افزایش ارتباطات فرهنگی میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین


1810 بازدید

افزایش ارتباطات فرهنگی میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین

نمایشگاه عکاسی میراث مشترک فرهنگی کشورهای آمریکای لاتین دوشنبه 6 آبان ماه، در تالار شهید مدرس (مشروطه) مجلس برگزار ‌شد.
به گزارش اداره روابط عمومی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مراسم افتتاح نمایشگاه عکس هنرمندان کشورهای آمریکای لاتین عصر امروز در محل موزه کتابخانه مجلس شورای اسلامی با حضور دکتر محمد رجبی، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، دکتر علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، سفیران کشورهای مکزیک، بولیوی، ونزوئلا، کوبا، اکوادور، اسپانیا و ... و خیل عظیمی از علاقه‌مندان فرهنگی و هنری کشورهای دیگر در تالار شهید مدرس (مشروطه) مجلس برگزار شد.
در ابتدای این مراسم آقای علی اکبر فرازی، مدیر روابط بین الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به ارائه سخنرانی پرداخته و سپس دکتر محمد رجبی، سخنرانی نمودند.
دکتر محمد رجبی، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ضمن خوش آمدگویی به سفیران کشورهای آمریکای لاتین و سفرای دیگر کشورها و سپاسگزاری ویژه از سفیر مکزیک و گروه سفرای آلبا و تشکر و قدردانی از دکتر بروجردی، رئیس محترم کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: خوشحال هستیم که پیوند ما و کشورهای آمریکای لاتین از حدّ روابط سیاسی و اقتصادی فراتر رفته و به ارتباطات فرهنگی، هنری و معماری رسیده است.
رجبی با اشاره به فعالیت های گروه آلبا گفت: در حال حاضر میتوانیم گروه آلبا را گروه پیشرو آمریکای لاتین در حوزه فرهنگ تلقی کنیم و از این جهت امیدواریم که با برگزاری این نمایشگاه به عنوان نقطه شروع، ارتباطات فرهنگی ما با کشورهای این حوزه افزایش بیابد و همانطور که سفرای محترم بولیوی و مکزیک قبلاً اشاره نمودند، در پی تشکیل یک گروه ترجمه، به منظور ترجمه منابع مهم و ارزشمند فرهنگی آمریکای لاتین به فارسی و بالعکس منابع ایرانی به اسپانیولی هستیم.
رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی افزود: حوزه تمدنی اسپانیولی زبان، نزدیکترین حوزه اروپایی به فرهنگ ایرانی و اسلامی است، لذا ما اهمیت ویژه‌ای برای برقراری ارتباط با حوزه فرهنگ و تمدن اسپانیولی و بخصوص کشورهای آمریکای لاتین قائل هستیم.
وی افزود: ارتباط بی‌واسطه هفتصد ساله تمدن و فرهنگ اسلامی در اندلس با اسپانیا باعث ارتباطات و مشترکات بسیاری میان دو فرهنگ در حوزه‌های مختلف از موسیقی گرفته تا ادبیات و سایر رشته‌های هنری شده است و این ارتباطات و اشتراکات به آمریکای لاتین نیز منتقل شده است و با فرهنگ معنوی کاتولیکی در آمیخته و از این جهت ارتباط قلبی ما در حوزه ادبیات، هنر و فرهنگ بسیار نزدیک است.
رجبی گفت: هرچند فاصله کشورهای ما از لحاظ جغرافیایی بسیار دور است، اما فاصله قلب‌های ما به شما نزدیکتر از کسانی که نزدیکتر از ما به شما و نزدیکتر از شما به ما هستند، می‌باشد.
دکتر محمد رجبی با اشاره به برگزاری نمایشگاه در موزه کتابخانه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی و ادامه آن در کتابخانه مجلس این حُسن را دارد که مرکز قانونگذاری کشور ما و سیاستگذاری خارجی را در ارتباط نزدیکتری با حوزه کشورهای آمریکای لاتین و بخصوص گروه پیشرو آلبا قرار داده و امید است که این ارتباطات به گسترش توریسم و ارتباطات دانشگاهی و سایر همکاری‌های علمی و صنعتی بیانجامد.
وی گفت: به هرحال آنچه ما را به هم نزدیک کرده است، موضع مشترک میان کشور ما و شما در قبال کشورهای مسلط جهانی است و اینکه همه کشورهای حوزه آمریکای لاتین و بخصوص کشورهای عضو گروه آلبا، شرایطی مشابه کشور ما را داشته و در پی آن هستند که کشوری مستقل، آزاد، پیشرفته و فارغ از اعمال نفوذ کشورهای ابرقدرت جهانی داشته باشند و این مسئله نیز باعث نزدیکی هر چه بیشتر میان کشور ما و کشورهای حوزه آمریکای لاتین است.
این نمایشگاه که در راستای تقویت همکاری‌های بین کتابخانه‌ای و فرهنگی میان کشورهای آمریکای لاتین و ایران برگزار می‌شود، تعدادی از تصاویر منتخب عکاسان کشورهای آمریکای لاتین شامل کشورهای مکزیک، بولیوی، ونزوئلا، کوبا، اکوادور و اسپانیا در معرض نمایش قرار گرفت.
نمایشگاه عکاسی میراث مشترک فرهنگی کشورهای آمریکای لاتین از دوشنبه 6 آبان ماه الی 5 شنبه 9 آبان ماه در موزه مجلس شورای اسلامی دایر خواهد بود.
قابل ذکر است برگزاری نمایشگاه معرفی گنجینه‌های کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در کشورهای مذکور و تبادل فرهنگی از اهداف آتی این همکاری‌های مشترک می‌باشد.