مذاکرات محافل روحانى پس از اعدام طیب


2202 بازدید

مذاکرات محافل روحانى پس از اعدام طیب


موضوع : مذاکرات محافل روحانى پس از اعدام طیب



در محافل روحانى پس از اعدام طیب و حاج اسمعیل مذاکرات زیر صورت گرفته است.

1ـ عده‏اى از جنوب شهرى‏ها و بازاریها متوسل به آیت اللّه‏ خوانسارى گشته که از پیشگاه شاهانه استدعا نماید این دو نفر را اعدام نکنند و یک درجه تخفیف دهند. آیت اللّه‏ خوانسارى هم به آقاى هیراد رئیس دفتر مخصوص را ملاقات، استدعاى خود را وسیله ایشان به شرفعرض همایونى مى‏رساند ولى اعلیحضرت همایونى مثبت و منفى پاسخى نمى‏دهند.

2ـ آیت‏اللّه‏ گلپایگانى نیز از قم همین استدعا را مى‏نماید که باز به ایشان هم جوابى داده نمى‏شود .

3ـ عده‏اى از جنوب شهرى‏ها و خانواده حاجى اسماعیل رضایى به آیت اللّه‏ شیخ جواد فومنى1 امام جماعت مسجد لرزاده متوسل گشته و مشارالیه مى‏گوید با این که چندین مرتبه مرا قزل قلعه زندانى کرده حاضرم چنانچه اجازه داده شود روى پاهاى اعلیحضرت همایونى افتاده استدعا نمایم اعدام حاجى اسماعیل رضایى که مرد بسیار متدینى مى‏باشد و تاکنون اعمال خیریه بیشمارى از او دیده شده به حبس ابد تبدیل فرمایند و تا عمر دارم در مسجد مربوطه پشت بلندگو دعاگوى ذات شاهانه و خاندان سلطنت باشم ولى استدعاى او هم مورد قبول واقع نمى‏شود.

4ـ چند نفر از روحانیون به امام جمعه متوسل شده که این دو نفر را اعدام ننمایند امام جمعه تهران شخصا و هم چنین به وسیله آقایان وزیر دربار و رئیس دفتر مخصوص پیشگاه شاهانه شرفیابى حاصل لیکن مؤثر واقع نمى‏شود.

5- آقایان سید ضیاءالدین طباطبایى، عباس مسعودى مدیر روزنامه اطلاعات هم در این مورد سعى فراوان مبذول مى‏دارند که مثمرثمر واقع نمى‏شود. علیهذا آقایان نامبرده وعده‏اى از وعاظ درصدد برآمده که از این جریانات به ضرر دولت و دربار شاهنشاهى بهره‏بردارى نمایند. علیهذا این طور شایع کرده‏اند که چون دربار شاهنشاهى و دستگاههاى انتظامى براى ایجاد بلوا در گذشته و حال از وجود طیب و یارانش استفاده نموده و اساسا بلواى 15 خرداد برحسب دستور اولیاى امور و دستگاههاى انتظامى وسیله طیب براى خراب کردن و کوبیدن روحانیون به عمل آمده براى اینکه در آتیه بازگو نگردد و مأمورینى که ما از سازمان ملل خواسته‏ایم براى رسیدگى به این جریانات ایران بیایند از حقایق مطلع نشوند بى سروصدا و آنا طیب را اعدام کردند که جنایات آنها بازگو نگردد در حال حاضر بیش از همه شیخ عباسعلى اسلامى واعظ معروف به این آتش دامن زده مشغول تحریک و برانگیختن احساسات جنوب شهرى‏ها و میدانیها و افراد عوام مى‏باشد و در تمام محافل این دو نفر را شهید راه اسلامى و دیانت معرفى و مى‏گوید روزى خواهد رسید که قبور آنها امامزاده شده و مردم به زیارت آن خواهند رفت.





