همایش «فضای مجازی و هویت» برگزار می‌شود


1724 بازدید

همایش «فضای مجازی و هویت» با هدف استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای تحکیم و تقویت هویت اسلامی ـ ایرانی بهمن‌ماه سال جاری از سوی مؤسسه مطالعات ملی برگزار می‌شود.
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر،مؤسسه مطالعات ملی در ششمین همایش سالانه خود با هدف شناخت گفتمان هویتی فضای مجازی، آسیب‌شناسی هویت در فضای مجازی، استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای تحکیم و تقویت هویت اسلامی ـ ایرانی، مدیریت مناسب هویت در فضای مجازی و آینده‌شناسی هویت اسلامی ـ ایرانی در فضای مجازی، اقدام به برگزاری همایشی با عنوان «فضای مجازی و هویت» می‌کند.
 
از جمله محور‌های این همایش که تنها منحصر به موارد معرفی شده نیست و سایر موضوعات مرتبط با همایش نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت می‌توان به بخش اول این محور‌ها که فضای مجازی و هویت؛ نظریه‌ها و دیدگاه‌ها است و شامل موضوعاتی همچون «فضای مجازی، ابعاد، ویژگی‌ها و کارکردهای آن در عرصة هویت»‏،‏ «پیامدهای فرهنگی قرار گرفتن در فضای مجازی‏»، «مختصات فرهنگی اجتماعی فضای مجازی»، «رابطة هویت‌های خُرد ملی با هویت‌های کلان جهانی در فضای مجازی»، «فضای مجازی، هویت و نظامات حقوقی و شهروندی‏» و «ظرفیت‌های بومی در نظریه‌پردازی‌های هویت و فضای مجازی» است.
 
بخش دیگر محور‌های این همایش فضای مجازی و هویت اسلامی ـ ایرانی است که از موضوعاتی همچون «بازنمایی مؤلفه‌های هویت اسلامی ـ ایرانی در فضای مجازی»، «زبان فارسی و فضای مجازی»، «تصویر فرهنگ دینی و آداب ایرانی در فضای مجازی»، «فضای مجازی، کارگزاران و نهادهای اجتماعی هویت‌ساز»، «روایت مجازی از تاریخ ایران»، «فضای مجازی و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی»، «ظرفیت‌های فضای مجازی برای تحکیم و تقویت هویت ایرانی و اسلامی» و «تجربیات کشورها در عرصة فضای مجازی و هویت» تشکیل می‌شود.
فضای مجازی و تحولات هویتی در ایران بخش سوم از محورهای این همیاش است که با موضوعاتی پیرامون، «فضای مجازی و سطوح هویت (هویت جهانی، منطقه‌ای، ایران فرهنگی، ملی و محلی)‏»، «تأثیر فضای مجازی بر خودبیگانگی فرهنگی هویتی»، «برساختن هویت در فضای مجازی‏»، «آسیب‌شناسی مباحث هویت اسلامی ـ ایرانی در فضای مجازی»، «فضای مجازی و بازنمایی هویت در زندگی روزمره»، «گونه‌شناسی گفتمان‌ها و روایت‌های هویتی در فضای مجازی»، «تأثیر فضای مجازی بر فرایندهای جامعه‌پذیری کاربران» و «کاربران و هویت‌های مجازی شده» بررسی می‌شود.

آخرین بخش از محور‌های عنوان شده برای این همایش، آینده‌شناسی هویت اسلامی ـ ایرانی در فضای مجازی است که با موضوعاتی پیرامون، «ترسیم آینده‌شناسانه از هویت اسلامی ـ ایرانی در فضای مجازی»، «حفاظت و صیانت از هویت در فضای مجازی»‏، «سیاستگذاری‌های هویتی در فضای مجازی» و «راهبردها و سیاست‌های تقویت هویت اسلامی ـ ایرانی در فضای مجازی» است.‏
 
ساماندهی همایش توسط موسسه مطالعات ملی با همکاری مرکز تحقیقات هویت و تمدن آوا است و تاریخ برگزاری جشنواره بهمن‌ماه سال جاری عنوان شده است. همچنین مهلت ارسال چکیده 10 آذر‌ماه و مهلت ارسال کل مقاله 15 دی سال جاری اعلام شده است. محل برگزاری این همایش متعاقبا اعلام می‌شود.
 
علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر از این همایش می‌توانند به دبیرخانه همایش «فضای مجازی و هویت» به نشانی تهران- خیابان انقلاب- خیابان دانشگاه- خیابان شهدای ژاندارمری پلاک 43 مراجعه و یا با شماره تلفن‌های 66415488 – 66415467 تماس حاصل کنند. پایگاه اینترنتی www.rinsweb.ir/hamayesh و رایانامه motaleatmeli@yahoo.com برای دریافت اطلاعات بیشتر در نظر گرفته شده است.


خبرگزاری بسیج