سومین همایش «ایران و استعمار انگلیس» برگزار می‌شود


1585 بازدید

سومین همایش «ایران و استعمار انگلیس» سه‌شنبه (12 شهریورماه) در بوشهر برگزار خواهد شد. در این همایش که در دو بخش علمی-پژوهشی و عمومی برپا می‌شود، نویسندگان، پژوهشگران و استادان تاریخ معاصر سخنرانی می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این همایش که دو نوبت در بوشهر و دلوار برگزار خواهد شد، هشت نفر از محققان و استادان حوزه تاریخ معاصر کشور سخنرانی می‌کنند و درباره موضوع‌هایی چون ایران و استعمار انگلیس و مقابله با قرارداد 1919 میلادی، نقش مبارزات ضد استعماری فداییان اسلام در پیروزی نهضت ملی نفت، بررسی مقاومت مردمی بوشهر در برابر استعمار انگلیس، مختصات استعمار انگلیس، استعمار و استثمار، مقابله مردم جنوب با انگلیس در عصر مشروطه و مقاومت روحانیت در برابر انگلیس بحث خواهند کرد.

غلامحسین زارعی، قائم مقام ریاست سازمان و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: نام شهید رئیسعلی دلواری همواره یادآور رشادت‌های تمامی دلیر مردان و شیر زنانی است که زیر آفتاب سوزان با دستان خالی و تنها با غیرت و جوانمردی در مقابل استعمار پیر ایستادند و خاطره این مقاومت‌ها با شهادت این سردار بزرگ باقی مانده است. روزی که در تقویم کشور سالروز شهادت شهید رئیسعلی دلواری و روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس نامگذاری شد. بنابراین برای برگزاری همایشی در خور این واقعه‌ تاریخی حماسی، ستادی متشکل از 5 کمیته تشکیل شد که کمیته‌های تدارکات، ‌امنیتی، فرهنگی هنری، علمی پژوهشی و تبلیغات با هماهنگی، همکاری و برنامه‌ریزی لازم برنامه‌های خود را با جدیت کامل برای هر چه با شکوه‌تر برگزار کردن همایش ادامه می‌دهند.

وی گفت : این کمیته‌ها به صورت هماهنگ سه‌شنبه 12 شهریورماه بیش از 40 برنامه مختلف را در دو بخش نشست علمی پژوهشی برگزار می‌کنند. صبح در سالن مجتمع فرهنگی هنری نهم دی بوشهر نویسندگان، استادان و پژوهشگران استانی و کشوری به ارایه مقاله‌های تخصصی می‌پردازند و عصر در نشستی عمومی در دلوار برنامه‌های جانبی همچون گلباران موزه و منزل شهید رئیسعلی دلواری و تپه رشادت‌ها، برنامه‌های ورزشی نمادین و بازدید از موزه شهید رئیسعلی دلواری است برپا خواهد شد.

سومین همایش «ایران و استعمار انگلیس» با عنوان مبارزه، مقاومت و پیروزی از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و با همکاری مجمع هماهنگی مراکز اسنادی و تاریخ‌‌پژوهی (مهتاب)، استانداری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بنیاد ایران‌شناسی استان بوشهر سه‌شنبه (12 شهریورماه) همزمان با سالروز شهادت رئیسعلی دلواری برگزار می‌شود.