با کتاب‌های «دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» آشنا شوید


2689 بازدید

 با کتاب‌های «دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» آشنا شوید

دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با انتشار 14 عنوان کتاب که دفتر نشر معارف آن ها را چاپ کرده است، فعالیتی چشمگیر در حوزه کتاب داشته است.

بر اساس این گزارش چاپ هفتم کتاب «شهید علم (دفتر اول): دانشمند هسته‌ای دکتر مجید شهریاری در آینه خاطرات» از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و دفتر نشر معارف منتشر شد.

دفتر اول شهید علم روایت 100 خاطره متفاوت از دوره‏‌های مختلف زندگی شهید است که توسط بستگان، دوستان، همکاران و شاگردان شهید بیان شده است. همچنین در انتهای کتاب تصاویری از دکتر مجید شهریاری آورده شده است.

دفتر دوم از کتاب «شهید علم» حاوی خاطراتی از زندگی شهید نخبه «داریوش رضایی‌نژاد» است که در تاریخ اول مرداد 1390 توسط رژیم صهیونیستی و با همکاری اطلاعاتی منافقین دریک عملیات تروریستی به درجه رفیع شهادت نایل گردید.

کتاب «شهید فرهنگ: شهید سیدمرتضی آوینی در آینه خاطرات» به کوشش یاسر عسگری دیگر کتابی است که از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به چاپ چهارم رسید. این کتاب روایت 151 خاطره متفاوت از دوره‏‌های مختلف زندگی سید شهیدان اهل قلم است که توسط بستگان، دوستان، همکاران، همراهان و همفکران شهید بیان شده است و از کودکی تا شهادتش را در برمی‏‌گیرد. در ابتدای کتاب هم زندگی خودنوشت شهید آوینی می‏‌آید و در انتها هم گزیده سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده شهید (در تاریخ 2/2/1372) آمده است. اولین ویژگی خاص این کتاب نسبت به بقیه کتاب‌های مشابه، تنوع و تکثر خاطرات از این شخصیت برجسته و نظریه‏‌پرداز فرهنگی است و دوم اینکه خاطرات زندگی این شهید را از زبان افراد و شخصیت‏‌های مختلفی بیان شده است که هر کدام روایتگر وجوه مختلفی از حیات این شهید را بیان کرده‏‌اند. چاپ چهارم این کتاب با قیمت 5000 منتشر شده است.

دفتر اول مجموعه گفتارها و گفت‌وگوهای نادر طالب‏‌زاده، مستندساز و صاحب‏‌نظر رسانه و هنر و دبیر جشنواره فیلم عمار با نام «راز رسانه» برای دومین بار تجدید چاپ شد.

کتاب «راز رسانه»؛ مجموعه گفتارها و گفت‌وگوهای نادر طالب‌زاده در برنامه تلویزیونی «راز»، گامی است در جهت تبیین مبانی نظری و بایسته‏‌های رسانه‏‌های انقلاب اسلامی و شناخت سیاست‌های رسانه‏‌های غربی که از چهار فصل تشکیل شده است. دفتر اول «راز رسانه» به کوشش یاسر عسگری در 342 صفحه و با قیمت 9300 تومان منتشر شده است.

کتاب «سیاست‌ و تاریخ معاصر ایران» نوشته مسعود رضایی شریف‏‌آبادی جدیدترین کتاب در عرصه تاریخ‌نگاری و سیاست معاصر است که از سوی دفتر نشر معارف و دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شده است. نویسنده که از تحلیل‏گران و محققان جبهه فکر و فرهنگ انقلاب اسلامی است، تلاش کرده است در مقالات، یادداشت‌ها و گفت‌وگوهایش با ارائه توضیحاتی مستدل و مستند به روشنگری درباره تاریخ معاصر، تاریخ انقلاب و وقایع آن بپردازد. آنچه در این مجموعه آمده است، گوشه‌ای از نوشتار و گفت‌وگوهای تحلیلی این نویسنده منتقد و تاریخ‏‌نگار موقق است.

این کتاب از 4 بخش تشکیل شده است: مقالات و یادداشت‌های تاریخی و تحلیلی، مقالات و یادداشت‌های سیاسی اجتماعی، یادداشت‌های سیاسی انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری و گفت‌وگوها، که چاپ اول این کتاب در 532 صفحه و در شمارگان 1000 نسخه و قیمت 14400 تومان به جامعه علمی و سیاسی عرضه شده است.

