از 10 کتاب خواندنی ویژه خرمشهر تا توپ‌های ماه اوت و سایه سرو


2776 بازدید

از 10 کتاب خواندنی ویژه خرمشهر تا توپ‌های ماه اوت و سایه سرو

از گذشته دور، کتاب به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی مورد توجه بشر بوده است. امروز منابع اطلاعاتی بشر بسیار بزرگ تر شده اند و شبکه های اجتماعی، اینترنت و موبایل یکی از مهمترین آنها به شمار می رود اما می بینیم که کتاب همچنان جایگاه خود را به عنوان یک منبع خبری نوشتاری در رسانه های کاغذی حفظ کرده است.به همین منظور در ادامه سری به چند روزنامه صبح کشور می زنیم تا وضعیت کتاب و کتابخوانی را در آنها رصد کنیم:

روزنامه رسالت/ رونمایی از 10 عنوان کتاب حوزه روابط عمومی رسانه
روزنامه رسالت معمولا دیدگاه های جناح محافظه کار جمهوری اسلامی، جامعه روحانیت مبارز و تشکل های همسو را منعکس می کند. این روزنامه در ستون خبر خود، خبر از رونمایی 10 عنوان کتاب در حوزه روابط عمومی و رسانه را که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران برگزار شده را منعکس کرده است.

روزنامه بورس/راه اندازی کتابخانه دیجیتال فناوری اطلاعات
بورس روزنامه ای برای اطلاع رسانی در خصوص دنیای اقتصاد است که در صفحه کامپیوتر خود گفت و گویی با مهدی وکیل پور، رئیس فرهنگسرای فناوری اطلاعات را در خصوص راه اندازی کتابخانه دیجیتال فناوری اطلاعات از خبرگزاری مهر منتشر کرده است.
مهدی وکیل پور در این گفت و گو می گوید: هم اکنون بیش از 250 جلد کتاب تخصصی حوزه فناوی اطلاعات که 90 درصد آنها به زبان لاتین است در کتابخانه دیجیتال فرهنگسرای اطلاعات قرار گرفته است که این منابع علمی در اختیار دانشجویان و پژوهشگران علاقه مند قرار می گیرد.

روزنامه اعتماد/گفت و گو با شاعران جنگ
اعتماد روزنامه ای خبری ـ تحلیلی است که در صفحه ادب و هنر خود به بهانه سالروز سوم خرداد به سراغ شاعرانی که در خصوص جنگ و خرمشهر شعر سروده اند رفته است.
این روزنامه گفت و گویی با عبدالجبار کاکائی یکی از شاعران جنگ داشته است. کاکائی در این زمینه آثاری خلق کرده تحقیقاتی انجام داده است. وی از چهره هایی است که در بحبوحه دهه 60 به جبهه رفته و در عین حال شعر جنگ هم نوشته و تا امروز یکی از مراجع صاحبنظر در این زمینه مانده است.
گفت و گوی دیگر اعتماد با "بهزاد زرین پور" به بهانه شعر بلند «خرمشهر در تابوت های بی در و پیکرش» است.

روزنامه مردم  سالاری/ معرفی یک کتاب
مردم سالاری در ستون پیشنهاد خود رمان "باد مارا خواهد برد" نوشته مژگان مظفری و نشاط داوری را معرفی کرده که به نفع موسسه کهریزک به فروش می رسد.

روزنامه فرهیختگان/از توپ های ماه اوت "تاکمن" تا نخل های بی سر "فراست"
فرهیختگان روزنامه وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی است و بیشتر مطالب آن پیرامون جامعه دانشگاهی ایران است. این روزنامه را یکی از رسانه هایی معرفی کردیم که هر روز نسیت به معرفی چند کتاب در زمینه های گوناگون اقدام می کند. این روزنامه امروز در ستون یادداشت خود یادداشتی در حاشیه انتشار "توپهای ماه اوت" دارد. "توپ های ماه اوت" نوشته "بارباراتاکمن و ترجمه "محمد قائد" است که این امکان را فراهم کرده که فارسی زبانان هم در رابطه با جنگ بین الملل اول بیشتر بدانند. تاکمن در این کتاب از اتاق جنگ آلمان گرفته تا پارلمان بریتانیا، از کاخ ریاست جمهوری فرانسه گرفته تا قصر پادشاه بلژیک همه و همه را در صفحه های کتاب خود به نحوی بازنمایی و بازروایت کرده که خواننده در ذهن خود شاهد زنده شکل گیری یک نبرد تمام عیار به عبارت دقیق تر یک جنگ است.

