خاطرات یک کودک فلسطینی در طعم آسمان


2285 بازدید

خاطرات یک کودک فلسطینی در طعم آسمان

به گزارش خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات ایرنا، نویسنده دراین کتاب دوران کودکی خود را از جنگ 6 روزه اسرائیل در فلسطین در سال 1967 روایت می کند.

این رمان از مجموعه رمان هایی است که تحت عنوان پاتوق دیگران منتشر شده است.

برکات نویسنده، شاعر و استاد دانشگاه فلسطینی است که در رام الله متولد شد، او مدرک لیسانس خود را در رشته ادبیات انگلیسی از دانشگاه برزیت دریافت کرد، در سال 1986 به نیویورک سفر کرده و در مجله ملت مشغول به کار شد، در ادامه موفق به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته روزنامه نگاری و توسعه انسانی و مطالعات خانواده از دانشگاه میسوری آمریکا شد.

ابتسام در این کتاب دوران کودکی خود از جنگ 6 روزه اسرائیل در سال 1967 را به شیوه ای بسیار لطیف و جذاب روایت کرده است به گونه ای که خوانندگان را در جریان برخی اتفاقات و حوادثی که آوارگان فلسطینی و مردم این کشور با آن روبرو بوده اند ، قرار می دهد.

طعم آسمان در سال 2007 در انگلستان منتشر شد این کتاب در همان زمان انتشار با استقبال قابل توجهی روبرو شد و در نتیجه به زبان های فرانسه و هلندی نیز ترجمه شده است.

برکات در این کتاب در 3 فصل به روایت خاطرات خود می پردازد، در فصل نخست، روایت سال 1981 و دوران دانشجویی ابتسام است که به معرفی وی و چگونگی سپری شدن زمان حال می پردازد. پس از آن در فصل دوم رمان نویسنده به گذشته باز می گردد و خاطرات سال های 1967 تا 1971 را روایت می کند. بخش سوم نیز مجدادا به سال 1981 باز گشته و امروز شهر رام الله را روایت می کند.

ابتسام کودکی فلسطینی است که دارای دو برادر و یک خواهر است ، وی خاطرات خود را با جنگ 6 روزه اسرائیل آغاز می کند و شرح آوارگی های خود و خانواده اش را که از شهری به شهر دیگر و یا پناهگاه ها نقل مکان می کردند و دورانی پر از استرس، ترس ولی با امید را سپری می کردند ، روایت می کند.

نویسنده تلاش کرده چهره واقعی اسرائیل و ظلمی را که سال ها به مردم فلسطین داشته است، با احساسات واقعی یک کودک نشان دهد ، نفرت و ترسی که کودکان و مردمان فلسطین از سربازان اسرائیلی به دلیل جنایاتی که انجام می دهند ، به خوبی در این کتاب تصویر شده است.

برکات ، انگیزه خود از نوشتن این رمان را در این می داند که نیاز داشته تا خاطرات قطعه قطعه دوران کودکی خود را به مانند یک پازل کنارهم چیده و نشان دهد که کودکان فلسطینی از حق مسلم خود که تجربه یک زندگی بدون استرس و چشیدن زیبایی دنیا از جمله حس کردن آسمان است، از دست داده اند. کودکان فلسطینی چیزی از زندگی کردن در یک کشور به عنوان یک شهروند آزاد نمی دانند.

باغستانی مترجم کتاب درمراسم رونمایی گفت: طعم آسمان رمانی بسیار جذاب و شیرین است که ظرف 15 روز ترجمه اولیه آن را به پایان بردم.

وی افزود: از نکات جالب این کتاب این است که نویسنده لابه لای هرفصل، شعری درباره آزادی و صلح و تأثیری که آزادی فلسطین می تواند بر روری کودکان این کشور داشته باشد ، سروده است.

باغستانی گفت: آنچه این کتاب را از سایر کتب منتشر شده در این موضوع متمایز می کند، نوع نگاه نویسنده به آینده فلسطین است.

به گزارش ایرنا ، برکات معتقد است در سایه مقاومت مردم فلسطین آینده فلسطین قطعاً آزادی است.

وی در این کتاب تلاش کرده نگاه جهانیان به فلسطین و مردمان آن را تغییر دهد، بنابراین درباره آداب و رسوم این کشور ، غذاها و سنت ها سخن گفته است و اثری را پدید آورده که هم مخاطب آن نوجوانان و هم بزرگسالان است.

باغستانی دراین مراسم اظهار کرد طعم آسمان در کنار زیبایی هایی فلسطین و فرهنگ مردم این کشور اسرائیل ستیزی را به دلیل ظلم بر مردم این کشور و محروم شدن آن ها از حق طبیعی خود به خوبی نشان داده است، همچنین جنگ 6 روزه اسرائیل ، فوت جمال عبدالناصر و تأثیراتی که به لحاظ روحی بر مردم این کشور گذاشته است، از دیگر بخش های تکان دهنده این کتاب است.

کتاب ˈ طعم آسمان ˈ قرار است در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که 10 تا 20 اردیبهشت ماه 93 در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می شود در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.

در ادامه این مراسم از شماری از خانواده های معظم شهدای دانشگاه امیر کبیر تجلیل به عمل آمد.


ایرنا