کتاب «سیاست‌نامه؛ نامه‏‌های سیاسی و تاریخی» نوشته دیگر مسعود رضایی شریف ‏آبادی است که نگارنده هر جا که احساس کرده سخنی ناروا در مورد انقلاب و نظام اسلامی بر زبان یا قلمی جاری شده است، تلاش کرده تا با ارائه توضیحاتی مستدل و مستند به روشنگری درباره موضوعات مورد نظر بپردازد. آنچه در این مجموعه آمده است، گوشه‌ای از مکتوبات و مناظرات مکتوب این نویسنده منتقد و تاریخ ‏نگار مدقق است. او به بسیاری از سئوالات و شبهات تاریخ انقلاب و عملکرد نظام اسلامی و رهبر معظم انقلاب و خصوصاً فتنه 88 پاسخ می‏دهد. «حقیقت چیست؟» (نامه‌‏ای به آیت‏‌الله سیدجلال‏‌الدین طاهری امام جمعه وقت اصفهان پس از نامه استعفا)، «پاسخ به نامه نمایندگان مجلس ششم به رهبر معظم انقلاب»، «در جست‌وجوی فاشیسم» (نقدی بر گفت‌وگوی عبدالکریم سروش با سایت روز)، «گپی با یک دموکرات غالی» (نامه‌‏ای به دکتر عبدالکریم سروش پس از مناظره مکتوب با محمدسعید بهمن‌پور)، «چند کلام حرف حساب با میرحسین موسوی» (درباره عملکرد و نظرات وی در فتنه 88)، «مناظره مکتوب با رجبعلی مزروعی» (مناظره با عضو شورای مرکزی حزب مشارکت درباره انتخابات و فتنه 88 و پاسخ مستدل به شبهات و فرافکنی‏‌ها)، «چند کلام با محسن کدیور1» (نقدی بر سخنان کدیور در سخنرانی «جمهوریت نظام، الفاتحه!» در کانادا)، «محاجه با مدعی؛ چند کلام با محسن کدیور 2» (پاسخ به نامه سرگشاده کدیور به آقای هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس خبرگان که مجموعه‌ای از ادعاها و شبهات درباره عملکرد رهبری طی دو دهه اخیر بود)، «چند کلام با محمد نوری‏‌زاد» (به مناسبت نامه‌‏های سرگشاده گاه و بیگاهش به رهبر معظم انقلاب) عناوین بخش های 9 گانه این کتاب هستند که در چاپ اول با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 9700 تومان روانه بازار نشر شده است.

کتاب «اویس خمینی؛ جنبش الحوثی یمن و دیدگاههای شهید حسین الحوثی» به کوشش حجت‏‌الاسلام حمیدرضا غریب‌رضا، که مدیر موسسه گفتگوی دینی و از فعالان عرصه جهان اسلام است، در مقدمه این کتاب می‌نویسد: «مبالغه نیست اگر جنبش پُرتکاپو و دامنه‏‌دار شیعیان یمن را «حزب‏‌الله دوم» منطقه بنامیم و سلسله‌جُنبان این حرکت، یعنی شهید سیدحسین بدرالدین الحوثی را «اویس خمینی» بدانیم. اویس قرنی مردی از سرزمین «ایمان و حکمت»، یعنی یمن بود که سید تابعان شد و یار باوفای امیرمومنان علیه السلام. اویس به عشق دیدار پیامبر صلی‌الله علیه و آله به مدینه رفت، اما موفق به دیدار یار نشد و به وطن بازگشت. وقتی پیامبر صلی‌الله علیه و آله قضیه را شنید، او را «نفَسُ‏ الرحمان» خواند. هر از گاهی هم با اشاره به مسیر یمن می‏‌فرمود: «از سوی یمن بوی خدا به مشامم می‏رسد.» همچنان که دربارة ایشان فرمود: «در یمن شخصی است به نام اویس قرنی که در روز قیامت محشور می‏‌شود و جمعیت بسیاری را به تعداد افراد و قبیله پُرجمعیتِ ربیعه و مُضرّ شفاعت می‏‌کند.» امروز نیز به برکت مجاهدت‏‌های «اویس خمینی» بوی خوش اندیشه‏‌های اسلام ناب از یمن به مشام می‏‌رسد. حسین الحوثی بعد از رحلت امام خمینی رحمة‌الله علیه مدت کوتاهی را در ایران به سر برد. او چنان شیفته و متأثر از اندیشه و آثار امام بود که در تمامی سخنرانی‏‌هایش، نام و یاد ایشان را احیا کرد. این کتاب نتیجه تلاشی متواضعانه است برای نشان دادن گوشه‏‌ای از ریشه‏‌های پیدایش جنبش شیعیان یمن و تبیین برخی دیدگاه‏‌ها و مواضع این شهید بزرگوار.» کتاب «اویس خمینی» در تیراژ 1000 نسخه و قیمت 3700 تومان در دسترس علاقمندان به کتاب قرار دارد.

