمار می‌رفت و بر آن حکومت می‌کردند و در طی صدها سال جنگهای خونین صلیبی و دادن میلیونها کشته نتوانسته‌اند این سرزمین مقدّس را از چنگال مسلمین به درآورند، وطن یهودیانی که از نقاط مختلفه عالم به آنجا مهاجرت کرده شناخته‌اند، در صورتی که حکومت اسلام از قدیم‌الایام بر فلسطین حقّی ثابت است و مسلمین دنیا به خصوص ملت ایران چنین اجازه‌ای را نمی‌دهند که متجاسرین یهود که ذلیل‌ترین ملل عالم‌اند به این حقّ ثابت دست تعدّی دراز نموده و با چنگال‌های آلوده به فساد و ظالمانه خود، خانمان برادران مسلمان ما را در هم ریخته و خون آنان را بی‌رحمانه بریزند. در این مورد است که پیغمبر اکرم(ص) اشاره بدین موضوع می‌فرماید:«مَن اصبحَ و لَمْ یَهْتَمَّ بامورِ المُسلمینَ فَلَیسَ بمُسلِمٍ»، یعنی کسانی که صبح کنند و در اهتمام برادران مسلمان خود نباشند، از اسلام بهره ندارند.

برادران مسلمان ایرانی باید بکوشید در این هنگام که سخت‌ترین مصائب بر برادران مسلمان شما رخ داده، از آنها حمایت نمایید و با تمام قوا در کمک و استعانت آنها قیام کنید. تمام مردم ممالک اسلامی هر یک به نوبه خود از کمک مالی و جانی نسبت به مردم بی‌پناه فلسطین از همدردی دریغ ننموده و فداکاری کرده‌اند. تمام ممالک اسلامی دنیا وطن ما است و ما نیز با تمام قوا جاناً و مالاً نسبت به سهم خود باید از آن‌ها حمایت کنیم و در حفظ منافع و مصالح عالیه مسلمین کوتاهی ننماییم. ما برای شهدای مسلمین فلسطین به خصوص سید عبدالقادر الحسینی شهید راه اسلام درود فرستاده و به احترام ارواح پاک آنان یک فاتحه می‌خوانیم.

البته خاطر محترم آقایان مستحضر است یهودیانی که در فلسطین باعث این همه ظلم و جنایت شده‌اند، یهودیانی هستند که از نقاط مختلف عالم به آنجا مهاجرت کرده‌اند و با یهودیانی که در ذمّه اسلام یعنی تحت حمایت اسلام بوده جدا می‌باشند و یهودیانی که در ممالک اسلامی در تحت حمایت دولت‌های اسلامی زندگی می‌کنند از حیث جان و مال در امان می‌باشند.

در خاتمه از مسلمانان ایران تقاضای همه‌گونه کمک مادی و معنوی به برادران ستمدیده فلسطین می‌شود و برای این منظور حسابی در بانک ملی ایران مرکز و شعبه بازار به نام اعانه فلسطین باز شده است. انتظار می‌رود برادران دینی از هرگونه مساعدت و بذل همراهی مالی درباره مسلمانان فلسطین کوتاهی و مضایقه ننمایند.


بیانیه آیت‌الله کاشانی در مورد وقایع فلسطین