مستندسازی اسناد دولت های کارگزاران و اصلاحات در کتابخانه ملی


1726 بازدید

مستندسازی اسناد دولت های کارگزاران و اصلاحات در کتابخانه ملی

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «اسحق صالحی» روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: طی پیگیری ها و رایزنی هایی که با آیت الله هاشمی رفسنجانی شده است، تمامی اسناد دوران سازندگی را در آینده نزدیک اسکن کرده و در اختیار محققان و پژوهشگران قرار خواهیم داد.

وی افزود: معتقدم این اسناد که یادمانی از دوران ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی است بخش مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی در دوران جنگ تحمیلی و سازندگی بشمار می رود.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: همچنین بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در آینده ای نزدیک اسناد ریاست جمهوری حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی را نیز مستندسازی خواهیم کرد.

وی با اشاره به ضرورت مستندسازی اسناد دولتی یادآور شد: این اسناد هویت تاریخی کشور و مردم هستند و باید محققان و پژوهشگران دسترسی آسان به این سندهای ملی داشته باشند.

صالحی در ادامه با اشاره به ساماندهی 200 هزار جلد کتاب از مخازن سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: این کتاب ها در گذشته در مخازن این سازمان دپو (نگهداری) شده بودند که خوشبختانه پس از بررسی آنها هم اکنون در مرحله فهرست نویسی بوده و تا 6 ماه آینده در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: همچنین 21 هزار پرونده در خصوص سانسور کتاب که متعلق به اداره کل نگارش وزارت فرهنگ دوره دوم پهلوی بوده است، ساماندهی شده و در آینده ای نزدیک در اختیار محققان قرار خواهد گرفت.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی خاطرنشان کرد: تاکنون 26 میلیون و 350 هزار صفحه از این مجموعه اسکن و مستند سازی شده است.

وی در ادامه با اشاره به راه اندازی بانک اطلاعاتی شیعه در سایت کتابخانه ملی گفت: 57 هزار جلد کتاب و پایان نامه از دو دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا و آکسفورد انگلیس با موضوعات اسلام شناسی و ایران شناسی در این بانک اطلاعات مستند شده است.

صالحی در ادامه ضمن بیان گزارشی در مورد همایش بین المللی شیخ صفی الدین اردبیلی اظهار کرد: رهبر انقلاب در سفری که به استان اردبیل داشتند، بیاناتی را در مورد شیخ صفی الدین فرمودند که متاسفانه برخی از این موضوعات تاکنون مورد غفلت قرار گرفته بود.

وی افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی با دیدگاهی تکلیفی و ملی در پی جبران این خلل بوده و بر همین اساس نخستین همایش بین المللی «شیخ العارفین سید صفی الدین اردبیلی» به مناسبت هفتصدمین سالگرد رحلت این عالم ربانی را برگزار خواهد کرد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: همانگونه که رهبر انقلاب فرموده اند «شیخ صفی الدین اردبیلی یک عالم، یک عارف، یک مفسر و یک محدث بود» و بنظرم این پاسخی محکم و قاطع برای خیلی از شبهاتی است که امثال کسروی ها در تاریخ این سرزمین در راستای انحراف فکری در مورد این شیخ بزرگوار مطرح کرده اند.

وی افزود: امید است این همایش شخصیت فردی شیخ صفی الدین اردبیلی، فضای سیاسی آن مقطع و تاثیر صفویه در فرهنگ و هنر ایران زمین را بیش از گذشته با زبان علمی واکاوی کرده و بستری عمیق برای محققان فراهم سازد.

صلاحی یادآور شد: شیخ صفی الدین اردبیلی دو اقدام بسیار مهم و تاثیرگذار در ایران داشت به گونه ای که توانست حکومت چند پارچه کشور را به یک دولت متمرکز تبدیل کند و نیز تفکر شیعی را پس از سال ها مظلومیت احیا و در مرکزیت حکومت قرار دهد.

در پایان این مراسم رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از فعالیت های خبری مریم زباندان خبرنگار ایرنا در حوزه کتاب تجلیل و تقدیر کرد.


ایرنا