کتاب «تیغ دودم: نگاهی تاریخی ـ تحلیلی به فتنه از صدر اسلام تا روزگار معاصر» نوشته حجت‏‌الاسلام مهدی همازاده ‌ابیانه برای سومنی بار تجدید چاپ شده است. سیره اجتماعی ـ سیاسی معصومین(ع)، ظرفیتی بسیار در استخراج مباحث مرتبط با نیازها و ابتلائات امروز ما دارد و تنها کوششی درخور و نگاهی مسأله‏‌شناس را می‏‌طلبد. فتنه سال 88  بهانه‏‌ای شد تا بخشی از تاریخ اجتماعی ـ سیاسی صدر اسلام که بیانگر نقش خواص در رویدادهاست، بازخوانی شود. به همین منظور، مقالاتی که هدفش ارائه تحلیلی نو از حوادث مهم تاریخ صدر اسلام و ناظر مسائل مبتلابه جامعه فعلی ماست در این کتاب آمده است. چاپ سوم این کتاب در 1000 نسخه با قیمت 4000 تومان منتشر شده است.

کتاب «نگاه از بیرون» با زیر عنوان «فتنه 88 در نگاه روزنامه‏‌نگاران خاورمیانه» زیر نظر حجت‏‌الاسلام حمیدرضا غریب‏‌رضا روانه بازار نشر شده است. با توجه به اهمیت ثبت تاریخ مبارزات و حوادث انقلاب اسلامی برای آیندگان و تحلیل درست از آنها، گزیده نظرات اندیشمندان و روزنامه‏‌نگاران خاورمیانه در خصوص حوادث بعد از انتخابات سال 88 ایران اسلامی، در رسانه‌های عربی گردآوری و زیرنظر حجت‏‌الاسلام غریب‏‌رضا (مدیر موسسه گفتگوی دینی و فعال در عرصه جهان اسلام) ترجمه شده است.

دفتر دوم کتاب «نگاه از بیرون» با زیر عنوان «فتنه 88 در نگاه تحلیلگران آمریکا» با ترجمه علی فتحعلی آشتیانی از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شده است. بازخوانی، نقد و تحلیل فتنه 88 از نگاه بیرونی بسیار خواندنی است و ابعاد ناشناخته بین‏‌المللی این فتنه فراگیر را آشکار می‌کند. با توجه به اهمیت ثبت تاریخ مبارزات و حوادث انقلاب اسلامی برای آیندگان و تحلیل درست از آنها، گزیده نظرات تحلیلگران و روزنامه‏‌نگاران آمریکایی در خصوص حوادث بعد از انتخابات سال 88 ایران اسلامی، در رسانه‌های آمریکایی گردآوری و به همت علی فتحعلی آشتیانی ترجمه شده است.

1000 نسخه از چاپ دوم این کتاب با قیمت 1800 تومان منتشر شده است.

کتاب «تقلب سبز: طنز سیاسی در فتنه 88» عنوان کتابی است که به طنز سیاسی مرتبط با فتنه سال 88 پرداخته است. «تقلب سبز» نام یکی از وبلاگ‌هایی بود که اقدام به نشر یادداشت‌های موثری در متن و پیام‌های کاربران خود با استفاده از زبان طنز سیاسی می‌کرد. انتشار مجدد مجموعه آن مطالب در قالب کتاب، امکان استفاده برای مخاطبان غیرمجازی را فراهم کرده است و در ضمن گوشه‌ای از تاریخ رویدادهای سیاسی معاصر به ثبت می‌رسد. محتوای وبلاگ به زبان طنز، تا حدی می‏‌تواند واقعیت‏‌ها و فضای عمومی ایام فتنه برای آیندگان را ترسیم کند.

