بازخوانی حادثه ترور نافرجام آیت الله واعظ طبسی


6081 بازدید

بازخوانی حادثه ترور نافرجام آیت الله واعظ طبسی

در 29 بهمن 1361، دو تن از اعضای گروهک منافقین در فاصله دو خطبه نماز جمعه مشهد تلاش کردند تا آیت‌الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی را ترور کنند، اما این عملیات آنان توسط اعضای سپاه پاسداران خنثی شد.
براساس گزارش روزنامه کیهان، این دو تن به نام‌های بابایی و میرنژاد با هوشیاری سپاه در انجام عملیات ترور ناکام ماندند. بلافاصله پس از این عملیات، امام خمینی(ره) طی پیامی خرسندی خود را از شکست عملیات ترور آیت‌الله واعظ طبسی ابراز کردند. متن کامل این پیام به شرح زیر است:
«بسمه تعالی
مشهد مقدس ـ جناب حجت ‏الاسلام آقای طبسی، تولیت محترم آستان قدس رضوی ـ دامت افاضاته
خداوند تعالی را شکر که توطئۀ جنایتکارانۀ منحرفان از اسلام دربارۀ جنابعالی خنثی شد؛ و خداوند را سپاس که هر روز این جنایتکاران ورق سیاهی بر اوراق جنایت خود می‏افزایند. و اکنون که به خواست خدای تعالی دستشان از هر جا کوتاه و هر گروهی از آنان گروه دیگر را لعن می‏کند و از رسیدن به آنچه در خیال خود به آرزوی آن بوده ‏اند مأیوس شده‏ اند، چاره ‏ای جز خرابکاری برای اظهار وجود ندارند که آن هم برایشان جز رسوایی در پی ندارد. از خداوند تعالی سلامت و سعادت جنابعالی و سایر متعهدان به اسلام و خدمتگزاران به جمهوری اسلامی را خواستارم. والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏ - 30 بهمن 61 - روح ‏اللّه‏ الموسوی الخمینی»(1)
خاطره آقای هاشمی رفسنجانی:
فیلمبردار تلویزیون عامل منافقین بود! (30 بهمن 1361): دیشب‌ خبر رسید که‌ در نماز جمعه‌ مشهد، فیلم‌ بردار تلویزیون‌ با سیم‌ برق‌ اقدام‌ به‌ ترور آقای‌واعظ طبسی‌ کرده‌ که‌ با دفاع‌ به‌ موقع‌ ایشان‌ و کمک‌ پاسداران‌ موفق‌ نشده‌ و خودش‌ با گلوله‌ محافظان‌ کشته‌ شده‌. تلفنی‌ با آقای‌ طبسی‌ تماس‌ گرفتم‌. معلوم‌ شد همکارش‌ را که‌ احتمالا در توطئه ‌شریک‌ بوده‌، بازداشت‌ کرده‌اند و همچنین‌ محافظ آقای‌ شیرازی‌ [امام‌ جمعه‌ مشهد] را که‌ او را کشته‌، گرفته‌اند و بازجوئی‌ برای‌ کشف‌ شبکه‌ ادامه‌ دارد. منافقین‌ هم‌ در پاریس‌ مسئولیت‌ آن‌ را به‌عهده‌ گرفته‌اند. شواهدی‌ پیدا شده‌ که‌ از عوامل‌ نفوذی‌ منافقین‌ باشد(2)
پی نوشت :
1 - صحیفه امام، ج 13، ص 338
2 - سایت شخصی آقای هاشمی رفسنجانی