صورتجلسه ساواک در خصوص مجالس روضه خوانی


2509 بازدید

صورتجلسه ساواک در خصوص مجالس روضه خوانی
به منظور پیشبینی احتمالی درباره مجالس روضهخوانی و احیأ و برای مراقبت بیشتر از وعاظی که احتمالاً امکان دارد در ایام 19 تا 23 ماه رمضان روی منبر از موضوعهای مذهبی و بیان احکام خارج و اظهارات برخلاف مصلحتی ایراد نمایند (با اینکه قبل از ماه رمضان تذکرات لازم به کلیه آنان داده شده و تاکنون نیز با مراقبت مستمر کاملاً رعایت کردهاند) در ساعت 9 صبح روز دوشنبه 20/10/44 کمیسیونی با شرکت رؤسای ساواک شهربانی ـ ژاندارمری در دفتر کار ریاست ساواک اصفهان تشکیل و پس از تبادل نظر با توجه به دستورات واصله از مرکز تصمیمات ذیل اتخاذ گردید.

1ـ همانطوری که از اول ماه مبارک رمضان وسیله شهربانی و ژاندارمری اقدام شده کلیه مجالس روضه باید با اجازه قبلی بوده و متقاضی در تقاضای خود (محل روضه ـ ساعت روضه ـ صورت وعاظ) را قید که پس از بررسی و تصویب اقدام به روضه خوانی نماید.

2ـ صاحبان مجالس بزرگ و با اهمیت موظف هستند که یک دستگاه ضبط صوت گذارده و کلیه سخنان وعاظ را ضبط و نوار پس از پایان روضه وسیله اطلاعات شهربانی کنترل گردد.

3ـ کلیه وعاظ باید قبلاً در شهربانی و پاسگاه ژاندارمری اخلاقاً یا کتباً تعهد بسپارند که هیچگونه اظهار برخلاف مصالح کشور ایراد ننموده و از بردن نام خمینی اجتناب ورزند.

4ـ از طرف دستگاههای انتظامی در کلیه مجالس روضه خوانی مأمور گمارده شود که در صورت خرابی ضبط صوت صحبت وعاظ را گزارش نمایند.

5ـ وعاظی که از خارج حوزه استان اصفهان مخصوصاً قم وارد میشوند قبلاً باید صلاحیت آنان از طرف ساواک منطقه مورد تأیید قرار گیرد.

6ـ در کلیه مجالس احیا از طرف دستگاههای انتظامی مأمور گمارده شده و تذکرات لازم به پیشنمازان و برگزارکنندگان احیا داده شده است.

7ـ استفاده از بلندگو با اجازه قبلی شهربانی فقط برای ساعات مجاز آن هم در داخل شبستان خواهد بود. 8ـ در صورتی که واعظی اظهاراتی برخلاف مصالح عمومی بنماید پس از خاتمه روضه به نحوی به شهربانی و پاسگاه احضار و مورد تعقیب قانونی قرار گیرد که تحریکآمیز نباشد. 9ـ در لیالی 19 تا 23 ماه رمضان شهربانی تعدادی نیرو (کمتر از 50 نفر نباشد) با وسائل مجهز به حال آمادهباش در شهربانی نگاه خواهد داشت که در شرایط ضروری از آنها استفاده نماید. رئیس سازمان اطلاعات و امنیت استان اصفهان ـ سرهنگ تقوی رئیس شهربانیهای استان اصفهان ـ سرهنگ پرتو

فرمانده هنگ ژاندارمری استان اصفهان ـ سرهنگ دهنادی