گزیده‌‏ای از نوشتار وبلاگ‏ نویسان فتنه سبز و مخالفان دکتر احمدی‏‌نژاد در رفع شبهه تقلب انتخابات سال 88 در «اعتراف سبز» منتشر شد. «اعتراف سبز» مجموعه‏‌ای است از 54 یادداشت، مصاحبه، خاطره و… افرادی که مخالف رأی آوردن محمود احمدی‌‏نژاد در دهمین دوره انتخابات ریاست‏ جمهوری ایران بودند. مطالب این کتاب جمع ‏آوری شده از وبلاگ‏ها و سایت‌‏های اینترنتی در دوران قبل و بعد از انتخابات است.

کتاب «فتنه 88 به روایت وبلاگهای ارزشی» به اهتمام دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی روانه بازار کتاب شده است. گزیده‏ای از این مطالب وبلاگی در قالب کتاب، امکان استفاده را برای مخاطبان غیرمجازی نیز فراهم می‏‌نماید تا اندکی از فعالیت‏‌های مردمی و خودجوش در دفاع از انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام خمینی رحمةالله‌علیه و شهدا در آزمون تاریخی و سرنوشت‏‌ساز، ثبت و ضبط شود. این کتاب فقط بخش بسیار کوچکی از فعالیت‏‌های سایبری نیروهای ارزشی و حزب‏‌اللهی در ایام فتنه 88 است که منتشر شده است.

کتاب «خاطرات آیت‌الله عباسعلی صادقی‌قهاره» از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شد. این کتاب در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، واحد تاریخ شفاهی لرستان پس از انجام 33 ساعت مصاحبه توسط ایمان سپهوند و رضا اقبالی و تدوین سامان سپهوند به مناسبت کنگره نکوداشت این عالم بزرگ چاپ شده است.

این کتاب از سه فصل تشکیل شده است. فصل اول کتاب حاضر، «از تولد تا هجرت به خرم‌آباد» نام دارد که مطالب آن شامل سال‌های کودکی، شروع تحصیلات حوزوی و هجرت به قم، آشنایی با حضرت امام و آیت‌الله بهاءالدینی، کشف حجاب، سفرهای تبلیغی، ازدواج، عزیمت آیت‌الله بروجردی به قم، اساتید و تدریس است. فصل دوم، «از هجرت به خرم آباد تا پیروزی انقلاب اسلامی» نام دارد و به موضوعات متنوعی از قبیل: سفرهای حج آیت‌الله صادقی قهاره، جلسات قرآن خرم‌آباد، اقدامات شاه پس از درگذشت آیت‌الله بروجردی، انقلاب سفید، لایحه‌ انجمن‌های ایالتی و ولایتی، درگذشت آیت‌الله کمالوند و مدیریت حوزه پس از ایشان، کاپیتولاسیون، هجرت آیت‌الله مدنی به خرم‌آباد، مقاله‌ روزنامه‌ی اطلاعات و واکنش‌های نسبت به آن، دستگیری و زندان و برخی مباحث دیگر. فصل سوم، «از پیروزی انقلاب تا رحلت امام خمینی(ره)» نام دارد که خاطرات راوی در مورد دوران حاکم شرع بودن، برخورد با منافقان، اعدام و دستگیری مأموران حکومت پهلوی، بازدید مناطق عملیاتی و مباحث دیگر را در بر می‌گیرد. در پایان تصاویر و اسناد مرتبط با خاطرات آیت‌الله صادقی قهاره آورده شده است.

برای تهیه کتابهای دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از طریق سایت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا فروشگاههای دفتر مرکزی نشر معارف قم (02537740004)، پاتوق کتاب تهران (تلفن 88911212)، پاتوق کتاب قم(تلفن 37735451)، پاتوق کتاب شیراز (تلفن 07112344615)، پاتوق کتاب مشهد (تلفن 05112220119)، پاتوق کتاب کرمانشاه(تلفن 08317238411)، پاتوق کتاب کرمان (تلفن 03412231466)، پاتوق کتاب تبریز (04115576000) و پاتوق کتاب رشت (تلفن 01313220697) و دیگر مراکز توزیع محصولات فرهنگی اقدام کنید.


فارس