1ـ آیه‏اللّه‏ شیخ جواد فومنى حائرى فرزند محمد جعفر متولد 1294 کربلا از علما مبارز و مجاهدى بود که بى پروا در منابر و مساجد علیه برنامه‏هاى رژیم شاهى به تبلیغ مى‏پرداخت. حتى در پى کودتاى 28 مرداد 1332 که خفقان شدید همه جا را فرا گرفته بود این عالم بزرگوار در مسجد نو واقع در خیابان خراسان تهران به سخنرانى افشاگرانه علیه رژیم شاه اقدام مى‏کرد به طورى که کلیه کوچه‏ها و خیابانهاى اطراف مسجد مملو از جمعیت مى‏شد. وى با تأسیس مدرسه‏اى مخصوص دختران مسلمان در سال 1326 نشان داد که مخالفت روحانیت با برنامه‏هاى رژیم شاه نه بر پایه ارتجاع بلکه به خاطر آن است که فرهنگ بى دین رژیم را ضد آزادى واقعى زن و موجب جلوگیرى از رشد و تعالى این قشر عظیم مى‏دانند و به همین دلیل در مدرسه خود توانست با حفظ عفاف و شخصیت دینى دختران متدینى را تربیت کند که با علم و سواد بوده و در صحنه‏هاى مختلف کارآیى داشته باشند. وى عالمى دانشمند، مجاهد، وارسته و داراى تفکرات عالى اجتماعى بود. سخنرانى‏هاى وى عموما حول مسایل اجتماعى دور مى‏زد و به همین دلیل نیز بارها از سوى ساواک مورد تعرض قرار گرفت به بخشى از یک سخنرانى اى که در ساعت2119 روز 12/1/1339 در مسجد نو ایراد شده توجه فرمایید: به خدا ما غمخوار مردم هستیم و ما به پایتخت خدمت مى‏کنیم. من از سه نفر مارشال به این مملکت بیشتر خدمت مى‏کنم منتهى آنها نمى‏بینند و نمى‏دانند اما اگر بپرسند با حساب دودوتا چهارتا جواب مى‏دادم. آن روز که بنده را به قزل قلعه بردند یک سرهنگ براى محاکمه من آمده بود تا مرا محاکمه کند او گفت شما راجع به تلویزیون صحبت کردید؟ گفتم آرى. بعد گفت راجع به قلعه شهرنو حرف زدید؟ در جواب گفتم بلى مگر کفر گفتم. او جواب‏هاى مرا نوشت و رفت آنها از دست پرورده‏هاى همان بى دینهاى لامذهب هستند که در ایران نماینده تلویزیون مى‏شوند آقایان شما خیال مى‏کنید که آن رادیو بیگانه که مثل سگ غره مى‏کشد و به نفع ایران صحبت مى‏کند دوست شما ملت ایران است؟ خیر به خدا دشمن شما است براى این که آنها بى دین هستند مصلحت روزگار ایجاب مى‏نماید که فعلاً آن رقم طرفدارى و صحبت به نفع شما کنند. آنها در باطن دشمن جان و مال و ناموس شما هستند و خدا نکند یک روز امتحان پیش آید به خدا تمام آنهایى که زنده باد و مرده باد مى‏کشیدند و بیگانه پرست بودند حالا روى مصلحتى به نفع شما حرف مى‏زنند. بیگانه کجا دلش به حال شیعه مى‏سوزد. همه آنها نظر دارند و دروغ مى‏گویند. کلاه سر شما نرود. آنها نمى‏گذارند فرهنگ کشور شاگرد مسلمان تحویل دهد شما خیال مى‏کنید. اگر صدها مثل من را بکشند دین کوچک مى‏شود؟ خیر برعکس دین بزرگتر مى‏شود. آخر شیخ جواد فومنى به جز دین از خود نیرویى ندارد. بنده را یک مشت از بین مى‏برد. «کتاب آیه‏اللّه‏ فومنى – صفحه 200»

آیه‏اللّه‏ فومنى در تاریخ 6/11/1343 برابر با شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان به ملکوت اعلى مى‏پیوندد و روز 7/11/1343 پیکر مطهر ایشان تا حضرت عبدالعظیم بر روى دست هزاران نفر تشییع کننده منتقل مى‏شود. آنچه در این رابطه از مرحوم آیه‏اللّه‏ حائرى فومنى نقل شده به نظر غیر صحیح مى‏رسد زیرا با توجه روحیه مرحوم حائرى، چنین درخواست از شاه جزو دروغ هاست.

براى آشنایى بیشتر با چنین شخصیت عظیمى به کتاب ستم ستیزان نستوه چاپ مرکز بررسى اسناد تاریخى وزارت اطلاعات مراجعه فرمایید.