سردار حاج احمد متوسلیان


سردار حاج احمد متوسلیان

احمد متوسلیان در نخستین روز بهمن 1331 در محله «امامزاده سید اسماعیل» واقع در خیابان مولوی تهران به دنیا آمد.

تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه «شرافت» و دبستان اسلامی «مصطفوی» گذراند. پس از اتمام سیکل اول در دبیرستان «فخاری»، از «هنرستان صنعتی شماره 4 تهران» دیپلم برق گرفت.

درسال 51 موفق شد در رشته مهندسی  الکترونیک، وارد دانشگاه علم و صنعت ایران شود. همزمان با تحصیل، ضمن برقرای ارتباط با برخی گروه‌های مبارز مکتبی که کار مسلحانه انجام می‌دادند، اصول مبانی جنگ چریکی را آموخت.

سال 53 به خدمت سربازی فراخواند شد، در همین دورن سربازی با تشکیل جلسات نیمه مخفی، سعی در افشای ماهیت رژیم پهلوی داشت.

فعالیت‌های وی علی‌الخصوص در هدایت تظاهرات 13 شهریور 1357 مردم خرم آباد، توسط مأموران امنیتی ردگیری شد. به دنبال آن دستگیر و زیر شدیدترین شکنجه‌ها قرار گرفت. با آزدی از زندان، نقش رابط و هماهنگ کننده تظاهرات را در محلات جنوب تهران عهده دار شد. در همین زمان روابط خود را با حرکت‌های مکتبی دانشجویی و روحانیت مستحکم‌تر کرد.

به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولیت تشکیل کمیته محله را بر عهده گرفت. با تشکیل سپاه پاسداران به عضویت این نهاد تازه تأسیس درآمد و به مقابله با گروهک‌های ضد انقلاب و تجزیه طلب پرداخت.

در تابستان 58 برای مقابله با گروهک‌های مسلح ضد انقلاب، عازم کردستان شد. وی علاوه بر نقش فعال در آزادسازی مهاباد، سنندج، سقز، بانه، سردشت، پاوه و روستاهای اطراف آن، مریوان، دزلی، قله تته، پاسگاه مرزی ژالانه، دکل مرزی کمان‌جیر، ارتفاع اورامان تخت، منطقه مرزی مله‌خورد، قله دالانی، ارتفاعات قوچ سلطان، به ترتیب فرماندهی سپاه پاوه و همچنین فرماندهی سپاه مریوان را بر عهده داشت.

در سال 1360 پس از بازگشت از مراسم حج، از طرف فرماندهی کل سپاه مامور شد با بکارگیری برادران سپاه مریوان و پاوه تیپ محمدرسول‌الله(صلی الله علیه وآله) - که بعدها به لشکر تبدیل شد - را تشکیل دهد و فرماندهی تیپ مذکور را به عهده گیرد.

17 بهمن 1360 تیپ محمدرسول‌الله فعالیت خود را درپادگان دوکوهه آغاز کرد. در شب دوم فروردین سال 61، در محور دشت عباس(چنانه) ودر قالب عملیات فتح‌المبین وارد عرصه پیکار شدند و در این عملیات نقش اساسی ایفا کردند.

در طرح عملیات « بیت‌المقدس» حاج احمد متوسلیان علاوه بر فرماندهی تیپ، در مأموریت‌های شناسایی نیز شرکت داشت. سرانجام طی این عملیات، حاج احمد و نیروهایش توانستند وارد خرمشهر شوند و این شهر را از اشغال نیروهای رژیم بعث آزاد کنند.

در 14 تیرماه 1361، حاج احمد متوسلیان به همراه سه نفر دیگر از همراهانش جهت تهیه گزارشی از وضعیت پایتخت لبنان، عازم این کشور شدند و در حالی که عازم محل کار خود در سفارت ایران بودند، در مسیر طرابلس به بیروت به دست نیروهای حزب فالانژ لبنان به اسارت درآمدند. از آن زمان تا کنون خبر موثقی از سرنوشت آنان در دست نیست.


پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسامی؛