سید احمد نصری در کتابی از زندان‌های رژیم شاه می‌گوید


1686 بازدید

 سید احمد نصری در کتابی از زندان‌های رژیم شاه می‌گوید

موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتاب «خاطرات سید احمد نصری» تدوین ندا خجسته و سید قاسم حسینی را چاپ و روانه بازار نشر کرد.

در تاریخ معاصر ایران، با توجه به تحولات مهم، نهضت‌ها و قیام‌های مردمی علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی، به‌ویژه انقلاب اسلامی که این تلاش‌ها را به ثمر رساند، ثبت وقایع از زبان شاهدان عینی رویدادها حایز اهمیت است.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی با توجه به این ضرورت، بخشی از فعالیت‌های خود را به ضبط، تدوین و انتشار خاطرات شخصیت‌های دخیل در وقایع انقلاب اسلامی اختصاص داده است تا منابع دست اول در اختیار پژوهشگران تاریخ معاصر ایران و تاریخ انقلاب اسلامی قرار گیرد.

انقلاب اسلامی همان‌گونه که محصول فعالیت‌های گسترده گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه بوده است، باید از زبان افرادی متفاوت و متعدد نیز بازگو شود تا علاوه بر دسترسی جامع‌تری به جزییات وقایع، چگونگی و زوایای گوناگون وقایع نیز پدیدار شود.

کتاب «خاطرات سید احمد نصری» که در این راستا منتشر شده است، اطلاعات سودمندی از فعالیت‌های مبارزان انقلابی در شهر قزوین را در اختیار ما قرار می‌دهد. 

همچنین با توجه به سپری‌شدن حدود پنج سال از زندگی وی در زندان‌های رژیم شاه، روایت دست اولی از فضای زندان و فعالیت‌های زندانیان ارایه شده است. پس از انقلاب اسلامی نیز راوی خاطرات در عرصه‌های مختلفی از جمله حزب جمهوری اسلامی همدان و قزوین، استانداری بوشهر و سیستان و بلوچستان، نمایندگی مجلس شورای اسلامی و... فعالیت کرده است و خاطرات وی در این زمینه‌ها نیز حایز اهمیت است. 

این اثر در شش فصل تنظیم شده است که در فصل اول به تولد، خانواده و تحصیلات راوی پرداخته و در فصل دوم فعالیت‌های قبل از انقلاب و در فصل سوم دستگیری و دوران زندان را مطرح کرده است و در فصل چهارم از انقلاب تا جنگ و در فصل پنجم فعالیت در استان‌های محروم روایت شده است و بازگشت به قزوین و نمایندگی در مجلس چهارم فصل پایانی این اثر را رقم می‌زند.

چاپ نخست کتاب «خاطرات سید احمد نصری» با تدوین ندا خجسته و سید قاسم حسینی ، در 312 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه و بهای هشت هزار تومان از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و روانه بازار کتاب شده است.


ایبنا