این روزنامه همچنین در ضمیمه فرهنگ و ادب خود گفت و گویی با قاسمعلی فراست نویسنده «نخل های بی سر» داشته است. این رمان که به ماه‌های آغازین جنگ و اشغال خرمشهر پرداخته در سال 61 نوشته شده و به نظر می رسد پرداختن به این کتاب، صفحه کتاب فرهیختگان را در روزی که به مناسبت فتح خرمشهر گرامی داشته می شود، به روز کرده است

روزنامه اطلاعات/ مراسم رونمایی کتاب "سایه سرو"
اطلاعات علاوه بر معرفی چند کتاب، مراسم رونمایی کتاب "سایه سرو" و بزرگداشت مقام علمی، فرهنگی و اخلاقی استاد احمد مهدوی دامغانی را هم پوشش داده است.
کتاب زیبایی شناسی کلام زینب (س) نوشته "انسیه خرعلی" و ناشر آن دفتر نشر فرهنگ اسلامی است. این کتاب در دو بخش نسبت به بررسی کلمات حضرت زینب پرداخته شده که شامل: 1- بلاقت موقف یا کلام مطابق 2- بلاغت کلمه یا زیبایی های فنی در سخنان حضرت است.
کتاب دیگری که اطلاعات آن را معرفی کرده با نام "جز زیبایی ندیدم" است که نویسنده آن "غلامرضا امامی" و توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است. مطالب این کتاب با تعبیر رویای دوران کودکی حضرت زینب آغاز می شود و با رحلت ایشان به پایان می رسد.

"گریه بر سالار شهیدان چرا؟" عنوان دیگری است که اطلاعات به معرفی آن پرداخته است. این کتاب به قلم مرتضی مهدوی یگانه و توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است. این کتاب دومین دفتر از مجموعه نوشتار "گریه بر سالار شهیدان چرا؟" است. در این دفتر 40 مطلب به عنوان دلیل و فلسفه گریه بر سالار شهیدان تبیین شده است.

این روزنامه همچنین در صفحه اخبار داخلی خود گزارشی از مراسم رونمایی کتاب "سایه سرو" و بزرگداشت مقام علمی، فرهنگی و اخلاقی استاد احمد مهدوی دامغانی منتشر کرده است. در این مراسم دکتر محمد علی حداد عادل، استاد سید محمد موسوی بجنوردی، حجت الاسلام محمد جواد حجتی کرمانی، استاد شفیعی کدکنی و جمعی دیگر از بزرگان فرهنگی و ادبی حضور داشتند. غلامعلی حداد عادل یکی از سخنرانان این مراسم بود که گفت: برای ورود استاد مهدوی دامغانی به کشور هیچ مانعی وجود ندارد. وی ادامه داد: تجدید عهد با ادبیات فارسی به نحواصیل و ریشه دار مستلزم بی مهری به ادبیات عرب نیست.


روزنامه بورس/ معرفی کتاب پیش بینی بازارهای مالی
روزنامه بورس که بیشتر صفحات آن را مطالبی در خصوص دنیای اقتصاد در بر می گیرد امروز در ستون پشت ویترین خود کتاب "پیش بینی بازارهای مالی" توسط دکتر «محسن صیقلی» و دکتر «محمد حسن نژاد» تالیف و توسط انتشارات نوید مهر منتشر شده است.

روزنامه ایران/ 10 کتاب از خرمشهر
روزنامه ایران در ستون فانوس های کاغذی خود به معرفی چند کتاب در خصوص خرمشهر پرداخته است. این روزنامه را می توان تنها روزنامه ای دانست که امروز به معرفی چندین کتاب پرداخته است.
"پشت دیوارهای شهر" نام کتابی نوشته سعید موسوی است که شامل خاطراتی روزانه از زمان جنگ است که با زبانی ساده نوشته شده و در بخش هایی کوتاه به بررسی رویدادها از پیش از اشغال خرمشهر تا پس از آن می پردازد.

"گل سیمین" خاطرات سهام طافتی را روایت می کندو نوشته ناهید سلمانی است. حوادث این کتاب از پیش از شروع جنگ آغاز می شود و خاطرات زنی از اهالی خرمشهر است که پس از اشغال شهر به پرستاری از زخمی ها می پردازد.

"آتش و خون در خرمشهر" خاطرات سرهنگ دوم عراقی به نام خالد سلمان محمود کاظمی را روایت می کندکه توسط محمد نبی ابراهیمی ترجمه شده است.
"پوتین های مریم" کتاب دیگری است که این روزنامه به معرفی آن پرداخته و خاطرات مریم امجدی است که فریبا طالش پور کار مصاحبه با او را انجام داده است.
"حمله بزرگ" از زبان یک سرهنگ عراقی اسعد الدجیلی نوشته شده و محمد حسین زوار کعبه آن را ترجمه کرده است.
"آخرین شب در خرمشهر" خاطرات سرهنگ عراقی به نام کامل جابر است که فاتن سبز پوش آن را ترجمه کرده است.
" به دادامان برسید" مصاحبه با علی شمخانی فرمانده آن زمان سپاه خوزستان است.
"جنایت های ما در خرمشهر" و همانطور که ار نام ان بر می اید اعترافات نظامیان عراقی به جنایت هایی است که پس از اشغال خرمشهر صورت داده اند.
" خرمشهر در اسناد ارتش عراق" توسط اصغر کاظمی تدوین شده است. در این کتاب به دقت و با جزئیات کامل به آغاز تجاوز، اشغال خرمشهر، تبلیغات دشمن، کشتار و غارت طبق اسناد رسمی آورده شده است.
"آزادی خرمشهر" کتاب مهم و ارزشمندی از خاطرات سپهبد شهید علی صیاد شیرازی است. این کتاب حکایت از آزادسازی خرمشهر است که جزئیات خوبی در اختیار خواننده قرار می دهد.


ایبنا