پیشنهادات ساواک جهت تضعیف موقعیت آیت الله گلپایگانی


2168 بازدید

پیشنهادات ساواک جهت تضعیف موقعیت آیت الله گلپایگانی
موضوع : آیت‏اله سید محمدرضا گلپایگانى

شماره : 3776/21 تاریخ 9/10/46

گیرنده : مدیریت کل اداره سوم 316

فرستنده : ساواک قم

به استحضار مى‏رساند صحت موضوع و هویت کلیه اشخاصى که در منزل گلپایگانى هنگام اهانت سید مهدى گلپایگانى به سید عبدالحجت بلاغى حضور داشته‏اند طى شماره 3571/21 ـ 3/10/46 به عرض رسید. پیشنهادات این ساواک در مورد تضعیف گلپایگانى و فرزندانش به شرح ذیل به عرض مى‏رسد.

1ـ تهیه اعلامیه‏هایى از طرف طلاب و توزیع آن دایر بر اینکه وجوهات سهم امام زمان که باید در مصارف امور دینى و طلاب و امور خیریه خرج شود گلپایگانى و پسرانش در راه خرید خانه و زمین و مستغلات و فرشهاى گران قیمت صرف مى‏کند در حالیکه طلاب در محرومیت کامل به سر مى‏برند و با فقر دست بگریبانند.

2ـ اعلامیه‏اى از طرف طلاب صادر شود که گلپایگانى عامل اصلى و سبب خلع ید و تصرف مدرسه فیضیه بوده که با تبانى مقامات دولتى زمینه این کار را فراهم ساخته تا خود اختیارات مدرسه فیضیه را در دست بگیرد.

3ـ بى‏اعتنایى مقامات دولتى مرکز و رؤساى محلى نسبت به تقاضاهاى او.

4ـ گویا اوقاف مبلغى به گلپایگانى به عنوان کمک هر ماهه مى‏پردازد چنانچه صحت داشته باشد این مبلغ قطع شود.

5ـ اینجانب لااقل هفته‏اى یک بار به دیدن گلپایگانى رفته مخصوصا در مواقع شلوغى و رفت و آمد مردم.

6ـ اعلامیه‏اى از طرف طلاب صادر شود که گلپایگانى در این اواخر در توقیف طلاب مدرسه فیضیه با مقامات انتظامى تماس حاصل کرده و توقیف آنها به دستور و اشاره او بوده است.

7ـ اعلامیه‏اى از طرف طلاب صادر شود شبى را که زن گلپایگانى تصادف کرد و او را به بیمارستان بردند گلپایگانى خود شخصا مبلغ 14000 ریال پول بین کارمندان بیمارستان تقسیم کرد در حالیکه طلابى هستند که قادر به تهیه ارزانترین نسخه دوا نیستند اى کاش گلپایگانى طلاب و سایر مردم بى بضاعت را جزئى از اعضاى خانواده خودش فرض مى‏کرد و نسبت به وضع آنها توجه مى‏نمود.

8ـ شرکت اینجانب، فرمانده هنگ ژاندارمرى، رئیس شهربانى و بعضى از رؤساى ادارات محلى در صف نماز جماعت آقاى گلپایگانى که در انظار موجبات تفرقه مریدان آیت‏اله با مشاهده رؤساى ادارات دولتى در صف نماز جماعت فراهم مى‏گردد.

9ـ استفاده از اعلامیه سید عبدالحجت بلاغى که طى شماره 3571/21 ـ 3/10/46 به استحضار رسیده است.

10ـ استفاده از تقاضاى چراغچى و به دست آوردن سند زنده از نقاط ضعف فرزند وى سیدمهدى که طى شماره 3545/21 ـ 3/10/46 به استحضار رسیده است.

11ـ عدم پاسخ تلفنى به پسران وى که بعضا از قم به تهران تلفنا با دربار گفتگو مى‏نمایند به این صورت که هر وقت گلپایگانى تصمیم به مکالمه تلفنى با مقامات مرکزى گرفت خود شخصا با مخاطب صحبت نماید و با فرزندان وى مکالمه تلفنى به عمل نیاید و به طور کلى عدم پاسخ موافق به تقاضاهاى وى. 12ـ احضار فرزندان وى به ساواک به عناوین مختلف. رئیس ساواک قم. مهران

آقاى صابرى آقاى اوانى در اجراى اوامر صادره با توجه به سوابق امر از مجموع گزارشهاى واصله و پیشنهادات ساواک قم خلاصه تهیه تا به عرض برسد. ضمنا قبلاً هم پیش‏نویس اعلامیه‏اى واصل شده بود. 14/10